ظرفیت‌های چشمگیر ارتش برای توسعه فرهنگ و هنر

گروه فرهنگی/ نشست بررسی زمینه‌های همکاری‌های مشترک میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری رئیس ستاد و معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران، حجت‌الاسلام حسنی رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران و جمعی از فرماندهان ارتش جمهوری اسلامی و مدیران این وزارتخانه برگزار شد.
محمدمهدی اسماعیلی شامگاه شنبه
(3 مهرماه) در این نشست با تسلیت ایام اربعین حسینی و خیرمقدم به فرماندهان ارتش جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با سازمان‌هایی همچون ارتش جمهوری اسلامی که یک کادر باتجربه، بانظم، انقلابی و همراه با آموزش و اخلاق دارد می‌توانند بیش از گذشته ارتباط داشته باشند.
او افزود: همزمانی برگزاری این نشست با هفته دفاع مقدس را به فال نیک می‌گیریم. از ارتش جمهوری اسلامی در زمان دفاع مقدس خاطرات برجسته‌ای در اذهان نقش بسته است و یکی از ضعف‌های ما در کار تبلیغی این است که نتوانستیم قهرمانی‌های سربازان و فرماندهان ارتش را به نسل امروزی منتقل کنیم و این قصور در حوزه فرهنگ و هنر هم وجود دارد. یکی از سر فصل‌های ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این خواهد بود که بخشی از فعالیت‌ها که در حوزه سینما، تئاتر، هنرهای تجسمی و... را به کار بگیریم تا در کنار ارتش و سازمان عقیدتی سیاسی این مجموعه بتوانیم دین خود را ادا کنیم.


پیشتازی ارتش در برخی شاخه های هنری
اسماعیلی افزود: نسل امروز کشور ما دفاع مقدس را ندیده و این روایت‌های درست است که ماندگار خواهد شد و ما باید بخشی از این کار را در دوره پیش ‌رو با همکاری ارتش انجام دهیم.
او در ادامه با اشاره به اقدامات فرهنگی ارتش گفت: ارتش سابقه مهمی در حوزه فرهنگ و هنر نیز دارد، از جنبه معلمی خود می‌توانم بگویم در بسیاری از شاخه‌های هنر جدید، ارتش پیشتاز و معرفی کننده آنها به حوزه فرهنگ و هنر کشور بوده است. در حوزه موسیقی و هنرهای نمایشی در 150سال اخیر هنرهایی که توسط ارتش به جامعه هنری وارد شده کم نبوده است، پس‌ از پیروزی انقلاب اسلامی هم ارتش باز توانسته بخش مهمی از فعالیت‌های فرهنگی و هنری را پوشش دهد، امروز برخی از حوزه‌های هنری کاملاً منحصر به خدماتی است که ارتش جمهوری اسلامی ارائه کرده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: این نشست می‌تواند ظرفیت و پتانسیل‌های مهم دو مجموعه را نشان دهد تا همه بتوانیم کارهای مهم را در دوره پیش‌رو انجام دهیم. ما به‌عنوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت مردمی تمام هدف‌مان این است که یک هم‌افزایی همه‌جانبه بین همه دستگاه‌های داخل و خارج از دولت ایجاد کنیم و با کنار گذاشتن تمایزات که ما را از هم جدا می‌کند، می‌توانیم همگی به‌عنوان سربازان رهبر معظم انقلاب فعالیت کنیم و به‌همین منظور در کنار ارتش، خود را سربازان فرهنگی رهبر معظم انقلاب می‌دانیم و به نمایندگی از مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که یک مجموعه متنوع و متکثر است اعلام ‌می‌کنم این مجموعه با همه ظرفیت‌های خود در خدمت ارتش جمهوری اسلامی خواهد بود. البته باید نشست‌های تخصصی‌تر برگزار شود و از کلی گویی‌ها فاصله گرفته و به سمت عملیاتی شدن کارها برویم، چرا که همه هدف ما خدمت‌رسانی فرهنگی است و همکاران ما در این راستا هرچه در توان دارند به‌کار خواهند گرفت. در کار برای انقلاب اسلامی، امام راحل و شهدا هیچ‌گاه نگاه بخشی و قشری وجود ندارد و همه نگاه‌ها عمومی است زیرا توفیقی است که نصیب افراد می‌شود.
اسماعیلی تصریح کرد: در مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هرآنچه در توان داریم در کنار ظرفیت ارتش قرار خواهیم داد و می‌توان با ارتش با آن حجم از نیروی انسانی که به موجب خدمت سربازی در اختیار دارد، پیوند محکمی را برقرار کنیم تا نیازهایی که در این مجموعه وجود دارد برآورده و در عین حال استعدادهایی را که در آن بخش‌ هستند شکوفا کنیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان یادآور شد: بنده سال‌ها کار افکارسنجی انجام داده‌ام و مجموعه ارتش یکی از مجموعه‌های بی‌بدیل در سرمایه‌ اجتماعی کشور است، ارتش در همه افکارسنجی‌ها در نقطه‌های بالای اعتماد عمومی قرار داشته و همین امر شرایط را برای کارهای آموزشی و فرهنگی فراهم می‌کند. با همه وجود در خدمت ارتش جمهوری اسلامی خواهیم بود و از تمام ظرفیت خود استفاده خواهیم کرد. امید است این نشست سرآغاز کارهای مشترک بین دو مجموعه در توسعه کمی و کیفی در حوزه‌های فرهنگی و هنری باشد.
مهم‌ترین دغدغه دکترعسگرخانی، اعتلای ایران بود
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با حضور درمراسم یادبود زنده‌یاد دکتر عسگرخانی که روز شنبه در دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران و از سوی بسیج دانشجویان این دانشکده برگزار شد، گفت: او در قالب هیچ جناح و گروهی نبود و مهم‌ترین دغدغه مرحوم عسگرخانی اعتلای ایران بود. در واقع نظریه‌پردازی ادبیات بازدارندگی جمهوری اسلامی مرهون نظرات و تلاش‌های ایشان است.
محمدمهدی اسماعیلی گفت: افتخار شاگردی استاد عسگرخانی را در دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امورخارجه داشتم، در آن زمان درس سیاست بین‌الملل را با ایشان داشتیم که اتفاقاً استادی بسیار سخت‌گیر بودند. مرحوم عسگرخانی وابسته به هیچ جناح و گروهی نبود و دغدغه او فقط اعتلای ایران بود، در یک سال گذشته که مراودات بیشتری با هم داشتیم و بنده به‌عنوان مشاور آقای رئیسی در دستگاه قضا حضور داشتم، ایشان بارها پیام‌هایی را ارسال و نکاتی را بیان می‌کرد.  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: برای دکتر عسگرخانی احترام ویژه قائل بودم و جدای از رابطه استاد و شاگردی، لطفی که به‌عنوان یک دانشجو به من داشت، برایم قابل تحسین و درس‌آموز است.
 اسماعیلی با اشاره به اولویت موضوع سیاست خارجی برای دکترعسگرخانی خاطرنشان کرد: در واقع نظریه‌پردازی ادبیات بازدارندگی در جمهوری اسلامی مرهون نظرات و تلاش‌های ایشان است.
 او افزود: دکتر عسگرخانی ادبیات بازدارندگی را به‌طور مستمر در بحث‌ با دانشجویان دنبال می‌کرد و نگاه وی این بود کشوری که قوی و مقتدر باشد، می‌تواند به‌عنوان یک قدرت تأثیرگذار در ایجاد رژیم‌های بین‌المللی ایفای نقش کند، چراکه رژیم‌های بین‌المللی تأسیس شده‌اند تا کشورهای ضعیف را عقب نگه دارند.
 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ابراز داشت: درگذشت ایشان یک ثلمه جبران‌ناپذیر برای جامعه علمی و حوزه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل بود. با مهجو‌ریت ذاتی که ویژگی ایشان بود همیشه آرام و بی‌هیاهو به دانشگاه می‌آمد و فقدان ایشان برای ما که الفت دیرینه با وی داشتیم بسیار سنگین است.
پیام تسلیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی درگذشت آیت‌الله علامه حسن‌زاده آملی
محمدمهدی اسماعیلی همچنین در پیامی ارتحال ملکوتی عالم ربانی آیت‌الله علامه حسن‌زاده آملی را تسلیت گفت. در بخشی از متن پیام تسلیت محمدمهدی اسماعیلی آمده است: علامه ذوالفنون آیت‌الله حسن‌زاده آملی با یادمانی پربهره از حکمت و معرفت، فقه و فلسفه، نجوم و هیأت، ریاضیات و ادب و مکارم اخلاق به آن سوی مرزهای هستی شتافت و در جوار حضرت حق آرام یافت. او هم اینک توفیق امتثال آن رؤیاى شیرین «یا حَسَن خُذِ الکتَابَ بِقُوَّهٍ» را نصیب خویش گرداند و چشم به جمال جمیل حق گشاد. علامه حسن‌زاده آملی بواقع دلداده عالم معنا بود که دیده‌اش از دیدار جمال یار مشعوف می‌شد و دل از لقاى ذوالجمال، لبریز داشت و چه نیکو گفته بود:«الهى دل بى‌حضور، چشمِ بى نور است؛ نه این صورت بیند و نه آن معنا الهی... او در خروش اعماق حیات پربار خویش، برای احیای مجدد لحظه‌های معنوی و زندگی آدمی در مسیر بندگی از همراهان استوار قله‌های آفتاب گرفته مرزهای دینی و علمی بود. این عارف دل‌سوخته و حکیم وارسته و دانشمند پیراسته ما، خود از بیدارگران اقلیم دانایی بود و با روایتی که از بیداری و بیدارگران در اختیار ما گذاشت طریق و طریقت حقیقت را درخششی دوباره بخشید. فقدان این شخصیت بی‌بدیل برای دوستداران معارف و لطایف الهی، ضایعه‌ای سنگین و جبران‌ناپذیر است. »

بـــــرش

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکمی محمود شالویی مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی را با حفظ سمت به‌عنوان «سرپرست معاونت امور هنری» منصوب کرد.
درمتن پیام حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ازسید مجتبی حسینی به پاس خدماتش تشکر کرده و از سرپرست فعلی این معاونت خواسته است تا زمان انتصاب جدید به نحو شایسته آن معاونت را سرپرستی کرده.
درمراسم تکریم سیدمحمد مجتبی حسینی معاون پیشین امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و آیین معارفه محمود شالویی سرپرست جدید این مجموعه که با حضور مدیران این بخش برگزار شد، شالویی گفت: با توجه به سابقه‌ای که در معاونت امورهنری داشتم با نظر وزیرمحترم فرهنگ و ارشاد اسلامی قرارشد تا تعیین معاون امور هنری، به‌عنوان سرپرست معاونت خدمت کنم. آقای حسینی هم اعلام کرده بود که قصد دارد از معاونت امور هنری خداحافظی کند و رئیس محترم فرهنگستان زبان و ادب فارسی درخواست و تأکید کردند که به خدمات آقای حسینی نیاز دارند، بنابراین این تغییر انجام شد. او با قدردانی از خدمات حسینی گفت: کسی نمی‌تواند خدمات آقای حسینی و همکاران معاونت را در این چهار سال انکار کند که دو سال از این دوره با دشواری‌هایی چون شیوع کرونا، مضایق مالی و بودجه‌ای و سختی‌های دیگر همراه شد. از برگ‌های برنده آقای حسینی در معاونت امور هنری این بود که افراد باتجربه و توانمند و خوشنام با معاونت هنری همکاری کردند. آقای حسینی هنرمند است و دل در گرو سمت، عنوان و مدیریت ندارد اما همواره دغدغه خدمت و فعالیت در فرهنگ و هنر دارد. امیدواریم در حوزه جدید فعالیت هم موفق باشند.