این موفقیت دلگرم‌مان کرد به قهرمانی در المپیک

حامد جیرودی
خبرنگار
رقابت‌های وزنه‌برداری نوجوانان جهان از 13 تا 20 مهر به میزبانی جده عربستان برگزار شد و کاروان ایران با کسب مقام سومی در رده تیمی دختران(با 4 مدال) و مقام پنجم در بخش پسران(با 5 مدال) به کار خود پایان داد. نکته حایز اهمیت اینکه جده نخستین تجربه دختران نوجوان کشورمان در رقابت‌های جهانی بود که با کسب مدال‌های برنز و نقره همراه شد. این در شرایطی است که وزنه‌برداری بانوان کشور نوپاست و از سال 1396 رسماً فعالیت خود را آغاز کرده ولی در همین مدت کوتاه به موفقیت‌های قابل توجهی دست پیدا کرده است.
 غزاله حسینی: این مدال برایم فقط کسب تجربه بود


اولین بانوی مدال آور ایران در این رقابت‌ها، سیده غزاله حسینی وزنه بردار دسته 59 کیلوگرم بود که با مهار وزنه 94 کیلوگرمی صاحب مدال ارزشمند برنز در دوضرب شد. این ملی پوش نوجوان مشهدی در این خصوص به خبرنگار«ایران» گفت:«خیلی خوشحالم که در اولین حضورم در مسابقات جهانی، مدال گرفتم. رقابت‌ها از سطح بالایی برخوردار بود و وزنه برداران آماده‌ای از کشورهای مختلف در آن حضور پیدا کرده بودند. من هم تلاشم را کردم که نتیجه بهتری بگیرم ولی رکوردهای نمایندگان تایلند و کلمبیا از من بهتر بود. البته آنها سال آخر حضورشان در رده نوجوانان بود ولی من هنوز فرصت دارم که در این رده رکوردهایم را بهتر کنم و امیدوارم که به این هدف برسم و مدال بهتری بگیرم.»
او درباره اینکه آیا تصور می‌کرد در مسابقات جهانی به مدال برنز برسد؟ چنین پاسخ داد:«واقعیت این است که باور نمی‌کردم چون برای اولین بار بود که در مسابقات جهانی روی تخته می‌رفتم. من دو سال است که وزنه‌برداری را شروع کرده ام. قبلاً در رشته ژیمناستیک فعالیت می‌کردم ولی در ادامه تصمیم گرفتم به وزنه‌برداری بیایم که خوشبختانه موفق بودم و با تمریناتی که داشتم در مسابقات استانی و دو بار هم کشوری به قهرمانی رسیدم و توانستم به تیم ملی راه پیدا کنم. در این مدت هم تمرینات خوبی را پشت سر گذاشتم و توانستم رکورد 70 کیلوگرم را در یک‌ضرب ثبت کنم ولی در مسابقات جهانی رکورد بهتری زدم و وزنه 74 کیلوگرمی را در یک‌ضرب مهار کردم.» حسینی درباره رتبه سومی تیم دختران ایران در مسابقات جهانی هم صحبت کرد:«تیم ما در این دوره از مسابقات عملکرد بسیار خوبی داشت و روی سکو رفت که به نظرم اتفاق بزرگی است. علاوه بر من، یکتا جمالی هم در دسته 81 کیلوگرم مدال برنز یک ضرب، مدال نقره دوضرب و مدال نقره مجموع را به دست آورد و همین نتایج باعث شد روی سکوی سوم بایستیم.» او در ادامه افزود: «بانوان ورزشکار ایرانی در این مدت نتایج خوبی گرفته‌اند و ما هم نشان دادیم که استعداد خوبی داریم و می‌توانیم افتخارآفرینی کنیم. درباره خودم باید بگویم که این مدال تنها برایم کسب تجربه بوده و حالا آنقدر دلگرم شده‌ام که به مدال طلای المپیک هم فکر می‌کنم و این رؤیایی است که در سر دارم و می‌خواهم به آن برسم.»
علیرضا عباسپور: تازه ابتدای راهم است
علیرضا عباسپور ملی پوشی است که بهترین عملکرد را در این رقابت‌ها و در بخش پسران داشت. او در دسته 81 کیلوگرم با مهار وزنه 147 کیلوگرم در یک‌ضرب به مدال طلا رسید و با مهار وزنه 181 کیلوگرم در دوضرب هم جایگاه نخست را به خود اختصاص داد و با 320 کیلوگرم مدال طلای مجموع را هم از آن خود کرد تا 3 طلای این وزن را تصاحب کند. او درباره قهرمانی اش به «ایران» گفت:«مسابقات جهانی در سطح بالایی برگزار شد. تنها کسی که قبل از شروع مسابقات، مطمئن بودند مدال می‌گیرد، من بودم و خوشبختانه در مسابقات هم توانستم توانایی هایم را نشان دهم و به قهرمانی برسم، از این اتفاق بسیار خوشحالم.» او که 17 سال دارد و 4 سال است که وزنه‌برداری را به‌صورت حرفه‌ای دنبال می‌کند، درباره سابقه موفقیت‌هایش هم توضیح داد:«پیش از این قهرمان المپیاد کشوری در شهرکرد در همین وزن 81 کیلوگرم شدم ولی در مسابقات جهانی شرایطم خیلی بهتر شد و در مجموع 3 مدال طلا گرفتم و قهرمان شدم. آقای مرادی رئیس فدراسیون و کادرفنی از عملکردم راضی بودند و امیدوارند که بتوانم در المپیک 2024 پاریس شرکت کنم و جوان‌ترین وزنه بردار ایران در این رقابت‌ها باشم. جا دارد از مربی خودم آقای حمید حیدری و آقایان سعید علی حسینی سرمربی و جواد نادری و محسن داوودی مربیان تیم ملی هم تشکر کنم که به ما در این مسیر کمک کردند.»
عباسپور از حالا برای مدال المپیک پاریس دورخیر کرده است:«من تلاش می‌کنم مدال‌های بیشتری کسب کنم و این قهرمانی ابتدای راه من است و امیدوارم در صورت حضور در المپیک بعدی بتوانم با قهرمانی باعث افتخار کشورم شوم.» او که اهل مرودشت یکی از شهرهای نزدیک شیراز است، به موفقیت‌های اخیر ورزشکاران استان فارس اشاره کرد:«استان فارس ورزشکاران با استعدادی دارد. محمدرضا و محمدعلی‌گرایی که در مسابقات کشتی فرنگی جهان به موفقیت رسیدند و همچنین هادی چوپان که در مسابقات بدنسازی مستر المپیا سوم شد، هم استانی ما هستند. سجاد و جابر بهروزی وزنه برداران سابق تیم ملی هم مرودشتی و همشهری خودم هستند و این نشان می‌دهد که اگر حمایت بیشتری از ورزشکاران استان فارس صورت بگیرد، درخشش بیشتری هم از آنها شاهد خواهیم بود و من هم افتخار می‌کنم که به ورزشکاران مدال آور فارس اضافه شده‌ام.»