ریشه آسیب‌ها را بخشکانید

شادان کریمی‪-‬ «آسیب‌های اجتماعی دروازه ورود به جرایم است.» این حرفی را که امروز مدیران و مسئولین می‌گویند، سالهاست که ما آن را تکرار می‌کردیم اما گوش شنوایی برای آن نبود.
سال هاست که می‌گوئیم فقر که افزایش یابد فحشا افزایش می‌یابد. سال هاست که می‌گوئیم آسیب که گسترش یابد جرائم بیشتر می‌شوند و سال هاست که تکرار می‌کنیم ریشه هر بزه کاری را در آسیب‌های اجتماعی دنبال کنید اما هیچ گوشی شنوای این موضوع نبود. جامعه‌شناسان و کارشناسان حوزه آسیب‌شناسی سال هاست که می‌گویند آسیب‌های اجتماعی را کنترل کنید تا دروازه ورود به جرائم بسته شود اما هر بار با بگیر و ببندهای ضربتی مواجه می‌شویم که خودشان به تنهایی آسیب‌زا هستند.
یادم می‌آید وقتی در باره کودکان کار حرف میزدیم بارها گفته بودیم که باید فقر کنترل شود تا از کودکان کار کم شود اما نتیجه‌اش گرفتن و زندانی کردن کودکان کار بود.
اگر بخواهم کمی واضح‌تر بگویم، باید گفت فقر ریشه اصلی همه آسیب‌های اجتماعی است که دروازه جرائم محسوب می‌شوند، بنابراین اگر قرار است دروازه را ببندید در ابتدا باید ریشه را بخشکانید یعنی فقر را
از بین ببرید تا آسیب‌های اجتماعی کاهش یافته و دروازه جرائم بسته شود. این سه با یکدیگر را بطه مستقیم دارند به همین دلیل هم هر بار که میبینیم یکی از آن‌ها در جامعه افزایش می‌یابد در پی آن دو مورد بعد هم با افزایش رو به رو می‌شوند. برای مثال در همین سال‌های کرونایی که با افزایش فقر در جامعه رو به رو بودیم آسیب‌های اجتماعی نیز افزایش یافت و در نهایت شاهد افزایش جرائم در جامعه بودیم. پیشنهاد امروز به مسئولین و مدیران این است که اگر به دنبال کاهش جرائم در کشور هستند، فقر را کنترل کنند. تا روزی که سایه منحوس فقر در کشور گسترش یابد جرائم نیز روز به روز افزایش خواهند یافت و این موضوع اجتناب ناپذیر است.