«ابتکار» به بررسی وضعیت بازار ارز و بورس پرداخت بهار در انتظار پاییزِ بورس؟

کیمیا نجفی
صفاری کارشناس بازار سرمایه با بررسی وضعیت بورس در پاییز گفت: بدون شک بازار بورس تا پایان سال بهترین و بیشترین بازدهی را میان بازارهای دیگر خواهد داشت.
کنترل قیمت ارز و بهبود شرایط بازار سرمایه از جمله مسائلی بود که پیش از انتخابات مد نظر قرار گرفت و به کرات از آنها صحبت می‌شد. اما پس از انتخابات قیمت دلار برخلاف انتظارات در مسیر صعود قرار گرفت و در هفته گذشته، بعد از ماه‌ها وارد کانال جدید 28 هزار تومان شد. البته اسکناس آمریکایی روز شنبه بعد از چند روز صعود وارد فاز نزولی شد و روز گذشته نیز با کاهش ۰.۴۲ درصدی، از ۲۸,۱۷۰ (بیست و هشت هزار و یکصد و هفتاد) تومان به ۲۸,۰۵۰ (بیست و هشت هزار و پنجاه) تومان رسید. آنطور که گفته می‌شود واکنش بانک مرکزی به افزایش قیمت دلار یکی از دلایل نزول دلار در روزهای اخیر بوده است. بانک مرکزی در خصوص افزایش دوباره نرخ ارز گفته است که پر قدرت بازار ارز را کنترل می‌کنیم، برخی از فعالان بازار معتقدند همین واکنش کافی بود تا بازار وارد مسیر کاهش قیمت شود. البته از سوی دیگر عده‌ای از فعالات بازار ارز معتقدند دلار در شرایط فعلی وارد فاز استراحت شده است تا بار دیگر پر قدرت صعود را تجربه کند. همچنین برخی از تحلیلگران بازار ارز نیز چگونگ وضعیت این بخش را وابسته به سیگنال‌های مثبت یا منفی بین‌المللی می‌دانند و بر این باورند مخابره شدن هرنوع خبری به اقتصاد ایران واکنش سریع بازار را به دنبال خواهد داشت و نمی‌توان با قطعیت از وضعیت بازار ارز در ماه‌های پیش‌رو صحبت کرد.
بازار بورس در پاییز


بازار سرمایه نیز یکی دیگر از بخش‌هایی بود که طی یک سال اخیر با مشکلات بیشماری دست و پنجه نرم می‌کرد و ساماندهی وضعیت آشفته آن یکی از اصلی‌ترین خواسته فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران از دولت جدید بود. بورس که در سال گذشته دوران طلایی خود را سپری می‌کرد از نیمه‌های مردادماه همان سال با ریزش همراه شد و امید سرمایه‌گذاران را ناامید کرد. این در حالی است که با مستقر شدن دولت جدید بار دیگر نور امیدی به دل سرمایه‌گذاران تابید و شاخص بورس با نوساناتی تمایل خود به رشد دوباره را نشان داد. البته وضعیت به این شکل باقی نماند و شاخص با قرار گرفتن در مسیر اصلاح کمی به عقب بازگشت و بار دیگر سهام‌داران را با نگرانی روبه‌رو کرد، اما بازهم این شرایط ادامه نیافت و شاخص بار دیگر همراه با نوساناتی مسیر رشد را در پیش گرفت. اما آیا رشد شاخص در پاییز ادامه‌دار خواهد بود یا خیر؟ سلمان نصیرزاده، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گویی روند معاملات بورس در فصل پاییز را مورد بررسی قرار داده و گفته است: «انتظار داریم در ماه آبان و آذر شاهد روندی پایدار در معاملات بازار باشیم و پیشنهاد ما به سهامداران، سرمایه‌گذاری در صنایع پیشرو است.»
مصطفی صفاری، کارشناس بازار سرمایه نیز با اشاره به وضعیت مناسب شاخص بورس طی روزهای اخیر بازار سرمایه را در پاییز مثبت ارزیابی کرد و در این خصوص به « ابتکار» گفت: بدون شک بازار سرمایه تا پایان سال مثبت خواهد بود. اما در این میان تحلیل‌هایی شنیده می‌شود که می‌گویند احتمال ریزش نرخ ارز و به دنبال آن منفی شدن بازار سرمایه وجود دارد.
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: واقعیت این است که شرکت‌های صادرات محور ما با ارز نیمایی معامله می‌کنند و نرخ ارز نیمایی اکنون در محدوده ۲۲ تا ۲۳ هزار تومان است. پس این تحلیل که شرکت‌ها با دلار ۲۸ هزار تومان بازار آزاد معامله می‌کنند غلط است به همین دلیل حتی اگر نرخ ارز آزاد کاهش پیدا کند از محدوده ارز نیمایی کمتر نمی‌شود و کاهش نرخ دلار در بازار بر فروش شرکت‌ها اثری نمی‌گذارد و تنها تاثیرات ظاهری خواهد داشت.
وی در پخش دیگری از صحبت‌هایش به شرایط بعد از به نتیجه رسیدن برجام اشاره کرد و گفت: اگر برجام به نتیجه برسد پول‌های بلوکه شده ایران آزاد می‌شود و حتی در آن شرایط هم نرخ دلار به زیر ۲۲ هزار تومان سقوط نخواهد کرد. بنابراین شرکت‌های صادرات محور در محدوده‌های فعلی نرخ دلار فعالیت می‌کنند. اما نکته مهم این است که اگر برجام به نتیجه برسد ریسک سرمایه‌گذاری در ایران کاهش پیدا می‌کند و در آن شرایط بازار بورس مثبت خواهد شد.
این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: اگر پول‌های بلوکه شده ایران آزاد شود بازار سرمایه به یکی از ارزان‌ترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری تبدیل خواهد شد و با کاهش ریسک سرمایه‌گذاری بورس افزایش پیدا می‌کند.
صفاری گفت: بدون شک بازار بورس تا پایان سال بهترین و بیشترین بازدهی را میان بازارهای دیگر خواهد داشت.
سایر اخبار این روزنامه
فرمانده کل قوا با اشاره به مسائل همسایگان در شمال غرب: راه‌حل حوادث شمال‌غرب جلوگیری از دخالت ارتش‌های بیگانه در این کشورها است محمد یوسفی آرامش ایران و سه بحران جدید بین‌المللی برنامه کشوری واکسیناسیون تا اواخر آبان به پایان می‌رسد ابهام هایی برای جشن پایان کرونا «ابتکار» به بررسی وضعیت بازار ارز و بورس پرداخت بهار در انتظار پاییزِ بورس؟ شعرهای کودکانه چه تاثیری در زیست اجتماعی آنها دارد؟ در جست‌وجوی «عمو زنجیرباف» دستاوردهایی که رزمایش فاتحان خیبر دارد خط و نشان قاطع ایران در مرز‌های ارمنستان و جمهوری آذربایجان حسن یزدانی انتقام باخت المپیک را گرفت شکست شاخ آمریکایی در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مطرح شد دستور رئیس جمهوری برای تثبیت قیمت‌ها و کنترل بازار رئیس مجلس شورای اسلامی: مجلس یازدهم به دوران تاریک مجوزهای رانتی پایان داد حزب الله: واردات سوخت از ایران نقطه تحولی در مقابله با تحریم‌ها بود نخست وزیر پاکستان: آمریکا دیر یا زود دولت طالبان افغانستان را به رسمیت می‌شناسند حسن یزدانی انتقام باخت المپیک را گرفت شکست شاخ آمریکایی چهارکشتیگیرایراندر روزدوممسابقاتجهانیبدونشکستبهفینالراهپیداکردند