قهر مهندسان با سازمان نظام مهندسی


مدیراسبق بازرسی سازمان نظام مهندسی ساختمان با انتقاد شدید از بی توجهی مهندسان به انتخابات هیات مدیره گفت: نظام مهندسی استان تهران حدود ۱۲۷ هزار عضو واجد شرایط برای حضور در انتخابات هیات مدیره دارد که می بایست هر سه سال یکبار اعضای جدید هیات مدیره را برگزینند، اما با کمال تاسف در بهترین حالت ۱۱ هزار نفر یعنی حدود ۹ درصد اعضا در انتخابات شرکت می کنند که این بی توجهی و نبود انگیزه در بین مهندسان سوال برانگیز است.
قدرت الله کاظمی به تشریح دلایل بی رغبتی مهندسان برای شرکت در مجامع و مهمتر از همه انتخابات پرداخت و گفت: مهمترین علت عدم شناخت اعضا از جایگاه و توانمندی سازمان نظام مهندسی است. واقعیت این است که بسیاری از مهندسان از جایگاه و خدمات سازمان بی اطلاع هستند و همین ضعف آگاهی، باعث شرکت نکردن مهندسان در مجامع و انتخابات می‌شود.
کاندیدای نهمین دوره انتخابات هیات مدیره سازمان با تاکید بر اینکه عده‌ای دیگر از عملکرد هیئت مدیره سازمان در دوره‌های گذشته ناراضی و گله‌مند هستند و به همین دلیل با سازمان قهر کرده‌اند گفت: اگرچه نظام مهندسی تهران در هشت دوره گذشته اقداماتی برای جامعه مهندسین انجام داده، اما این اقدامات در شان، جایگاه و مطالبات مهندسان نبوده است.
وی با اعلام اینکه باید نارضایتی مهندسان با دقت بررسی شود گفت: اکنون که در آستانه انتخابات نهم قرار داریم، گله مندی مناسب به نظر نمی رسد و باید پس از انتخابات، مطالبات مهندسان برای هیات مدیره جدید تشریح شود، اما واقعیت این است که تکلیف40 میلیارد تومان پول سازمان نظام مهندسی که در نتیجه تصمیمات اشتباه هیات مدیره های قبل از حساب سازمان خارج شده، هنوز مشخص و معلوم نیست و مهندسان نمی‌دانند پولی که در سال های گذشته از حساب سازمان خارج شده، آیا به حساب سازمان بازگشته یا باید برای همیشه با این پول خداحافظی کنند و مهمتر از همه اینکه چه کسی پاسخگو است.



کاظمی از ضعف در اطلاع رسانی و روابط عمومی بسیار ضعیف و ناتوان نظام مهندسی خبرداد و گفت: مهندسان در بیشتر موارد از عملکرد، تصمیمات و رفتارهای هیات مدیره سازمان آگاهی ندارند. سازمانی که ۱۲۷ هزار عضو تحصیل کرده و دانشمند دارد و از پشتوانه مالی قوی هم برخوردار است، می‌بایست نظام اطلاع رسانی جامعی داشته و حتی این ظرفیت وجود دارد که یک خبرگزاری مستقل داشته باشد تا از هر نوع خبر مرتبط با نظام‌مهندسی با خبر شوند که متاسفانه با این جایگاه فاصله سوال برانگیزی دارد.
کاندیدای نهمین دوره انتخابات هیات مدیره سازمان با تاکید بر اینکه باید بین مدیر و مهندس تفاوت قائل شویم گفت: اشکالی ندارد اگر یک مدیر، مهندس نباشد، اما اگر یک مهندس توان مدیریت نداشته باشد، فاجعه ایجاد می‌کند. یک مدیر باید سه شاخصه سلامت، شجاعت و علم مدیریت را داشته باشد.
کاظمی با اشاره به اینکه یک مدیر در منصب هیات مدیره سازمان در برابر مصوبات وسوسه انگیزی قرار می گیرد که ورود به آن برای خودش و زیرمجموعه اش پول و رانت ایجاد می‌کند، بنابراین مدیر باید سالم باشد و مهمتر از همه شجاعت و شهامت گذشتن از منافع شخصی برای منافع مهندسان عضو را داشته باشد.
مدیراسبق بازرسی سازمان نظام مهندسی ساختمان با تاکید بر اینکه در بسیاری از موارد مطالبی پیش می آید که هیات مدیره نظام مهندسی باید به آنها رای منفی بدهد گفت: نکته بسیار مهم داشتن آگاهی نسبت به قوانین برای هیات مدیره سازمان است. فردی که برای هیات مدیره سازمان نامزد میشود، باید تسلط کافی به قوانین داشته باشد تا بتواند هنگام مذاکره و جلسات تخصصی، از قدرت چانه زنی بالایی برخوردار شود. بی شک یک مدیر ناآگاه به قوانین و شرایط روز، نظام مهندسی را در نقطه ضعف قرار می دهد.
کاظمی با تاکید بر اینکه نتیجه عملکرد سالهای گذشته سازمان نظام مهندسی این بوده که بخش قابل توجهی از مهندسان با سازمان قهر هستند گفت: نظام مهندسی از اهمیت بسیاری برخوردار است. دستاورد ۱۲۷هزار مهندس، ساختمان هایی است که آحاد جامعه در آن زندگی و کار می کنند. یک ساختمان با درآمد کارگر و کارمندی خریداری می شود که سالها پس انداز کرده تا بتواند ملکی را خریداری کند. اگر سازمان وظیفه خود را به درستی انجام ندهد، علم مهندسی را پویا نکند، از نظر علمی مهندسان به‌روز نشوند یا تعامل و همکاری لازم را با شورای شهر و شهرداری نداشته باشد، سرمایه‌های ملی در قالب ساختمان های بی کیفیت به هدر خواهد رفت. بنابراین بسیار اهمیت دارد که آموزش و بروزرسانی مهندسی جدی گرفته شود.
کاندیدای نهمین دوره انتخابات نظام مهندسی با ابراز تاسف از اینکه سازمان در جایگاه واقعی خود قرار ندارد گفت: تنها راه بازگشت سازمان به جایگاه واقعی، مشارکت حداکثری مهندسان در انتخابات پیش روی نظام‌مهندسی و انتخاب افرادی اصلح، شجاع و توانمند است. البته مشارکت می بایست با آگاهی و شناخت باشد که در قالب پرس و جو، تحقیق و بررسی رزومه کاندیداها صورت می‌گیرد تا هیات مدیره ای سالم، مدیر و شجاع برگزیده شود.
کاظمی با اشاره به اینکه ۱۲۷ هزار مهندس می بایست ۲۵ نفر را برگزینند گفت: نکته مهم این است که مهندسان پس از انتخابات نیز می بایست عملکرد هیات مدیره را رصد کنند. اینکه انتخابات نظام مهندسی را برگزار و همه چیز را راه کنیم و عملکرد هیات مدیره را زیر تیغ نقد نداشته باشیم، خیانت به جامعه مهندسان و تمامی مردمی است که قرار است از ساختمانها استفاده کنند.
مدیراسبق بازرسی سازمان نظام مهندسی با اشاره به اینکه همه ساله مجمع عادی سازمان برگزار می‌شود گفت: در این مجامع گزارش های عملکرد یکساله به اعضا ارائه می‌شود، اما با کمال تاسف در تمامی ادوار گذشته هرگز مجامع با یک دهم اعضا برگزار نشده در صورتی که اگر اعضا در این مجامع حضور یابند و عملکرد هیات مدیره را بررسی کنند، می توانند در صورت اشکال رای منفی به عملکرد بدهند تا مجمع فوق‌العاده برگزار شود.
کاظمی با تاکید براینکه هیات‌مدیره در فاصله بین دو مجمع موظف است گزارش معقول‌تر، منطقی‌تر و مستندتری ارائه دهد گفت: اگر بازهم مهندسان به عملکرد هیات مدیره انتقاد داشته و گزارش را تایید نکنند، آنگاه هیات مدیره متوجه خواهد شد که با زیرمجموعه ای دقیق و متعهد روبه‌رو است، بنابراین در عملکرد خود نه تنها دقت می کند، بلکه برای دوره‌های بعد نیز این زنگ خطر به صدا در می‌آید که هر کسی نمی تواند عضو هیات مدیره سازمان باشد، زیرا دائم زیر نگاه منتقدانه تمامی مهندسان عضو قرار دارد.
مدیراسبق بازرسی سازمان نظام مهندسی با یادآوری اینکه نظام مهندسی بازرسانی دارد که می‌بایست عملکرد هیئت مدیره را نقد کنند گفت: فراموش نکنیم که انتخاب بازرسان متعهد در گرو انتخاب هیات مدیره متعهد است. زیرا بعد از آن که ۲۵ نفر به عنوان هیات مدیره برگزیده شدند، افرادی را به عنوان بازرس به اعضا معرفی می کنند تا اعضا در انتخابات به آنها رای دهند.