مسیر بازگشت عادل به «90» از «120»

آرمان‌ملی- حمیـد شجـــاعی: عادل فردوسی‌پور یک چهره‌ دوست‌داشتنی است که مورد اقبال مردم قرار دارد. اما درمیانه‌ اسفند‌ماه سال 97 پس از 20 سال با بی‌مهری از شبکه 3 سیما کنار گذاشته شد اما هر جا نشست گذشته خود را از یاد نبرد و حتی  زمانی که دکور برنامه‌اش را در هندوانه‌فروشی نظاره کرد کوچکترین انتقادی را هم به مدیران و روند موجود در صداوسیما نکرد و همین رویکرد نیز باعث شده تا عادل همچنان در دل‌های مردم و منشأ تاثیر در جامعه باشد. کلاسیکو را در فضای مجازی راه‌اندازی کرد اما باز هم ساترا مجوز نداد تا جایی که بازی حساس پرسپولیس و اولسان در فینال لیگ قهرمانان آسیا را از صفحه فارسی AFC گزارش کرد و رکورد بینندگان را شکست تا نشان دهد محبوبیتش از خیلی‌ها بیشتر است اما برخی او را مورد هجوم قرار داده و حتی وطن‌فروش خواندند. با این حال مطالبه بازگشت عادل به تلویزیون  هنوز برقرار است و برخی معتقدند با روی کارآمدن دولت جدید  و احتمال بالای تغییرات در مدیران صداوسیما راه برای بازگشت فردوسی‌پور و نود باز خواهد شد. قدر مسلم با تغییر احتمالی مدیران در ساختمان شیشه‌ای جام جم علی فروغی مدیر پر‌حاشیه شبکه 3 که از او به عنوان عامل اصلی برکناری فردوسی‌پور و تعطیلی برنامه 90یاد می‌‌شود نیز از سمت خود کنار رفته و مدیر جدیدی روی کار خواهد آمد و این یعنی شانس بالای فردوسی‌پور برای بازگشت مجدد به شبکه 3 و اجرای برنامه محبوب نود. حال باید دید در تغییراتی که طی هفته‌ها و ماه‌های آینده در صداوسیما اعمال خواهد شد دوشنبه‌های فوتبالی به کدام چهره سلام خواهد کرد؛ آیا عادل فردوسی‌پور با نود به خانه‌های مردم باز خواهد گشت یا محمد‌حسین میثاقی فونبال برتر را ادامه می‌دهد. آنچه مسلم است مدیر جدید صداو‌سیما هر که باشد برای محبوبیت بیشتر خود نزد افکار عمومی زمینه را برای بازگشت فردوسی‌پور مهیا خواهد نمود.  البته خوشحال‌کننده اینکه عادل به تلویزیون بازگشته و فصل جدید فوتبال 120 را هم به روی آنتن برده اما اینکه چه زمانی با نود به شبکه 3 خواهد آمد باید منتظر ماند و دید تغییرات به کدام سمت و سو خواهد بود.
  احتمال بازگشت عادل
نزدیک به دو سال‌واندی می‌شود که برنامه نود از کنداکتور شبکه 3 سیما حذف شده و جای خود را به برنامه‌های دیگر داده است اما هنوز که هنوز است مردم بر سر همان قول که به عادل فردوسی‌پور دادند هستند و همچنان منتظرند که پس از چند سال دوری باز هم عادل با دوشنبه‌های جنجالی نود از راه برسد و ساعات و لحظات خوبی را برای آنها به ارمغان بیاورد. آنچه مسلم است دلیل ماندگاری برنامه نود و شخص عادل فردوسی‌پور همواره مردمی بودن و در کنار مردم بودن است. چیزی که حتی آنهایی که با فوتبال هم میانه‌ای ندارند را هم به سمت نود می‌کشاند. هر چند نود در شمای کلی برنامه‌ای ورزشی در جهت بررسی اتفاقات روز فوتبال کشور بود اما موضوعات مختلفی در آن مطرح می‌شد که  حتی در مقاطعی از حوزه ورزش خارج  و به جامعه فساد و سایه سیاست بر ورزش می‌پرداخت  و همین امر نیز باعث شد که نود برنامه‌ای همه‌گیر و عادل فردوسی‌پور به چهره‌ای شناخته شده و عنصری تاثیر‌گذار در جامعه تبدیل شود. چنانکه از همان زمان تعطیلی برنامه نود  در 20 اسفند 98 سیل مخالفت‌ها با این کار و در خواست‌ها  برای بازگشت نود به سمت سازمان صداوسیما روان بوده و هست. قدر مسلم فردوسی پور چهره‌ای بوده که هیچ‌گاه وارد مباحث حاشیه‌ای نشده و همواره تلاش داشته در راستای شفاف‌سازی در حوزه مباحث ورزشی  در راستای رشد و پیشرفت فوتبال کشور قدم بردارد. چیزی که موافقان و حتی بعضا مخالفان او نیز بدان اذعان دارند. این در حالی است که پیش از این مقامات و مسئولان بسیاری درصدد بازگرداندن فردوسی‌پور به تلویزیون بودند و حتی چند بار هم مطرح شد که او برای گزارش بازی‌های مهم خواهد آمد اما صحبت عادل که همواره نیز بر آن تاکید داشته این بوده که« فقط با نود به شبکه بازخواهم گشت نه صرفا برای گزارشگری.» این در حالی است که با تغییرات گسترده اخیر در حوزه‌های مختلف از دولت گرفته تا دستگاه قضایی و سایر دستگاه‌ها به نظر می‌رسد که باید شاهد تغییراتی هم در صداوسیما باشیم. امری که چندان غیر قابل پیش‌بینی هم نیست و از ماه‌ها قبل نسبت به آن گمانه‌زنی‌هایی هم صورت گرفته که به نظر می‌رسد کم‌کم به حقیقت خواهد پیوست و با جایگزینی احتمالی پیمان جبلی به جای عبدالعلی علی‌عسگری در ریاست ساختمان شیشه‌ای جام جم قطعا مدیران میانی این سازمان از جمله مدیران شبکه‌ها نیز تغییر خواهند یافت و با مدیر جدید شبکه 3 شانس بازگشت مجدد عادل فردوسی پور به این شبکه  و شروع مجدد برنامه نود بیش از پیش قوت می‌یابد این در حالی است که پیش از این نیز گمانه‌زنی‌ها برای بازگشت عادل با نود به شبکه در دولت جدید مطرح شده بود.  حال باید دید از آنجایی که رئیس جمهور رویکرد ضد فساد دارد و فردوسی‌پور نیز به شفافیت و افشای پشت پرده‌های  فساد  در فوتبال معروف است آیا این برنامه بازهم مهمان خانه‌‌‌های مردم خواهد شد یا اینکه شرایط تغییری نخواهد کرد. 
 بازگشت اما با فوتبال 120
در روز‌های اخیر فضای مجازی و رسانه‌ای مملو از از اخبار بازگشت عادل فردوسی‌پور به تلویزیون شده است. اخباری که هم می‌توان صحت آن را تایید کرد هم از طرفی صحت آن را زیر سوال برد. به عبارت دیگر فردوسی‌پور به تلویزیون بازگشته اما در قالب فصل جدید برنامه فوتبال 120 که از شبکه ورزش سیما پخش می‌شود. نخستین قسمت از فصل جدید  این برنامه به تهیه‌کنندگی عادل فردوسی‌پور نیز پنجشنبه اول مهر به روی آنتن رفت. اما آنچه که صحت ندارد و بیشتر به شایعه می‌ماند بازگشت عادل به شبکه سوم سیما در قالب برنامه 90 است. قدر مسلم گویا هنوز مدیران رسانه ملی تصمیمی در جهت بازگشت این مجری و تهیه‌کننده سرشناس به شبکه 3 ندارند و از طرفی هنوز فروغی مدیر شبکه 3 نیز تغییر نکرده و اگر هم بنابر تغییرات و بازگشت احتمالی عادل باشد باید منتظر تغییرات گسترده مدیریتی در سازمان صداوسیما باشیم تا آن زمان ببینیم اوضاع به چه شکلی پیش خواهد رفت. در حال حاضر برنامه فوتبال برتر با اجرا و تهیه‌کنندگی محمد‌حسین میثاقی مهمان دوشنبه شب‌های مردم است و هر چند که از زمان قطع نود این برنامه جایگزین شده اما هنوز هم نتوانسته جایی در دل مردم باز کند و جامعه هنوز هم خواهان و منتظر بازگشت نود با فردوسی‌پور است. محمد‌مهدی فروردین رئیس فراکسیون مجلس در این خصوص که تا کنون چندین بار مساله بازگشت فردوسی پور مطرح شده اما فقط در حد حرف بوده و عملا شاهد این قضیه نبوده‌ایم با اشاره به چهره انقلابی و روحیه مبارزه با فساد ابراهیم رئیسی، گفته است: «همه مردم برنامه نود را با مبارزه علیه فساد در ورزش می‌شناسند، از محبوبیت عادل خبر داریم و امیدواریم با حضور دولت جدید وعده بازگشت عادل را فراهم کنیم. ما نوکر مردم هستیم و باید به خواسته آنها توجه شود.» با این حال بازگشت عادل فردوسی‌پور هنوز رنگ واقعیت به خود نگرفته و مطالبه مردمی شده که سال‌ها پای قاب تلویزیون به تماشای برنامه و گزارش‌های او نشسته‌اند.