ساخت برج درخانه‌های تاریخی

کمک به حفظ و نگهداری بافت‌های تاریخی یکی از وظایف مهم و اساسی است که باید متولیان امر در انجام مناسب آن کوشا باشند. اقدامات شورای شهر تهران را در زمینه حفظ و نگهداری از میراث فرهنگی و گردشگری تهران چگونه ارزیابی می‌کنید؟
شورای شهر تهران به عنوان یک نهاد تصمیم‌ساز، تصمیم‌گیر و تعیین‌کننده در مدیریت اجرایی 70‌هزار نفر را در اختیار دارد. در شهر تهران حدود هفت‌هزار خانه تاریخی و ارزشمند وجود دارد، طبیعتا این امر ظرفیت مناسبی را برای بهبود شرایط بافت‌های تاریخی و ارزشمند در این کلانشهر به همراه دارد. شهر تهران 300 سال است که پایتخت کشور محسوب می‌شود. این مقوله می‌تواند بستر مناسبی برای توسعه گردشگری و میراث فرهنگی را به دنبال داشته باشد. در این کلانشهر به دلیل وجود ابنیه‌ها، کاخ‌ها و ظرفیت‌های متفاوت می‌توان در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی برای مدیریت شهری وظایفی تعریف کرد. امروزه بخش گردشگری و میراث فرهنگی شهرداری تهران به عنوان یک ظرفیت مناسب مورد توجه دیگر بخش‌های برنامه‌ریز و تصمیم‌ساز قرار گرفته است. در این شرایط با ایجاد تعامل بین سازمان میراث فرهنگی و مدیریت شهری می‌توان به بررسی فرصت‌ها و تهدیدهای گردشگری این شهر پرداخت. می‌توان راهکار مناسبی در زمینه حفاظت از ابنیه‌های تاریخی و گردشگری به عنوان یک صنعت قابل استفاده و سود رسان در شهر تهران ایجاد کرد. شورای شهر تهران نیز به دلیل داشتن ویژگی‌های خاص همچون تامین منابع مدیریتی، هزینه‌، بافت فرهنگی و اجتماعی می‌تواند یک نهاد موثر باشد. اگر رویکرد شورای شهر تهران نسبت به گردشگری و میراث فــــرهنگی هدفمند بـــاشـــد می‌تواند نسبت به ارتقــای آن در کشـــــور تاثیرگـــذار باشــد.
هم اکنون در شهر تهران درباره جذب گردشگر و در آمدزایی چه برنامه‌هایی اعمال می‌شود؟
شهر تهران نه تنها فقط پایتخت کشور، بلکه پایتخت فرهنگی این مرز و بوم هم محسوب می‌شود. این کلانشهر از جذابیت‌ها و ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار است. اگر بر تک تک ظرفیت‌های تهران تمرکز شود می‌توان با جذب گردشگر یکی از فرصت‌های کم نظیر یا بی‌نظیر را برای این شهر فراهم کرد. هر توریست خارجی با مسافرت به کشور، تهران را به عنوان اولین شهر خود برای بازدید انتخاب می‌کند. این امر برای گردشگران زیارتی، گردشگران تاریخی و گردشگران آب و هوا به یک عادت تبدیل شده است. با این تفاسیر تهران را می‌توان یکی از شهرهای توریستی کشور قلمداد کرد. هر نوع تمرکز و برنامه‌ریزی از سوی شهرداری، شورای شهر تهران و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در این شهر، رونق اقتصادی و بهره‌مندی شهر تهران از ظرفیت‌های موجود را به دنبال دارد. شهر تهران دو مقصد گردشگری ارزشمند را در خود جای داده که عبارتند از: گردشگری سلامت و گردشگری منحصر به فرد. در این شهر گردشگری منحصر به فرد به اماکنی با معماری ویژه همچون برج میلاد، برج آزادی، پل طبیعت و... گفته می‌شود.


شما عملکرد مدیریت شهری را در حفظ و نگهداری خانه‌های تاریخی در شهر تهران چگونه ارزیابی می‌کنید؟‌
تاکنون اقدامات شهرداری مناسب بوده است. در واقع هرگونه خسارت در این زمینه به دلیل نبود تفاهم بین سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با سازمان‌های مربوطه است. این تعامل باید از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و دیگر سازمان‌ها بیش از پیش در راستای حفظ ابنیه‌های تاریخی ایجاد شود. با توجه به اینکه شورای شهر تهران در این زمینه دستور العمل‌های لازم را صادر کرده است، اما با تاکید بیشتر می‌تواند شهرداری را نسبت به این اماکن حساس‌تر کرد. برای مثال مدیریت شهری می‌توان حداقل همکاری را در زمینه ارائه جواز ساخت به صاحبان این املاک داشته باشد. همچنین مدیریت شهری باید با شناسایی و شناسنامه‌دار کردن این املاک در حفظ میراث شهر اقدامات لازم را انجام دهد.