داستان 8 ساعت مأموریت سخت در دل کوه

هشت ساعت طول کشید. تاریکی هوا و صعب‌العبور بودن منطقه کوهستانی، عملیات را سخت‌تر کرده بود. هیچکس از این 21 نفر خبری نداشت. کسی نمی‌توانست با آنها ارتباط برقرار کند. خانواده‌هایشان نگران شده بودند. تا اینکه در نهایت امدادگران هلال‌احمر، منجی این کوهنوردان شدند. 21 کوهنوردی که در ارتفاعات سیاهکل مسیر را اشتباه رفته و گم شده بودند. سرخپوشان هلال‌احمر گیلان توانستند در یک مأموریت شبانه سخت، نجاتگر این گروه از کوهنوردان شوند.
ساعت ۲۰:۰۰ شامگاه جمعه، ۹ مهر ۱۴۰۰، بود که این حادثه رخ داد. مردم، گم شدن ۲۱ نفر از یک گروه کوهنوردی، متشکل از ۶ مرد و ۱۵ زن را به نیروهای هلال‌احمر اطلاع دادند. خانواده این کوهنوردان از سرنوشت آنها بی‌اطلاع شده و نگران شده بودند. این افراد در محور سیاهکل به دیلمان، منطقه بالارود راه را گم کرده و از سرنوشت‌شان اطلاعی در دست نبود. وقتی این گزارش به مرکز کنترل و هماهنگی عملیات جمعیت هلال‌احمر استان گیلان اعلام شد، موضوع در دستور کار قرار گرفت.
نیروهای امدادی راهی محل شدند. بلافاصله پس از دریافت گزارش بود که عوامل امدادی جمعیت هلال‌احمر متشکل از یک تیم امدادی از پایگاه شهید خانی‌پور و یک تیم از شعبه سیاهکل با یک خودروی آمبولانس و خودروی کمک‌دار به همراه عوامل انتظامی به منطقه مذکور رفتند.

نجات در میان کوه‌ها
سیاوش غلامی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار «شهروند» ماجرای این عملیات سخت را روایت کرد. او در این باره گفت: «وقتی مأموریت آغاز شد، در ابتدا پنج فرد موردنظر گم شده نجات پیدا کردند. با این حال هنوز تعداد زیادی از آنها ناپدید بودند. برای همین، عملیات ادامه یافت. از آنجاییکه منطقه بسیار صعب‌العبور و سخت بود، عملیات جست‌وجو هم راحت نبود، اما در نهایت پس از چندین ساعت عملیات جست‌وجو، هر ۲۱ نفر توسط عوامل امدادی هلال‌احمر پیدا شدند.»



مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر گیلان با بیان اینکه این حادثه، ۲ مصدوم در بر داشته است، ادامه داد: «۲ نفر از اعضای این تیم کوهنوردی مصدوم شده بودند. این دو، خانم بودند که از بلندی افتاده و به صورت سطحی زخمی شده بودند. آنها به صورت سرپایی توسط عوامل امدادی جمعیت هلال‌احمر مورد مداوا قرار گرفتند. در نهایت نیز این تیم کوهنوردی پس از هشت ساعت نجات یافته و عملیات پایان یافت.»

پیش از کوهنوردی شرایط را بسنجید
سیاوش غلامی ضمن تاکید بر لزوم استفاده از تجهیزات لازم در هنگام سفر و کوهنوردی، گفت: «هموطنان حتما مسیرهایی را انتخاب کنند که خوب می‌شناسند. آنها همچنین باید اخبار هواشناسی را نیز دنبال کنند. کوهنوردان همچنین باید به‌دلیل عدم آشنایی گروه‌های کوهنوردی با شرایط جوی مناطق صعب‌العبور کوهستانی و نوعا عدم آشنایی با منطقه، از سفر به مناطق کوهستانی و ارتفاعات اجتناب کنند. گروه‌های کوهنوردی همچنین ضمن به همراه داشتن تجهیزات لازم کوهنوردی، حتی‌المقدور قبل از حرکت، هیأت کوهنوردی و مراکز امدادی را از زمان و منطقه صعود خود مطلع کنند. تلفن ۱۱۲ (ندای امداد) به‌صورت شبانه‌روزی آماده دریافت گزارش حوادث احتمالی از سوی مردم است.»