به تو از دور سلام

هرساله با فرا رسیدن اربعین حسینی افراد بسیاری علاقه‌مند سفر به کربلای معلی هستند؛ آمارها می‌گوید در سال ۹۸ بیش از ۲ میلیون و  ۵۰۰ هزار زائر ایرانی در پیاده‌روی اربعین حضور پیدا کردند؛ البته آماری که منابع غیررسمی می‌گویند بیش از این تعداد زائر است و میزان دلدادگان حسینی را در برخی موارد تا ۴میلیون زائر هم تخمین زده‌اند، اما در سال گذشته و امسال، کرونا بسیاری از عاشقان کربلا را چشم‌ انتظار گذاشت. در شرایط شیوع بیماری کرونا و با توجه به محدودیت‌ها و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی امسال، اگرچه به‌لطف سرعت گرفتن واکسیناسیون امکان حضور 60 هزار نفری در مراسم پیاده‌روی فراهم شد اما دل‌های میلیون‌ها مشتاق در فراق این همراهی، همچنان سوزان و گرفته است. از این رو گروه‌های مختلف مردمی و سازمانی ‌برنامه‌های متعددی را ویژه جاماندگان اربعین در دستور کار قرار داده‌اند.

برگزاری مراسم جاماندگان در ۱۲۵۰ شهر
برنامه جاماندگان اربعین با کمک شبکه‌های هیأت و تشکل‌های دینی در سراسر کشور برگزار می‌شود. بنا به‌گفته حجت‌الاسلام مجید باباخانی، مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی کشور شب اربعین برنامه سراسری «به تو از دور سلام» از پشت‌بام خانه‌ها در سراسر کشور برگزار خواهد شد و همچنین در روز اربعین در ۱۲۵۰ شهر مراسم زیارت اربعین با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار می‌شود و سه موکب بزرگ خدمات فرهنگی و اجتماعی در هر استان در این برنامه مشارکت خواهند داشت.

اجتماع جاماندگان اربعین در تهران
همچنین مراسم عزاداری هیأت آیین حسینی در دهه دوم ماه صفر با عنوان اجتماع جاماندگان اربعین، به‌مدت ۴ شب در ستاد فرماندهی نیروی هوایی ارتش برگزار می‌شود.
در این مراسم که از پنجشنبه اول مهرماه به مدت ۴ شب از نماز مغرب برگزار می‌شود، حاج اکبر مولایی، پیش منبرخوانی، حجت‌الاسلام حامد کاشانی سخنرانی و میثم مطیعی مرثیه‌خوانی خواهند کرد. این مراسم با رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی در فضای باز برگزار می‌شود.  ستاد فرماندهی نیروی هوایی ارتش در خیابان پیروزی، سه‌راه سلیمانیه، خیابان فجر واقع است.

میعادگاه عاشقان جامانده حرم حضرت عبدالعظیم حسنی



مهم‌ترین میعادگاه عاشقان جامانده هرساله حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) است. امسال نیز در ایام اربعین حسینی، این بارگاه ملکوتی با برگزاری ویژه‌ برنامه‌های آیینی به دو شکل حضوری و رسانه‌ای همچون گذشته پذیرای زائران بوده و تدابیر ویژه‌ای برای این ایام در نظر گرفته شده است. بر اساس این گزارش، ویژه‌ برنامه‌های قرائت زیارت اربعین در ظهر روز اربعین از ساعت ۱۱ و همچنین در همین روز از ساعت ۱۳:۳۰ با سخنرانی حجت‌الاسلام حائری‌زاده و مرثیه‌خوانی مرتضی طاهری (بدون حضور جمعیت) به روی آنتن زنده شبکه قرآن و معارف سیما می‌رود.
در اطلاعیه حرم حضرت عبدالعظیم (ع)  در خصوص راهپیمایی اربعین آمده است: قابل توجه راهپیمایان محترم اربعین به‌منظور حفظ سلامتی زائرین محترم و مردم عزیز و پیشگیری از وقوع حوادث ناگوار، در روز اربعین، جز اقامه نماز جماعت ظهر و عصر در نقاط تعیین شده، هیچ‌گونه برنامه دیگری که موجب توقف یا تجمع زائرین محترم باشد در آستان برگزار نخواهد شد و نحوه حضور علاقمندان در کربلای ایران اسلامی نیز به نحوی طراحی شده که دلدادگان حسینی پس از ادای سلام از راه دور، بدون ورود به فضای محدود ضرایح مقدس از مسیرهای تعیین شده تردد و عبور نموده و فرصت را در اختیار سایر راهپیمایان گرامی قرار دهند.

قرار عاشقان، میدان امام حسین (ع) تهران
مراسم عزاداری اربعین حسینی در میدان امام حسین (ع) تهران روز دوشنبه پنجم مهرماه از ساعت ۹ صبح الی ۱۲ ظهر برگزار می‌شود. این مراسم با قرائت زیارت اربعین در میدان امام حسین (ع) به همت هیأت رزمندگان اسلام، کمیته مراسم اربعین حسینی و سازمان فرهنگی‌هنری شهرداری تدارک دیده شده است. حجت‌الاسلام شیخ مصطفی کرمی در این مراسم سخنرانی خواهد کرد و رضا نبوی، امین مقدم، مهدی خادم، حسین موحدنیا، امیر نعیمی و امیرحسین محمودیان به ذکر مصیبت و مداحی خواهند پرداخت. مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه نیز اعلام کرده است  که شهروندان و مسافرانی که در راهپیمایی اربعین در تهران شرکت می‌کنند می‌توانند از تمامی ایستگاه‌های خط یک به‌صورت رایگان استفاده کنند.

طرح همسایه یک پویش متفاوت
هیأت‌های مذهبی و مواکب جامانده از اربعین به همت خیمه میاندار خدمت در قالب طرح «همسایه» اقدام به خدمت‌رسانی به مهاجران افغانستانی نموده‌اند. در این طرح با توجه به اینکه بسیاری از مردم افغانستان به‌دلیل شرایط حضور طالبان در کشور افغانستان، اقدام به مهاجرت کرده‌اند و به ایران پناه آورده‌اند و برای ورود به خاک ایران در مرزها استقرار دارند، در قالب طرح «همسایه» در نقطه مرزی افغانستان خدمات لازم ارایه می‌شود.
بنا به گفته بانیان این طرح همان موکب‌هایی که هر سال برای خدمت‌رسانی به زائران پیاده اربعین به کشور عراق اعزام می‌شدند و امسال با توجه به محدودیت‌های کرونایی امکان حضور در این مراسم باشکوه را ندارند، به مرز افغانستان اعزام شده‌اند.

پویش «زیارت نیابتی»؛ گامی‌کوچک
سازمان صداوسیما نیز  با راه‌اندازی تلویزیون اینترنتی حبیب در قالب در رفع دلتنگی عاشقان حسین (ع) گام برداشت. برای همراهی و استفاده از تولیدات مردمی در پویش زیارت نیابتی، وب‌سایت HabibTv.ir با قابلیت بارگذاری محتوایی توسط کاربران (UGC) فراهم شده است. مشتاقان زیارت، به این وب‌سایت مراجعه و مشخصات خودشان را ثبت می‌کنند و در فرآیندی موازی، این تقاضا به زائران عراقی و ایرانیانی که امکان حضور در پیاده‌روی دارند، منتقل شده و درخواست پذیرفته و به نیابت از ایشان زیارت انجام می‌گیرد. عملیات درخواست زیارت و انجام زیارت نیابتی در دو زیرسامانه به‌نام‌های «زائر» و «نائب» طراحی و پیاده‌سازی شده است. بنا به اعلام صداوسیما همچنین ویژه برنامه «دمعشق» همزمان با فرا رسیدن اربعین سالار شهیدان، اباعبدالله الحسین (ع) شنبه ۳ مهرماه از شبکه اول سیما و شبکه افق در دستور کار قرار داشت.
جاماندگان از اجتماع عظیم اربعین حسینی همچنین می‌توانند با امضای میثاق‌نامه مجازی #در مسیرحسین در پیاده‌روی مجازی شرکت کنند. به گزارش سازمان فضای مجازی سراج، صفحه اینترنتی در مسیر حسین، با پویشی ویژه جاماندگان پیاده‌روی اربعین حسینی راه‌اندازی شد. در این پویش، علاقه‌مندان و جاماندگان از پیاده‌روی اربعین حسینی می‌توانند با امضای میثاق‌نامه‌ای با حضرت اباعبدالله (ع)، پیوند دوباره خود را با خط سرخ عاشورای حسینی اعلام کنند. علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به آدرس WWW.MASIREHOSSEIN.IR نسبت به امضای این میثاق‌نامه و شرکت در پیاده‌روی مجازی اربعین حسینی اقدام کنند. شایان ذکر است اسامی شرکت‌کنندگان در این پویش، طی مراسمی به عتبه حسینی تقدیم خواهد شد.