تیم ملی فوتبال کشورمان مقابل امارات پیروز شد اما کارشناسان انتقادات بسیاری به عملکرد این تیم دارند

مُردیم تا بُردیم
آفتاب یزد - گروه شبکه: تیم ملی فوتبال کشورمان در سومین روز از مسابقات نهایی انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر روز پنجشنبه در ورزشگاه زعبیل به مصاف امارات رفت و موفق شد از سد میهمان خود با یک گل مهدی طارمی بگذرد. البته در این دیدار سردار آزمون در دقیقه ۹۰ یک ضربه پنالتی را از دست داد. موضوعی که باعث شد این بازیکن محبوب با انتشار متنی در اینستاگرام بابت آن از مردم عذرخواهی کند. او نوشته است: «تبریک به مردم عزیز ایران خدارو شکر ۳امتیاز مهمی را گرفتیم. بابت پنالتی هم شرمنده نشد بیشتر خوشحالتون کنم امیدوارم بازی بعدی جبران کنم». اکنون ایران با این پیروزی ۹ امتیازی شد و با این شرایط صدر جدول گروه A را که موقتاً در اختیار کره جنوبی قرار گرفته بود، پس گرفت. اگرچه این پیروزی بسیار خوشحال‌کننده بود اما به زعم بسیاری نگران‌کننده هم بود بدان جهت که اعضای تیم ملی فوتبال آن انسجام همیشگی را نداشتند.
> برای تیم ملی احساس خطر می‌کنم
در این راستا پیشکسوت فوتبال ایران می‌گوید شاگردان اسکوچیچ تاکتیک خوبی برای گلزنی مقابل امارات نداشتند. هادی طباطبایی، پیشکسوت فوتبال ایران در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: تیم ملی ما دچار یک اتفاقی می‌شود که انگار دارد به عقب برمی‌گردد. به عبارت دیگر ما داریم به زمان قبل از کی‌روش برمی‌گردیم. در زمان قبل کی‌روش، ما اگر مقابل یک تیم قدرتمند قرار می‌گرفتیم با انگیزه بازی می‌کردیم و در مقابل تیم‌های ضعیف‌تر برعکس می‌شد. در زمان کی‌روش این مسئله تغییر کرد و او با بازیکنان طوری برخورد می‌کرد در هر بازی که تمام انگیزه خود را به نمایش بگذارند اما الان باز هم تیم ملی به دوران قبل از کی‌روش برگشته است و من برای تیم ملی احساس خطر می‌کنم. دروازه‌بان سابق تیم ملی و استقلال ادامه داد: ما در تمام خطوط بازیکنان خوب زیادی داریم و کیفیت بازیکنان تیم ملی را نجات می‌دهد. کیفیت فنی بازیکنان شرایط را برای تیم ملی عوض کرده است. موقعی که سردار آزمون پشت پنالتی ایستاد، در چهره او احساس کردم که مقداری خسته است و در نهایت هم این بازیکن پنالتی خود را خراب کرد. باید در کادر فنی شرایطی پیش بیاید که بازیکنان تیم ملی دچار این اتفاقات نشوند. طباطبایی با انتقاد نسبت به شرایط فنی تیم ملی خاطرنشان کرد: من سرعت خوبی در روند بازی تیم ملی ندیدم. ابتکار بازی بیشتر دست تیم امارات بود و این در حالی بود که تیم ملی نفرات بهتری نسبت به تیم امارات داشته است و طبیعتا تیمی که از نفرات بهتری برخوردار باشد، باید شرایط بهتری در زمین برای خود رقم بزند. پیشکسوت تیم فوتبال ایران افزود: در بازی، ما چند موقعیت داشتیم؟ ما فرصت زیادی برای گلزنی نداشتیم. ما در یک موقعیت و روی هوش مهدی طارمی توانستیم به گل برسیم. این نشان‌دهنده این است که ما تاکتیک خوبی برای گلزنی نداشتیم. آیا شرح وظایف بازیکنان در بازی‌های تیم ملی مشخص است؟ ما روی کیفیت نفرات خود داریم نتیجه می‌گیریم. اگر کیفیت تاکتیکی خوبی در تیم ملی وجود داشته باشد، ملی‌پوشان می‌توانند غوغا کنند. طباطبایی با اشاره اینکه تیم ملی باید روی کارهای تاکتیکی تمرکز بیشتری داشته باشد، خاطرنشان کرد: مربی باید روی کارهای تاکتیکی کار کند و سرعت تیمی ما بالا برود و با این اتفاقات فوتبال ما زیباتر می‌شود و از ظرفیت‌های خود بیشتر استفاده خواهیم کرد. در فوتبال دنیا، تیم‌ها در ابتدا روی کیفیت فردی بازیکنان حساب باز نمی‌کنند و اولویت روی کیفیت تاکتیکی تیم است. سوال من این است آیا مسی هر وقت که توپ دستش می‌آید، دریبل می‌زند؟ قطعا چنین چیزی وجود ندارد. او در پایان گفت: اگر نگرش به مسائل تاکتیکی و فنی تغییر کند، ما راحت می‌توانیم از مرحله گروهی جام جهانی صعود کنیم. فکر می‌کنم باید روی ۲ مسئله تاکتیکی کار کنیم؛ مسئله اول آنالیز بازی حریف جهت پیدا کردن نقاط ضعف تیم حریف و استفاده کردن از اشتباهات حریف است و مسئله بعدی کار کردن روی مهارت‌های ستاره‌ها و مهره‌های قوی تیم است که در مواقعی که بازی گره می‌خورد بتوانیم روی این بازیکنان حساب باز کنیم. باید نگرش نسبت به فوتبال تغییر کند و اگر این نگرش تغییر پیدا کند، آن موقع می‌توانیم شرایط بهتری برای خود رقم بزنیم.


> تیم‌ملی باید منسجم‌تر بازی کند
مهاجم سابق تیم ملی ایران نیز گفت: تیم ملی ایران آن نظم و انضباط لازم را مقابل امارات نداشت و تیم باید منسجم‌تر بازی کند. مهدی رجب‌زاده اظهارکرد: تیم ملی ایران در نیمه اول ۲-۴-۴ خطی بازی می‌کرد و امارات در ۱۰ دقیقه اول بهتر از ما شروع کرد اما بعد از آن آرام آرام آن‌ها هم افت کردند. چیزی که مشهود بود تغییر تاکتیک در تیم ملی ایران بود که من تا به حال در تیم ملی ندیده بودم. از ابتدای بازی تیم ملی ایران حریف را از جلو تحت فشار قرار می‌داد. در تیم ملی همیشه بازیکنان عقب می‌نشستند تا نظم تیمی را حفظ کنند و دفاع تیمی شکل بگیرد و بعد توپ‌گیری و حمله کنند اما امروز متفاوت ظاهر شدند و برنامه آقای اسکوچیچ فشار از جلو بود. او ادامه داد: اماراتی‌ها برعکس ایران در زمانی که توپ را از دست می‌دادند، در زمین خود دفاع می‌کردند و به دنبال توپ‌گیری و ضد حمله بودند. ما با این تاکتیک موقعیت‌های خوبی به دست آوردیم اما متاسفانه چند بار اشتباه کردیم و پاس نهایی خوب داده نمی‌شد تا متاسفانه این موقعیت‌ها از دست برود. در این بازی عجولانه بازی کردیم و خیلی زود توپ‌هایمان از دست می‌رفت. با خونسردی بازی نکردیم که بتوانیم از فضاها استفاده کنیم. رجب زاده با بیان این‌که «بازی با کره سنگین‌تر از بازی با امارات است،» گفت: باید بهتر از این بازی کار کنیم اما این‌که لیگمان تعطیل است هم در آمادگی بازیکنان داخلی تاثیرگذار است. خوشبختانه ما بازیکنان خلاقی داریم و حضور بازیکنانی مثل علی قلی‌زاده، مهدی طارمی، سردار آزمون و دیگران تاثیرگذار است و بازیکنان ما می‌توانند با یک حرکت، حریف را تحت تاثیر قرار دهند اما در کل باید منسجم‌تر کار کنیم تا مقابل تیم‌هایی مثل کره و ژاپن به مشکل برنخوریم.
> واکنش کاربران
به هر حال برد تیم ملی فوتبال ایران مقابل امارات واکنش‌هایی را در پی داشت.
سایت AFC با تیتر «طارمی قهرمان ایران مقابل امارات بود» درخصوص این بازی نوشت: «ایران پیروزی دراماتیکی که مقابل امارات کسب کرد، سه امتیاز باارزش دیگر در راه صعود به جام جهانی به دست آورد. گل مهدی طارمی در فاصله ۲۰ دقیقه تا پایان، تیم دراگان اسکوچیچ را با سومین پیروزی خود در صدر جدول گروه A نگه داشت. این نتیجه، رکورد ناکامی امارات در شکست ایران را تداوم بخشید و باعث شد شاگردان مارویک، دو امتیازی باقی بمانند. با این حال جریان بازی در نیمه دوم، با اخراج شجاع خلیل‌زاده به شدت به سود امارات می‌چرخید اما اعلام آفساید از سوی VAR باعث شد خلیل‌زاده از جریمه داور فرار کند. چرخش جریان بازی به نفع ایران در دقیقه ۷۰ تکمیل شد و مهدی طارمی پس از یک-دوی فوق‌العاده با آزمون، توپ را در دقیقه ۷۰ به راحتی در دروازه امارات جای داد. میهمان فرصت طلایی دیگری برای گلزنی داشت که دروازه بان امارات، پنالتی آزمون را مهار کرد.»
اما یکی از کاربران در این باره نوشته است: «رکورد بی‌نظیر صدرصد برد تیم ملی با اسکوچیچ چقدر خوبه که بدون دفاع مطلق بازی می‌کنیم و می‌بریم».
کاربر دیگری گفته است: «به روند موجود به احتمال زیاد صعود ایران و کره به جام جهانی در همین دور رفت قطعی میشه».
دیگری نوشت: «خیلی سخت اما بردیم. دم بچه‌های تیم ملی گرم که دل مردم را
شاد کردند».