از اتهام‌زنی به رقبا تا دعوت به انصاف

گروه جامعه، صدرا محقق:تصویر محمدباقر قالیبافِ کاندیدای ریاست‌جمهوری را به خاطر بیاورید؛ کسی که همین چند روز پیش در مناظره‌ها سیل حملات و اتهامات اثبات‌نشده و تکذیب‌شده را نثار اعضای دولت و حسن روحانی می‌کرد. او که پس از ناکامی در انتخابات، به مسئولیت سابق و 12ساله‌اش برگشته است، روز گذشته در مراسم افتتاح ایستگاه شهید محلاتی متروی تهران، به انتقادات مطرح‌شده از سوی کارشناسان و اعضای شورای شهر کنونی درباره راه‌اندازی پرایراد و ناقص خط هفت متروی پایتخت واکنش نشان داد و با اعلام «انصاف داشته باشید، چون انصاف چیز خوبی است»، خطاب به منتقدان گفت: «سیاه‌نمایی‌کردن کارها بی‌انصافی است. اینکه بخواهیم یک کاری را ضایع کنیم، ضایع‌کردن یک فرد نیست؛ بلکه ضایع‌کردن فرهنگ و دستاورد یک ملت و شهر است».
یک ماه پیش؛ تهاجمی
کمی به عقب برگردیم، به حدود یک ماه پیش و ایام رقابت‌های انتخاباتی و مناظره‌ها، گوینده جملات بالا درباره لزوم سیاه‌نمایی‌نکردن، انصاف‌داشتن، ضایع‌کردن فرهنگ و دستاوردهای ملت و... آن روزها خود گوینده جملات زیر بود و آنها را با جدیت و آب‌و‌تاب، در برنامه‌های تبلیغاتی خود یا پرمخاطب‌ترین برنامه‌ها، خطاب به دولت و مسئولان دولتی اعلام می‌کرد: «روحیه تحول نیست و مدیریت کشور یک مدیریت خسته، نشسته و بسته است»، «کسی که بی‌هیچ مبنا و فقط برای کسب رأی وعده صد‌روزه می‌دهد، مشخص است درکی از مدیریت اجرائی کشور ندارد و مجبور می‌شود به بی‌صداقتی روی بیاورد»، «هزینه‌های بازگشت انحرافیون به بازی سیاست، نتیجه ناکارآمدی دولت حرف است»، « من بسیار متأسفم که رئیس‌جمهور بیاید و مقابل مردم اظهارات دروغ بیان کند. ما امروز نیازمند جهاد ضد‌دروغ هم هستیم».
اینها تنها بخشی از گفته‌های قالیباف در آن روزهاست؛ او علاوه بر این، در همین مناظره‌ها چندین موضوع و اتهام صریح را علیه اعضای دولت و شخص رئیس‌جمهور مطرح کرد که همه آنها تکذیب شد. اتهاماتی ازجمله کشف کالای قاچاق از خانه وزیر آموزش‌وپرورش، کمک بابک زنجانی به ستاد روحانی در سال ۹۲، دریافت پاداش‌های ‌میلیاردی از سوی اسحاق جهانگیری، خرید خانه با تخفیف و رانت از سوی حسن روحانی و معاونش جهانگیری و... . 


امروز؛ بازگشت به دفاع
با توجه به عوض‌شدن کامل ترکیب شورای شهر تهران و قطعی‌شدن تغییر شهردار تهران، محمدباقر قالیباف که تا کمتر از دو ماه دیگر با مسئولیت 12‌ساله خود در پایتخت خداحافظی می‌کند، این روزها و هم‌زمان با راه‌اندازی چند ایستگاه از خط هفت مترو، با انتقاد شدید برای راه‌اندازی بی‌امکانات و ناایمن این خط مواجه شده است. هر بار که در جایی پشت تریبون رفته است، تلاش کرده به این انتقادات واکنش نشان بدهد. قالیباف در سخنان روز گذشته خود با اشاره به حواشی خط هفت مترو با بیان اینکه سیاه‌نمایی‌کردن کارها بی‌انصافی است، تصریح کرد: اینکه بخواهیم یک کاری را ضایع کنیم، ضایع‌کردن یک فرد نیست؛ بلکه ضایع‌کردن فرهنگ و دستاورد یک ملت و شهر است. وی با بیان اینکه برخی می‌گویند شهرداری تهران در حوزه حمل‌ونقل کاری انجام نداده است، گفت: باید اعلام کنم درحالی‌که 70 کیلومتر مترو تنها در 22 سال ساخته شده بود، در 12 سال، 300 کیلومتر مترو ساختیم و این در حالی ‌است که از کوچک‌ترین حمایت‌ها نیز برخوردار نبودیم و 12 سال قبل، داشتنِ اتوبوس کولردار و BRT یک شوخی بود؛ در شرایطی که براساس قانون، دولت باید سهم 82‌درصدی خود را از محل خرید اتوبوس بپردازد؛ اما شاهد هستیم در هشت سال اخیر، حتی یک اتوبوس هم به شهرداری داده نشده است. 
این در حالی است که در تهران حتی یک کیلومتر تونل ترافیکی هم وجود نداشت و فقط تونل رسالت، آن‌هم به‌طور نیمه‌کاره و تونل امیرکبیر رها شده بود و حالا شاهدیم برخی یک عکس از محدوده کارگاهی ایستگاه بریانک را در فضای مجازی منتشر می‌کنند و می‌گویند این همان ایستگاهی است که افتتاح شده؟! انصاف داشته باشید و انصاف چیز خوبی است؛ چراکه محیط کارگاهی ایستگاه با محیط مسافرگیری متفاوت است و حق این است که از ایستگاه مترو عکس بیندازید نه محیط کارگاهی. این اقدامات ضایع‌کردن فرد نیست؛ بلکه ضایع‌کردن دستاوردهاست؛ ضمن اینکه لازم نیست برای اثبات کارآمدی خود تلاش کنید، دیگران را ناکارآمد جلوه دهید و کسی که از موفق‌نشدن یک مجموعه متعلق به شهر خوشحال می‌شود، انسان نیست».
منتقدان چه می‌گویند؟ 
منتقدان او در این زمینه، یا کارشناسان صاحب‌نام و متخصص حوزه حمل‌ونقل شهری هستند یا اعضای شورای شهر. به‌عنوان مثال رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط ‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، هفته گذشته و در جلسه علنی شورای شهر، خواستار تشکیل کمیته‌ای در شورای شهر برای بررسی امنیت خط هفت متروی تهران شد و در ادامه با ذکر چند مورد مهم از عدم ایمنی در خط هفت، این نگرانی را تشریح کرد. او به تعداد واگن‌های این خط که ١٠ درصد استانداردهای موجود است، اشاره کرد و گفت: در مسیر ٢٢‌کیلومتری از خط هفت متروی تهران، سیستم هواکش و راه‌های خروج و فرار فراخور نیاز وجود ندارد و با توجه به اینکه در مقطعی، فاصله یک ایستگاه تا ایستگاه بعدی شش کیلومتر است، جای نگرانی وجود دارد. او همچنین پیشنهاد کرد برای رفع این نگرانی و حصول اطمینان از امنیت شهروندان، کمیته‌ای سه‌نفره متشکل از اعضای کمیسیون حمل‌ونقل، سلامت و نظارت شورا برای بررسی این موضوع تشکیل شود و پس از بازدید از این خط، گزارشی دراین‌باره تهیه و به شورا ارائه شود. 
از دیگر منتقدان این خط مترو، محسن هاشمی، مدیرعامل سابق متروی تهران و نفر اول منتخبان شورای شهر جدید تهران است که تا‌به‌حال چندین بار درباره افتتاح‌های عجله‌ای و غیراستاندارد در خطوط جدید صحبت و ابراز نگرانی کرده بود. او چند روز بعد از این افتتاح‌ها، در گفت‌وگویی اعلام کرد با توجه به حجم نگرانی‌ها از خط هفت، ایستگاه‌های جدید در اولین روز کاری شهردار جدید باید متوقف و تعطیل شود؛ چون افتتاح خطی که هواکش ندارد و قطار کافی برای آن وجود ندارد، ایجاد ناامنی برای مسافران است و هرکس به‌عنوان شهردار جدید تهران انتخاب شود، باید در اولین روز کاری خود این خطوط را تعطیل کند. هاشمی افتتاح‌های اخیر مترو را عجولانه دانست و آن را برای امنیت شهروندان خطرناک توصیف کرد و از اعضای کنونی شورای شهر خواست در برابر این افتتاح‌ها سکوت نکنند. 
از دیگر منتقدان این روزهای این خط مترو، می‌توان به محمد حقانی، رئیس کمیته محیط‌ زیست شورای اسلامی شهر تهران، اشاره کرد که در سخنان خود در جلسه هفته گذشته شورا، با طرح این سؤالات که خط مترویی که نه پله فرار دارد، نه هواکش و نه قطار، چرا باید افتتاح شود، گفت: «خطوط مترو مستقیما با ایمنی و سلامت شهروندان سرو‌کار دارند و لزوم تجهیز و تکمیل آنها قبل از افتتاح، ضرورتی است که نباید به‌سادگی از کنار آن گذشت؛ چون افتتاح ناقص خط هفت مترو که نام آن را راه‌اندازی آزمایشی گذاشته‌اند، در واقع بازی با جان مسافران است و خطوط مترو و اشکالات و ایرادات آن نباید به قیمت جان مردم آزمایش شود».