محمد یوسفی آرامش ایران و سه بحران جدید بین‌المللی

با گذشت حدودا دو ماه از شروع به کار دولت ابراهیم رئیسی، جمهوری اسلامی دست‌خوش تحولات زیادی شده است؛ افزایش سرعت واکسیناسیون، تلاش برای کنترل بازارهای مالی، دوراهی برجام، معاهده شانگهای، به قدرت رسیدن طالبان و حواشی جدید آذربایجان و رزمایش مشترک این کشور در مرز ایران و خبر بین‌المللی احتمال افزایش قیمت سوخت و انرژی، از مهم‌ترین تحولات ماه‌های اخیر بوده‌اند‌.
آنچه در بدو شکل‌گیری دولت ابراهیم رئیسی قابل توجه بود، سخن وی در رابطه با کمک امدادهای غیبی به دولت او بود؛ چیزی که در عمل به دلیل چیدمان تحولات محیطی ملی و بین‌المللی احتمال وقوع آن وجود دارد. استفاده از فرصت و آزادسازی واکسیناسیون، کمرنگ شدن کرونا در ماه‌های پیش رو و بحران سوخت در اروپا، در کنار تحولات زیست محیطی آن قاره و بحران سوخت انگلستان و پیش‌بینی نفت صد دلاری، همگی زنجیره‌هایی در کنار هم هستند که می‌توانند به بحران کسری بودجه دولت سیزدهم کمک کنند. اما آنچه در کنار این شانس و تحولات بین‌المللی اهمیت پیدا می‌کند، نحوه تعامل و برخورد هوشمندانه مسئولان دولت وی با این تحولات است. به راستی برنامه ما برای افزایش قیمت نفت و کمبود سوخت و انرژی در اروپا چیست؟ آیا قرار بر آن است با این احتمالات غره شویم و مذاکرات برجام را دست‌کم بگیریم؟! یا با افزایش صادرات، قطعی مضاعف برق و گاز را به مردم تحمیل کنیم؟ چرا که این یکی از مهم ترین نگرانی های نگارنده در خصوص چالش های ماه‌های آینده ایران است؛
مورد بعدی که در حال تبدیل شدن به یک بحران است، تحولات قره باغ است؛ حواشی‌ای که موجب حضور نظامی یک اتحاد مشترک المنافع در خاک ایران شده است. این تجربه تنها معطوف به مرزهای شمال غرب ایران نبوده، بلکه بیانات حاشیه برانگیز همسایه جدید ایران در شرق نیز همچنان در یک ابهام و نگرانی جدی وجود دارد. برخورد دستگاه سیاست خارجه دولت رئیسی و رفتار متعادل آن وزارت خانه با قدرت‌های عرصه بین‌المللی و همسایگان مختلف ایران، نیازمند دقت نظر و هوشمندی بیشتری است، چرا که هر قدم نامناسب در شرایط حساس کنونی، به صورت مستقیم بر بحران‌های حل نشده مردم خواهد افزود.
مورد آخر سرنوشت برجام است؛ با به تعویق افتادن سرنوشت برجام، این ابهام‌ و انتظار بزرگ تنها بر التهاب بازارهای مالی و افزایش قیمت دلار در سال آینده خواهد انجامید، انتظار می‌رود با اقدامات هوشمندانه در این جهت اقدامات کافی صورت گیرد و همزمان با افزایش احتمالی قیمت نفت، بهبود وضعیت کرونا با رفع موانع در جهت بهره‌وری بیشتر اقتصاد ایران و امنیت بیشتر برای سفره مردم بکوشیم.
سایر اخبار این روزنامه
فرمانده کل قوا با اشاره به مسائل همسایگان در شمال غرب: راه‌حل حوادث شمال‌غرب جلوگیری از دخالت ارتش‌های بیگانه در این کشورها است محمد یوسفی آرامش ایران و سه بحران جدید بین‌المللی برنامه کشوری واکسیناسیون تا اواخر آبان به پایان می‌رسد ابهام هایی برای جشن پایان کرونا «ابتکار» به بررسی وضعیت بازار ارز و بورس پرداخت بهار در انتظار پاییزِ بورس؟ شعرهای کودکانه چه تاثیری در زیست اجتماعی آنها دارد؟ در جست‌وجوی «عمو زنجیرباف» دستاوردهایی که رزمایش فاتحان خیبر دارد خط و نشان قاطع ایران در مرز‌های ارمنستان و جمهوری آذربایجان حسن یزدانی انتقام باخت المپیک را گرفت شکست شاخ آمریکایی در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مطرح شد دستور رئیس جمهوری برای تثبیت قیمت‌ها و کنترل بازار رئیس مجلس شورای اسلامی: مجلس یازدهم به دوران تاریک مجوزهای رانتی پایان داد حزب الله: واردات سوخت از ایران نقطه تحولی در مقابله با تحریم‌ها بود نخست وزیر پاکستان: آمریکا دیر یا زود دولت طالبان افغانستان را به رسمیت می‌شناسند حسن یزدانی انتقام باخت المپیک را گرفت شکست شاخ آمریکایی چهارکشتیگیرایراندر روزدوممسابقاتجهانیبدونشکستبهفینالراهپیداکردند