شایعه ادغام و هجوم به بانک‌ها

آرمان - فریبا نهاوندی: شایعه ادغام چند موسسه پولی و مالی و یک بانک سپرده‌گذاران این موسسات را به رفتاری هیجانی واداشت. در حالی که در اولین روز هفته جاری شاهد هجوم سپرده‌گذاران به شعب موسساتی بودیم که خبری در مورد ادغام شان منتشر شده بود، روز گذشته نیز این رفتار ادامه یافت. این در حالی است که مسئولان این موسسات عنوان می‌کنند هنوز تصمیم قطعی در این زمینه گرفته نشده و در صورتی که چنین تصمیمی هم اتخاذ شود مشکلی برای سپرده‌گذاران پیش نمی‌آید.
شایعه ادغام
در روز‌های اخیر اخباری تایید نشده در برخی سایت‌ها و کانال‌های خبری مبنی بر ادغام موسسه اعتباری ثامن و بانک مهر اقتصاد در موسسه اعتباری کوثر و تشکیل بانک کوثر منتشر شد. بحث ادغام موسسات و بانک‌ها بحثی است که از مدت‌ها پیش مطرح بوده و مسئولان بلندمرتبه نظام بانکی عنوان می‌کنند که ممکن است چنین ادغامی اتفاق بیفتد. پنجم خرداد سال جاری رئیس کل بانک مرکزی احتمال ادغام بانک‌ها را تایید و تاکید کرد که این یکی از روش‌های نزدیک شدن صورت‌های مالی بانک‌های ایرانی به استانداردهای روز دنیاست. آن‌طور که ولی ا... سیف عنوان کرده تصمیم برای ادغام در درجه اول به‌عهده سهامداران خود بانک‌ها قرار دارد ولی در مسیری که بانک مرکزی برای استاندارد سازی صورت‌های مالی بانک‌ها در پیش گرفته، این موضوع وجود داشته و خود سهامداران نیز ممکن است از آن استقبال کنند.او توضیح داد: هدف ما این است که بتوانیم نسبت‌های مالی در صورت‌های مالی بانک‌های ایرانی را به نسبت‌های روز بانکداری دنیا نزدیک کنیم که در این حالت مهم‌ترین موضوع نسبت کفایت سرمایه بانک‌هاست و برای تامین آن چند راه وجود دارد؛ اینکه سرمایه آورده خود را افزایش دهند، سهام جدید در بورس عرضه کنند و یا اینکه تصمیم بگیرند با یکدیگر ادغام شوند. رئیس شورای پول و اعتبار گفت: وقتی بانک‌ها با یکدیگر ادغام می‌شوند، صرفه‌جویی قابل توجهی برای آنها به‌همراه خواهد داشت، چراکه قیمت‌ تمام‌شده و هزینه خدمات آنها کاهش می‌یابد. از سوی دیگر برخی از هزینه‌های دیگر از جمله هزینه‌های مربوط به شعب کاهش می‌یابد، چرا که وقتی دو بانک با یکدیگر ادغام می‌شوند، دیگر دلیلی برای وجود دو شعبه از آن در یک خیابان وجود ندارد، در این حالت می‌توانند یکی از شعب را تعطیل کنند و آن را در جای دیگری توسعه دهند. سیف در عین حال به سپرده‌گذاران بانک‌ها و موسسات مجازی که ممکن است در آینده با یکدیگر ادغام شوند اطمینان داد که به هیچ‌وجه از این تصمیم آنها متاثر نخواهند شد، حتی اگر دو بانک و شعبه‌های آنها با یکدیگر ادغام شود. او یادآور شد: سپرده‌گذاران، سرمایه‌گذاران بانک‌ها هستند و بانک مرکزی هرگز اجازه‌ نخواهد داد که منافع سپرده‌گذاران دچار مشکل شود، از سوی دیگر بانک‌ها در فضای رقابتی به هیچ‌عنوان اقدامی نخواهند کرد که مشتریان خود را از دست بدهند؛ از این رو جای نگرانی برای آنها وجود ندارد. با وجود این، در روز‌های اخیر و به دنبال انتشار اخباری مبنی بر ادغام چند موسسه و بانک شاهد رفتار هیجانی سپرده‌گذاران بودیم. آن‌طور که منابع خبری روز شنبه اعلام کردند سپرده‌گذاران موسسه ثامن به شعب این بانک مراجعه کرده و خواستار دریافت سپرده‌های خود شدند. این اتفاق روز گذشته نیز تکرار شد. آن‌طور که مسئولان موسسه ثامن می‌گویند این موسسه مشکلی برای بازپرداخت سپرده‌ها ندارد و در حال تزریق نقدینگی به شعب خود است، اما قطعا این رفتارهای هیجانی و غیرمنطقی می‌تواند برای یک موسسه اعتباری و حتی بانک بزرگ، چالش‌آفرین باشد، زیرا بانک یا موسسه اعتباری در عملیات مالی خود از 100‌درصد منابع، حداقل 10‌درصد را برای سپرده قانونی و حدود 85‌درصد را صرف اعطای منابع یعنی اعطای تسهیلات یا سپرده‌گذاری و سرمایه‌گذاری می‌کند و تنها سه‌درصد منابع به عنوان ذخیره نقد در اختیار بانک است. در چنین شرایطی اگر فقط پنج‌درصد سپرده‌گذاران برای دریافت سپرده به بانک مراجعه کنند، بانک با چالش نقدینگی مواجه  می شود. بنابراین اطمینان مهم‌ترین مولفه برای بقای یک موسسه اعتباری است.
آیا ادغام صحت دارد؟


در روز‌های اخیر روابط عمومی‌ها و مسئولان موسساتی که خبر ادغام آنها منتشر شده واکنش‌هایی از خود نشان داده‌اند. روابط عمومی موسسه اعتباری کوثر روز شنبه با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «پیرو انتشار اخباری در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی با موضوع ادغام بانک مهر اقتصاد و موسسه اعتباری ثامن‌الائمه در موسسه اعتباری کوثر و ایجاد «بانک کوثر» و به‌رغم مذاکرات انجام شده و توافقات حاصله فی‌مابین با موضوع مزبور به اطلاع می‌رساند هرگونه تصمیم‌گیری در حوزه نظام بانکی کشور منوط به مصوبه شورای پول و اعتبار و ابلاغ بانک مرکزی است که هنوز تاییدیه‌ای از سوی بانک مرکزی صادر شده باشد، به‌دست این موسسه نرسیده است.» همزمان رئیس هیات‌مدیره موسسه اعتباری ثامن به مردم اطمینان داد که نگران سپرده‌های خود در این موسسه نباشند، زیرا هرگونه تصمیم درباره ادغام و تغییر در ساختار آن با نظر بانک مرکزی انجام می‌شود. عیسی رضایی گفت: توصیه من به سپرده‌گذاران، حفظ آرامش است و هیچ‌جای نگرانی در تامین نقدینگی مورد نیاز مردم نیست. او تاکید کرد: نقدینگی مورد نیاز مردم تامین است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. رئیس هیات‌مدیره موسسه اعتباری ثامن افزود: در صورت موافقت بانک مرکزی برای ادغام این موسسه، همه سپرده‌های مردم حفظ می‌شود و تنها مشتریان برای صدور کارت‌های جدید به شعب مراجعه خواهند کرد. رضایی ادغام را فرایندی زمان بر دانست و گفت: تا زمانی که روال اداری مربوط به ادغام انجام نشود و بانک مرکزی تایید نکند، این ادغام صورت نمی‌گیرد. رئیس هیات‌مدیره این موسسه اعتباری گفت: از آنجا که مشکلی در رسیدگی به حساب‌های مردم وجود ندارد، تمامی شعب ثامن در سراسر کشور فعال است ولی با ازدحام جمعیت رو به رو است.