ضعف مدیریت، مشکل کنونی کشور


رئیس مجلس شورای اسلامی ضعف مدیریت را از مشکلات کنونی کشور دانست و گفت: تولیدکننده و کارآفرین رنج و زحمت زیادی می‌کشد اما کارش به جایی نمی‌رسد.
به گزارش خانه ملت، محمدباقر قالیباف با اشاره به دوران دفاع مقدس گفت: همان ادوات نظامی که آن زمان در صنایع نظامی امکان تولیدش را نداشتیم پس از یک سال تمام تراشکارها در شهرستان ها تولید کرده و به جبهه می‌فرستادند و کنار درب و پنجره قبضه و خمپاره نیز تولید می کردند. وی افزود: گونی ها را نیز از منازل به جبهه ها ارسال می کردند و نتیجه آن فعالیت‌ها این شد که امروز جوانان مشاهده می کنند. اگر ما با امکانات حداقلی ایستادیم و زخم زبان شنیدیم امروز با همان توان و تفکر در بخش تجهیزات نظامی و علم و صنعت این حوزه جزو 10 کشور اول دنیا هستیم. این امر به برکت فرهنگ حضور مردم در صحنه و باور داشتن به سنت های الهی بود. امروز شاهدیم اگر ماهواره ای در مدار قرار می گیرد و امکانات و تجهیزاتی در اختیار داریم صفر تا صد آن ها تماما در داخل کشور و به دست جوانان تولید می شود.
رئیس مجلس ادامه داد: با باور اینکه جنگ ما جنگ حق علیه باطل است، ایستادیم. زخم زبان‌های زیادی شنیدیم، حتی زمانی که قطعنامه را پذیرفتیم و همه دلشکسته بودیم، برخی گفتند شما به اهدافتان نرسیدید، اما پس از گذشت زمان اثرگذاری قدرت انقلاب اسلامی، عزت مسلمین و احیای مجدد اسلام در برابر اسرائیل و آمریکا کاملا مشهود است.
وی با بیان اینکه جنگ پایان یافت اما دفاع و مجاهدت همچنان ادامه دارد، افزود: در دوران دفاع مقدس کارنامه قابل دفاعی داریم که دشمنان نیز به آن اذعان دارند اما اگر بر اساس دو اصل مردم داری و فرصت دادن به آن ها مسیر را ادامه می‌دادیم و در زمینه اداره داخل کشور در عرصه اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی مردم را در صحنه حفظ و با معنویت و برادری و تکیه بر سنت‌های الهی حرکت می‌کردیم، شاهد مشکلات فعلی نبودیم. ما دو حزب بیشتر نداریم، حزب شیطان و حزب الله و خداوند وعده داده که حزب او همیشه پیروز است.



قالیباف با تاکید بر اینکه مبنای ما باید باورهای الهی باشد، بیان کرد: آیا امروز در اداره امورات خود بر این باور هستیم و آیا اقتصاد در اختیار مردم بوده یا ۸۰ درصد آن دولتی است یا خصولتی؟رئیس مجلس با بیان اینکه نظام اداری و اجرایی ما به جای آنکه در خدمت مردم باشد برعکس بوده و مردم همیشه پشت درهای ادارات باید بدوند گفت: تولیدکننده و کارآفرین رنج و زحمت زیادی می‌کشد اما کارش به جایی نمی‌رسد.
وی ضعف مدیریت را از مشکلات کنونی کشور دانست و تصریح کرد: در بخش‌های مذکور امروزه کارنامه قابل قبولی نداریم و به عنوان نماینده مجلس می‌پذیرم که بخشی از قصورات بر گردن بنده است و باید بپذیریم که کوتاهی کردیم و در پی جبران باشیم و حرف کسانی که می‌گویند این مشکلات از اختیارات آن ها خارج است را باور نکنید.قالیباف با تاکید بر اینکه امکانات مادی و ظرفیت‌های اقتصادی کشور بسیار بالا است، ادامه داد: یک کشور برای حل مشکلات خود به منابع انسانی و مادی نیاز دارد که ما هر دو را داریم اما باور جاری در دوران دفاع مقدس، اکنون در مدیران ما متزلزل شده و باور ما به سنت‌های الهی اشکال دارد.
وی با بیان اینکه مسئولان باید باورمندانه و دردمندانه به مردم خدمت کنند، عنوان کرد: در یک برنامه ۵ ساله می‌توانیم ثبات را به اقتصاد کشور برگردانیم به شرط آنکه جوانان در میدان باشند.قالیباف با اشاره به تصویب کلیات طرح تسهیل صدور مجوز کسب و کارها در مجلس، گفت: با این طرح، جریانی که مردم برای اخذ مجوز به دنبال مسئولان هستند بر عکس می‌شود، بسیاری از اشتغال‌ها نیازی به مجوز ندارند و تنها ثبت در سامانه کافی است. وی با اشاره به برخی از مشاغل که نیازمند اخذ مجوز هستند تصریح کرد: تصویب این طرح باعث می‌شود که دستگاه‌های دولتی به دنبال مردم بروند و ندادن پاسخ در فرصت تعیین شده به معنای دادن مجوز به مشاغل است و دیگر دوندگی مردم در ادارات به پایان می‌رسد. ما امروز نماینده مردم هستیم و کارمان باید آن چیزی باشد و از سوی ما آن چیزی مطرح شود، که خواست مردم است. رئیس مجلس وظیفه مسئولان را حل مشکلات اقتصادی و اشتغال مردم عنوان کرد و ادامه داد: نمایندگان پس از تصویب اعتبار نامه، نماینده همه مردم ایران هستند، لذا باید بایستیم و مشکلاتی مانند آب و اشتغال را در کشور حل کنیم و اگر به قانون نیاز دارد تصویب کنیم، اگر به نظارت نیاز دارد، انجام دهیم و اگر وظیفه دولت است از آن مطالبه کنیم.وی افزود: دولت و مجلس از لحاظ رویکرد و نگرش هم‌جهت هستند که فرصت بزرگی است و سه قوه در عین حفظ استقلال باید برای رفع مشکلات مردم گام بردارند و مردم نیز تأثیرگذاری آن را ببینند. همانطور که در حوزه سلامت و واکسیناسیون این موضوع قابل مشاهده است.
قالیباف با بیان اینکه انتظار فعلی مردم از مسئولان تثبیت قیمت کالاهای اساسی و اشتغال است، تصریح کرد: مصمم هستیم که در این راه حرکت کنیم و به خواسته‌های مردم جامه عمل بپوشانیم. وی افزود: بررسی طرح شفافیت آرای نمایندگان در مجلس مجدداً بارگذاری شده و در دو الی سه هفته آینده به صحن مجلس می‌آید و مطمئناً نمایندگان به این طرح رأی می‌دهند که در تصمیم گیری ها بسیار مؤثر است. طرح رتبه بندی معلمان نیز در دستور کار مجلس قرار گرفته و تا یک ماه آینده تصویب خواهد شد.
رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه متعهد به مردم هستیم و آنها را صاحبان اصلی انقلاب می‌دانیم و موظف هستیم خواسته‌های آنها را محقق کنیم، افزود: مردم باید در میدان باشند و ما نیز فرصت‌ها برای تحول در اقتصاد، کارآفرینی، تولید ثروت و اشتغال در کشور را فراهم کنیم.قالیباف با اشاره به اینکه دولت و مجلس به تنهایی نمی‌تواند کار کند بلکه کار اصلی در دست مردم است، بیان کرد: باید فرصت را در اختیار مردم قرار دهیم تا کشور بر اساس شایسته سالاری اداره شود نه رابطه بازی حزب و جناح بندی و تنها باید افراد لایق امور را در دست بگیرند.
رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به مردم اظهار کرد: برایمان دعا کنید تا خداوند ما را به خودمان واگذار نکند و محبت های مردم و خون شهدا را فراموش نکنیم. مردم باوفایی که با محبت رفتار می کنند و به تعبیر حضرت امام خمینی (ره) آن هایی که تا انتها پای انقلاب می‌ایستند که طعم فقر و استضعاف را چشیده باشند ما مسئولان نیز باید حواسمان باشد که هر تصمیمی که می‌گیریم با اولویت محرومین و مستضعفان باشد و عدالت را در توزیع امکانات رعایت کنیم و همچنین بتوانیم از همه ظرفیت های کشور حداکثر استفاده را ببریم و خدای نکرده در مسئولیت هایمان وادادگی نداشته باشیم.