انتخابات نظام‌پزشكي آدم‌ها یا برنامه‌ها

مواضع و اقدامات اخير ضد ايراني دولت و سناي ايالات متحده، اگرچه حاکي از يک برنامه‌ريزي قبلي بوده و با اقدامات پيشين ايالات متحده نيز متناسب است؛ اما تا حدي نيز تحت تأثير مسائل اخير در پيوند با برخي کشورهاي عرب منطقه- به طور مشخص عربستان سعودي و امارات- اتخاذ شده است. آيا تحريم‌هاي جديد سنا و البته سخنان وزير خارجه آمريكا، تأثيري بر اقدامات خصومت‌آميز اين دو کشور عليه ايران در سطح منطقه خواهد داشت؟ بايد گفت هدف از اين اقدام بيشتر ايجاد يک فضاي رواني و تلاش براي بازگشت فضاي ايران‌هراسي در منطقه است. با توجه به وضعيت عراق و سوريه که نسبت به گذشته داراي ثبات و پيشرفت‌هاي بيشتري در مبارزه با داعش هستند و تنش عربي اخير که صف قطر، کويت و عمان را بيش از گذشته از سعودي‌ها و کشورهاي اقماري آن جدا کرده است، سعودي‌ها و ايالات متحده از توان ضربه‌زدن کمتري به ايران برخوردارند. در جهان نيز اين اقدامات، اثرگذاري گذشته را ندارد؛ به‌‌هر‌حال ايران به‌تازگي انتخاباتي با حضور قريب به 70 درصد مردم و يک رقابت جدي سياسي را به نمايش گذاشته و دولت ايران در چهار سال گذشته، مسئوليت‌پذيري و حمايت از حل مسائل با ديپلماسي را در برجام و ساير حوزه‌ها به نمايش گذاشته است. برخلاف ايران، آمريكا اکنون وضعيت باثباتي ندارد و اغلب کشورهاي جهان به غير از دو، سه کشور عرب با سياست و اقدامات رئيس‌جمهوری نامتعارف آن، موافق نيستند. 
اينكه چه كسي اين كار را انجام دهد، در مراتب بعدي اهميت قرار مي‌گيرد. براي اينكه در يك انتخابات يك راه و روش برگزيده شود، بايد مراحل مختلفي را از سر گذراند. اول اينكه اساسا اين راه و روش بايد به دقت ترسيم شود. تا هدف و راه و روشی ترسیم نشده باشد، اساسا موافقت یا مخالفت بی‌معنی است. ترسيم يك راه و روش مثلا در سيستم بهداشتي- درماني يا حداقل در احقاق حقوق يك قشر خاص نظير پزشكان، مستلزم ساعت‌ها بلكه روزها كار كارشناسي و بحث و جدل است و وقتي اين راه ترسيم شد، بايد به نحو مناسبي هم اعلام و هم از سيستم موجود درخواست شود. تنها درصورت وجود نظرات متفاوت و برآورده‌نشدن آنهاست كه انتخابات در بين گروه‌هاي مختلف به لحاظ فنی داراي معنا و واجد عمق دموكراتيك خواهد بود؛ وگرنه انتخابات به انتخاب افراد با درنظرگرفتن آشنايي قبلي و نوعي «احساس» مبهم تشريك منافع و حتي با درنظرگرفتن تون صدا و خصوصيات چهره تقليل خواهد يافت! درباره انتخابات فعلي نظام پزشكي بايد گفت نه‌تنها شاهد بحث و جدل آشكاري درباره راه‌هاي پيشنهادي گروه‌هاي مختلف پزشكان در حل معضلات درماني و احقاق حقوق حرفه‌اي –كه متولي هر دوي آنها به شيوه خلق‌الساعه‌اي همین سازمان نظام پزشكي است– نبوده‌ايم بلکه از وجود گروه‌بندي‌هاي خاصي حول موضوعات مختلف نیز بي‌اطلاع هستيم. 
معلوم نیست آیا جریانات خاصی در میان پزشکان هستند که فرمول‌بندی خاصی درباره ریشه مشکلات بهداشتی- درمانی کشور دارند و بتوانند راهکارهایی عملی قبل از انتخاب ارائه دهند؟ یا همه باید به نیت پاک کاندیداها از روی سوابق آنها، خصوصیات چهره‌شان و احیانا لحن صدایشان ایمان بیاوریم و آنها از آنجا که افراد خوبی هستند، صبح روزی که انتخاب شدند به ما خواهند گفت که چه برنامه‌ای دارند! اگر قرار است همه چيز در بين «خواص» حل‌وفصل شود، پس انتخابات عمومي براي چيست؟ آيا اين بحث‌ها را براي قشري كه حداقل تحصيلات آنها دكتراست هم نمي‌توان باز كرد؟ در ميان رسانه‌هاي گوناگون پزشكي همواره مقالات متعددي درباره مسائل مختلف پزشكي جريان دارد كه مضمون اكثريت آنان انتقاد از وضع موجود است، اما هيچ‌كدام از اين مطالب، معطوف به جانبداري از گروهي خاص با فرمول‌بندي خاصي از مشكلات و راهكارها نيست. معلوم نيست در لحظه انتخاب، اين انتقادات به چه انتخاب عملي و به چه خواسته‌هايي منجر مي‌شوند. گروه‌هاي سياسي موجود در جامعه نيز در حيطه پزشكي داراي فرمول‌بندي خاصي نيستند. از آنجا که بخش عمده مسائل بهداشتی و درمانی ما ریشه در مسائل کلی کشور دارد، نداشتن برنامه و روش در برخورد با مسائل بهداشتی- درمانی کشور زیبنده گروه‌های سیاسی فعال در کشور ما از هر طیف سیاسی نیست. به‌راستی آیا پزشکان ماه آینده به گروهی از پزشکان بدون ارائه برنامه‌ای مشخص و گروهی رأی خواهند داد؟ آیا پزشکان هم بدون هیچ مناظره مستقیم بین کاندیداها حول برنامه‌هایشان تصمیم خواهند گرفت؟ اگر پزشکان هم بدون چنین تمهیداتی که لازمه تعمیق انتخابات است به پای صندوق‌های رأی بروند، آن‌گاه اين سؤال جدي پديد نمي‌آيد كه مگر تحصيلات عالي در كشور ما داراي هيچ بار فرهنگي- اجتماعي خاصي نيست؟ مگر تحصيلات عالي صرفا از يك زاويه تنگ تكنولوژيك صورت مي‌گيرد؟ پس تا دیر نشده در همین چهار، پنج هفته، کاندیداها بکوشند نظرگاه‌های روشنی را که قطعا باید برآمده از یک کار گروهی با اسم و آدرس روشن باشد، برای ما رأی‌دهندگان بیان و مخالفت‌های اصولی خود را با سایر کاندیداها روشن کنند.