آغاز عملیات بازپس‌گیری شهر قدیم موصل

دویچه‌وله- نیروهای عراقی دیروز عملیات نهایی برای بازپس‌گیری شهر قدیم موصل از دست نیروهای حکومت اسلامی (داعش) را آغاز کردند.
مقام‌های ارتش عراق خبر می‌دهند این حمله با حضور مشترک نیروهای ارتش، نیروهای ضدتروریستی و پلیس این کشور انجام می‌شود. موصل که دومین شهر بزرگ عراق است، از حدود سه سال قبل به تصرف گروه داعش درآمد و این گروه در این شهر اعلام ایجاد خلافت کرد.
بیشتر محلات شهر موصل هم‌اینک از داعش بازپس گرفته شده اما بازپس‌گیری شهر قدیم که منطقه‌ای پرازدحام با کوچه‌هایی باریک است و آخرین سنگر مهم داعش در موصل به‌شمار می‌آید، با دشواری روبه‌رو بوده است.بنا بر گزارش‌ها، ائتلاف به‌رهبری آمریکا بمباران‌های هوایی خود را برای پشتیبانی این عملیات از نیمه‌شب شنبه گذشته آغاز کرده و حمله نیروهای زمینی عراقی در شهر قدیم موصل از بامداد دیروز شروع شده است.شهر قدیم موصل در غرب رودخانه دجله واقع شده و به گزارش خبرگزاری فرانسه در حالی که در محلات موصل در شرق دجله زندگی شهروندان کمابیش به حالت عادی بازگشته، از غرب دجله صدای ممتد رگبار مسلسل شنیده و دود ناشی از بمباران‌ها دیده می‌شود.سازمان ملل متحد جمعه گذشته اعلام کرد بیش از ۱۰۰ هزار نفر از اهالی همچنان در شهر قدیم موصل به‌سر می‌برند و گروه داعش ممکن است از آنها به عنوان سپر انسانی استفاده کند.برونو گِدو، نماینده آژانس پناهندگان سازمان ملل می‌گوید افراد داعش غیرنظامیان را دستگیر و آنها را به اجبار راهی شهر قدیم می‌کنند. این نماینده سازمان ملل افزود در این منطقه تقریبا دیگر نه غذایی باقی مانده و نه آب و نه برق و غیرنظامیان در وضعیت رو به وخامتی از تنگدستی و وحشت به‌سر می‌برند.از ۹ ماه قبل که عملیات بازپس‌گیری موصل آغاز شده، نزدیک ۸۶۲ هزار نفر از اهالی این شهر آواره شدند اما طی این مدت ۱۹۵ هزار نفر از آنها موفق شده‌اند به خانه‌های خود در محلات آزادشده بازگردند.گروه حکومت اسلامی در سال ۲۰۱۴ موصل را تصرف کرد که این، سخت‌ترین شکست نیروهای عراقی در نبردهای خود علیه گروه داعش به‌شمار می‌آید. عملیات بازپس‌گیری موصل از ماه اکتبر آغاز شده و نیمه شرقی شهر در ماه ژانویه آزاد شد. یک ماه پس از آن نیز عملیات بازپس‌گیری غرب موصل کلید خورد.