تصمیمات عجیب، دلیل سقوط فوتسال ایران

تیم‌ملی فوتسال ایران پس از اینکه در مرحله گروهی جام‌جهانی دو پیروزی مقابل صربستان و آمریکا به دست آورد و برابر آرژانتین شکست خورد، در دور یک‌هشتم نهایی برابر ازبکستان قرار گرفت و با نتیجه 9 بر 8 به برتری رسید تا دوشنبه شب به مصاف قزاقستان برود و تقابل حساسی با تیمی که نیمی از نفرات و ستاره‌هایش اصالت برزیلی دارند، قرار بگیرد.

فوتسالیست‌های ایرانی بازی را خیلی خوب شروع کردند و دو گل هم در نیمه اول توسط مسلم اولادقباد و احمد اسماعیل‌پور به ثمر رساندند، اما در ادامه مسابقه نمایش ضعیفی ارایه کردند و عقب نشستند تا این اتفاق موجب شود قزاقستان جلو بیاید و با حملات خطرناک و پیاپی، سه گل بزند و منجر به حذف تیم‌ملی ایران از جام‌جهانی شود و اجازه ندهد شاگردان ناظم‌الشریعه دومین صعود پیاپی به نیمه نهایی و تقابل با پرتغال را تجربه کنند.

اما بعد از حذف تیم‌ملی فوتسال از جام‌جهانی در شرایطی که بهترین مسیر برای رسیدن این تیم حتی به فینال مسابقات فراهم شده بود، انتقاداتی را از سرمربی تیم‌ملی به همراه داشت و سوال‌هایی را هم مطرح کرد.



تیم‌ملی فوتسال ایران در حالی مسابقه حساس مرحله یک‌چهارم نهایی جام‌جهانی ۲۰۲۱ مقابل قزاقستان را واگذار کرد که علاوه بر عدم استفاده اجباری از حسین طیبی و فرهاد فخیم به خاطر آسیب‌دیدگی، محمدرضا سنگ‌سفیدی دیگر بازیکن تأثیرگذار ایران هم بنابر تصمیم سیدمحمد ناظم‌الشریعه، سرمربی ایران در فهرست قرار نگرفته بود.

تنبیه بدموقع از سوی آقای سرمربی!

محمدرضا سنگ‌سفیدی که از سال ۲۰۱۳ عضو تیم‌ملی فوتسال ایران است و در جام‌جهانی کلمبیا نیز حضور داشت، در لیتوانی با تجربه بیشتری کار می‌کرد و فرصت بیشتری برای بازی به دست آورد که در چهار مسابقه ابتدایی تیم‌ملی نیز دو پاس گل داد و روی یک گل دیگر تأثیرگذاری داشت، اما این بازیکن در دیدار با قزاقستان غایب بود. شماره ۶ تیم‌ملی فوتسال ایران در نیمه اول دیدار مرحله یک‌هشتم نهایی جام‌جهانی مقابل ازبکستان حدود ۱۲دقیقه در زمین حضور داشت، اما پس از اینکه در یک صحنه تعویض شد، به سمت سرمربی تیم‌ملی نرفت، با او دست نداد و روی نیمکت نشست که همین اتفاق با عصبانیت ناظم‌الشریعه مواجه شد. ناظم‌الشریعه به علت این حرکت سنگ‌سفیدی که هنوز مشخص نیست این بازیکن به عمد یا غیرعمد این کار را انجام داده، تصمیم گرفت تا این ملی‌پوش تأثیرگذار را از فهرست دیدار با قزاقستان کنار بگذارد. سرمربی تیم‌ملی فوتسال ایران در تصمیمی که به اعتقاد خیلی از کارشناسان عجولانه بود و از روی عصبانیت گرفته شد، سنگ‌سفیدی را از تمرینات قبل از دیدار مقابل قزاقستان و لیست بازی ماقبل نیمه نهایی کنار گذاشت که غیبت این ملی‌پوش بدون تردید در باخت ایران هم تأثیرگذار بود.

اعزام عجیب ستاره مصدوم!

حسین طیبی، ستاره تیم‌ملی فوتسال ایران پیش از شروع رقابت‌های جام‌جهانی دچار مصدومیت شدیدی از ناحیه دنده خود شد و از همان مشخص بود که ابتدا بازی‌کردن او در این مسابقات ریسک بسیار بالایی برای سلامتی او دارد، اما طیبی به لیتوانی اعزام شد تا یک سهمیه برای حضور یک بازیکن دیگر بسوزد. حتی رسانه‌ها در ابتدای این مسابقات نیز از نرسیدن طیبی به این بازی‌ها خبر دادند، اما باز هم خبرهایی از اردو مخابره می‌شد که او می‌تواند بازی کند. اهالی ورزش به خوبی می‌دانند که بازی با دنده مصدوم می‌تواند صدمات غیر قابل جبرانی به ورزشکار بزند. بدون شک کادرفنی و پزشکی ایران نیز از این موضوع باخبر بودند و حداقل می‌توانستند با خط زدن نام طیبی، یک بازیکن دیگر را حتی شده برای کسب تجربه به لیتوانی ببرند، اما این اتفاق رخ نداد.