عربستان، براي لبنان بحران مي‌آفريند؛ اسرائيل جنگ

آرمان ملی- مهدی فقیه: انتخاب وزیر اطلاع‌رسانی در دولت «نجیب میقاتی» و ورود «جرج قرداحی» مجری، فعال رسانه‌ای و خبرنگار مشهور لبنانی که به صراحت لهجه معروف است به عنوان وزیر اطلاع رسانی به کابینه دولت لبنان همزمان شد با پخش مصاحبه از پیش ضبط شده که جرج قرداحی در آن مصاحبه -پیش از تصدی پست وزارت- از مداخله عربستان در جنگ یمن انتقاد کرده و جنگ یمن را ظالمانه خوانده بود؛ با توجه به اینکه جرج قرداحی یک شخصیت مستقل با نگاه مثبت به محور مقاومت است و بیشتر به جریان 8 مارس میشل عون نزدیک است و سعی می‌کند استقلال خودش را خارج از فشارهای جریان‌های مختلف لبنانی حفظ بکند و همیشه در موضع گیری‌های خودش جانب انصاف را رعایت کرده است. واکنش شدید عربستان سعودی و برخی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس باعث ایجاد یک بحران دیپلماتیک در روابط خارجی لبنان با کشورهای عربی منطقه شد، از سوی دیگر جنبش حماس در واکنش به استمرار سیاست وقت‌کشی از سوی دولت اسرائیل، ضرب الاجل دو هفته‌ای تعیین کرده است و در عراق انتخابات پارلمانی این کشور که تمام شده تلقی می‌شد با درخواست بازشماری دستی آرای اخذ شده انتخاباتی از سوی برخی از جریان‌ها و گروه‌های سیاسی شرکت کننده در انتخابات وارد مرحله جدیدی شده است. برای بررسی تحولات اخیر در منطقه خاورمیانه «آرمان ملی» با حسن هانی‌زاده تحلیلگر مسائل منطقه به گفت و گو پرداخته است که می‌خوانید.  از دیدگاه شمــا تناسبی بین واکنش شدید عربستــان سعودی و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و پخش سخنان وزیر اطلاع رسانی لبنان وجود دارد؟ دلیل این واکنش شدید را چه می‌دانید؟
آقای جرج قرداحی یکی از شخصیت‌های شناخته شده در جهان است که بیش از سی سال است که در این مقوله فعالیت دارد و لذا اظهاراتی که ایشان در سه ماه گذشته در یک برنامه تلویزیونی داشت و نسبت به ادامه جنگ ظالمانه عربستان علیه یمن، انتقاداتی داشت ولی عربستان سعودی در آن زمان سکوت کرد و الان که آقای جرج قرداحی به عنوان وزیر اطلاع رسانی وارد کابینه نجیب میقاتی شد و رویکرد آقای جرج قرداحی، وزیر اطلاع رسانی لبنان، نسبت به حزب ا... و مقاومت اسلامی بسیار مثبت است لذا سعودی‌ها درصدد انتقام از شخص جرج قرداحی بر آمدند و این مسأله را دستاویزی برای فشار بر وزیر اطلاع رسانی و کابینه نجیب میقاتی قرار دادند. عربستان به بهانه اینکه آقای جرج قرداحی انتقاد کرده است از جنگ عربستان علیه یمن، خواستار عذرخواهی و برکناری او شدند و این مسأله در تعاملات بین المللی و مناسبات سیاسی بین کشورها کاملا بی‌سابقه است زیرا جرج قرداحی زمانی که هنوز تصدی وزارت را عهده دار نشده بود و به عنوان یک چهره رسانه‌ای، مجری  و خبرنگار مطرح بود این اظهارات را داشته است و الان طبیعتا عضوی از کابینه لبنان است و ربطی به موضع گیری‌های گذشته او ندارد. عربستان سعودی سعی می‌کند از طریق جریان سازی علیه لبنان و کابینه نجیب میقاتی یک چالش جدید سیاسی برای این کشور ایجاد بکند و به همین دلیل بلافاصله سفیر خودش را از بیروت فراخواند و متعاقب آن بحرین و کویت هم این شیوه را اتخاذ کردند و به تبعیت از عربستان سفرای لبنان را از منامه و کویت اخراج کردند و عربستان در حال جریان سازی شدید علیه کابینه میقاتی، مخصوصا علیه وزرایی که نگاه مثبت به حزب ا... دارند، است. این نشان می‌دهد که عربستان درصدد سرنگونی دولت نجیب میقاتی است و شرایطی فراهم بکند تا اغلب وزرایی که نگاه مثبت به محور مقاومت و حزب ا... دارند از چرخه دولت خارج بکنند و حتی کابینه نجیب میقاتی را با بن بست مواجه بکند. این رفتار عربستان یک رفتار تخریب سیاسی در حوزه رابطه کشورهای عربی تلقی می‌شود. به نظر می‌رسد که برخی از کشورهای دیگر از عربستان تبعیت خواهند کرد و یک بحران جدیدی ایجاد بکنند. قبلا عربستان در رابطه با سوخت رسانی به لبنان این کشور را وارد یک چالش جدی کرد و ورود ایران برای کمک به لبنان در واقع موجب شد که لبنان از یک چالش جدی در حوزه سوخت و بنزین خارج بشود و الان عربستان که احساس می‌کند در لبنان جایگاه خودش را از دست داده است، به بهانه اظهارات سه ماه گذشته وزیر اطلاع رسانی سعی می‌کند یک چالش جدی برای لبنان ایجاد بکند و حزب ا... را منزوی بکند. ضمن اینکه موسسه قرض الحسنه حزب ا... را هم جزو سازمان‌های تروریستی قرار داده است که نشانگر تلاش عربستان سعودی برای کشاندن لبنان به یک چرخه تقابل طایفه‌ای است.
 ضــرب الاجل دو هفتــه‌ای جنبش حماس به اسرائیل تا چه اندازه می‌تواند به یک درگیری جدید بین اسرائیل و جنبش حماس منجر شود؟
بــه هــر‌حــال حمـاس در حــال حاضر نسبت به گذشتــه از یــک توانمنــدی بسیار بالایی برخوردار اســت و رژیم صهیونیستی اخیرا یکسری تهاجماتـی در غزه داشته، ترور برخی شخصیت‌ها، دستگیری برخی از افراد و همچنین شرایط نا بسامان زندانیان در زندان‌های رژیم صهیونیستی موجب شده است که حماس به رژیم صهیونیستی هشدار بدهد و این احتمال وجود دارد که اگر رژیم صهیونیستی به این سیاست‌های سرکوبگرانه خودش علیه مردم غزه ادامه بدهد، یک جنگ دیگری هم در فلسطین اشغالی ایجاد بشود. 


 انتخابات پارلمانی عراق با درخواست بازشمــاری دستی آرا از سـوی برخی جریانات سیاســی وارد مرحله جدیدی شده است، ارزیابی شما چیست؟ 
در واقع انتخابــات عــراق یک انتخابات مهندسی شده است و عوامل داخلی و خارجی در جهت دهی این انتخابات به سمت و سویی که آمریکا می خواهد، دست داشته‌اند و لذا اعتراضات برخی جریانات مثل جریان دولت قانون به ریاست نوری المالکی و جریان الفتح به ریاست هادی العامری خواهان بازشماری آرا هستند و این حق طبیعی این جریان‌ها است زیرا برآیند گزارش‌ها نشان می‌دهد که تعداد آرای ائتلاف‌های الفتح و دولت قانونی بسیار بالا است و این گزارش‌ها نشان می‌دهد که این دو جریان حداقل می‌توانند 120 کرسی در انتخابات پارلمانی کسب کنند ولی متاسفانه جریان سائرون به رهبری مقتدی صدر 73 کرسی و جریان تقدم محمد الحلبوسی 38 کرسی کسب کرده که نشان دهنده این است که انتخابات کاملا سازماندهی شده و مهندسی شده است و یک نوع تقلب در انتخابات شکل گرفته است.