حاج هاشم امانی از مبارزان انقلاب اسلامی دعوت حق را لبیک گفت


وی از مبارزان و فعالان دوران انقلاب اسلامی بود که بارها در راه مبارزه با طاغوت متحمل زندان و شکنجه شده بود.
حاج هاشم امانی متولد سال ۱۳۰۳ تهران بود. کودکی وی در محله خیام گذشت و تحصیلات ابتدایی را در مدرسه ثریا گذراند اما به دلیل تعلیمات ضد دین در مدارس به خواست پدر ترک تحصیل کرد و در بازار در کنار پدر به شغل امانت فروشی مشغول شد. نام‌خانوادگی آنها هم برگرفته از این شغل بود.
به گزارش فارس، وی در ادامه برای اینکه از تحصیل عقب نماند در جلسه درس برادرش که عربی تدریس می‌کرد، شرکت کرد و در ادامه در جوانی به صف مبارزان با طاغوت پیوست.


مرحوم حاج هاشم امانی به همراه یارانش در جریان اجرای حکم شرعی حسن‌علی منصور نخست‌وزیر شاه و عامل اجرای کاپیتولاسیون آمریکایی دستگیر شده بود.
وی ابتدا به همراه شهیدان صادق امانی، محمد بخارایی، مرتضی نیک‌نژاد و رضا صفار هرندی به مرگ محکوم شدند. رژیم شاه سپس حکم او و شهید مهدی عراقی را به حبس ابد تغییر داد.
حاج هاشم امانی سیزده سال در زندان شاه بود و کمی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به همراه دیگر یارانش نظیر مرحوم عسگراولادی از زندان آزاد شد. کتاب خاطرات آن مرحوم به چاپ رسیده است.
مراسم تشییع پیکر این مجاهد خستگی‌ناپذیر، امروز ساعت 8:30 از مقابل مسجد امام علی ابن موسی‌الرضا(ع) واقع در خیابان 17 شهریور، خیابان شهید قادری برگزار می‌شود.
کیهان درگذشت این چهره انقلابی و مبارز را به بازماندگان تسلیت گفته و برای آن مرحوم، غفران الهی آرزومند است.