شوک به طرفداران فوتبال

آفتاب یزد - گروه شبکه: دیروز دنیای فوتبال روز عجیب و شوک‌آوری را پشت سر گذاشت. بدان جهت که عنوان می‌شد دو تیم پرطرفدار استقلال و پرسپولیس به دو دلیل دولتی بودن مالکیت باشگاه‌ها (کنفدراسیون فوتبال آسیا با توجه به نامه‌هایی که از شاکیان داخلی و دریافت اطلاعات مبنی بر مالکیت مشترک دو باشگاه استقلال و پرسپولیس دریافت کرده است روند حرفه‌ای‌سازی آن‌ها را زیر ذره بین برده است.) ودیگری بدهی‌های داخلی و بین‌المللی آن‌ها (طی چند سال اخیر باشگاه‌های ایرانی با مشکلات مختلفی در حوزه بدهی‌ها و طلبکاران روبرو بوده‌اند که در نهایت با اعتراض طلبکاران به کنفدراسیون فوتبال آسیا همراه شده و پس از آن AFC وضعیت را از باشگاه‌های مربوطه استعلام می‌کرد و جواب استعلام‌ها منجر به رضایت کنفدراسیون فوتبال آسیا می‌شد که هنوز دو باشگاه استقلال و پرسپولیس نتوانستند این رضایت را کسب کنند) از آسیا حذف شده اند. این خبر موجی از نگرانی‌ها و انتقادها را ازسوی هواداران این تیم درپی داشت تا اینکه حسین شریفی، سخنگوی فدراسیون فوتبال اعلام کردکه AFC هنوز درباره حذف استقلال و پرسپولیس حکمی نداده است.
> صدور مجوز حرفه‌ای برای استقلال و پرسپولیس
ودرنهایت دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از صدور مجوز حرفه‌ای‌شان با کمک فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش خبر دادند. باشگاه استقلال طی بیانیه‌ای اعلام کرد مجوز حرفه‌سازی باشگاه استقلال پس از کش و قوس‌های فراوان صادر شده است. در این بیانیه آمده است: «خوشبختانه با حمایت دکتر حمید سجادی، وزیر محترم ورزش و جوانان و آقای عزیزی خادم و جناب آقای بهاروند، مجوز حرفه‌ای استقلال جهت حضور در لیگ قهرمانان آسیا توسط کمیته استیناف صادر شد.» سید مجید صدری، سرپرست باشگاه پرسپولیس نیز گفت: «با توجه به پیگیری‌ها و تلاش صورت گرفته از سوی حمید سجادی وزیر محترم ورزش و جوانان و عزیزی خادم رئیس محترم فدراسیون فوتبال، مسئولان سازمان لیگ و اقدامات و رایزنی‌های انجام شده، مجوز حرفه‌ای پرسپولیس صادر شد.» وی گفت: «تمام مدارک لازم در اختیار کمیته استیناف فدراسیون فوتبال و همچنین کنفدراسیون فوتبال آسیا قرار گرفته است. مواردی که در حال حاضر در مسیر دریافت مجوز حرفه‌ای وجود داشت در دوره‌های گذشته نیز وجود داشته است ولی با حمایت‌های وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون فوتبال اقدامات این موانع برطرف شد. هواداران نگران نباشند، مجوز صادر شد و تمام اقدامات داخلی انجام شده است و تمام مدارک درخواستی نیز برای AFC ارسال می‌شود.»
> هنوز خطر رفع نشده است


اگرچه مجوز حرفه‌ای این دوباشگاه صادر شده است اما همچنان خطر آن‌ها را تهدید می‌کند بدان جهت که فهرستی از طلبکاران ۲ تیم استقلال و پرسپولیس در کنفدراسیون فوتبال آسیا وجود دارد و این نهاد مهلتی بسیار کم را در اختیار این دوباشگاه برای حل این مشکل در نظر گرفته که تا لحظه تنظیم این گزارش خبری از رفع این مشکل نشده است. از همین رو، در صورتی که در این باره مصالحه صورت نگیرد یا بدهی پرداخت نشود، علاوه بر پتانسیل حذف تیم‌های مربوطه، این احتمال نیز وجود دارد که فدراسیون فوتبال ایران نیز با جریمه مواجه شود. از سوی دیگر تجربه نشان داده است که درچنین شرایط حساسی، ممکن است دوباشگاه پرسپولیس و استقلال برای آنکه جنجال‌ها را بخوابانند حرفی را بزنند و یا وعده‌ای را بدهند. از همین رو نمی‌توان چندان روی حرف آن‌ها حساب باز کرد. همچنین کاظم اولیایی عضو کمیته حرفه‌ای‌سازی باشگاه‌ها با ابراز نگرانی شدید از وضعیت دو باشگاه درباره مالکیت آن‌ها می‌گوید: «نحوه واگذاری شرکت‌های دولتی به سازمان‌های خصوصی به ۵ شیوه است که یک شیوه آن پیمان مدیریتی است. یعنی پیمانی بسته می‌شود که مدیریت را به اهل می‌سپارند. این در مرکز پژوهش‌ها مطالعه شده و نسخه نهایی آن هم بیرون آمده. الان وزارت ورزش باید دو باشگاه را به مزایده محدود بگذارد. شرکت‌هایی که از نظر مالی توان دارند با ضمانت بانکی به صورت کوتاه مدت می‌توانند مدیریت را برعهده بگیرند و به جای مجمع بنشینند. مالکیت در اختیار دولت خواهد بود، ولی مدیریت در اختیار آن شرکت.» به گزارش فرارو، او اضافه می‌کند: «حالا چرا من مدام اصرار می‌کنم طی مزایده؟ ببینید مثلا در استقلال آقای فتح الله زاده یا در پرسپولیس آقای پروین گفتند ما خودمان دو باشگاه را اداره می‌کنیم. این غلط است. باشگاه‌ها باید به دست شرکت‌هایی سپرده شوند که از نظر مالی تامین هستند. مثل اسپانسرها یا کارگزارهایی که با دو باشگاه کار می‌کنند و مدیران متخصص دارند.» وی در پاسخ به این سوال که آیا این امکان وجود دارد AFC در راستی آزمایی خود مجوز حرفه‌ای دو باشگاه استقلال و پرسپولیس را تایید نکند؟ گفت: «به هر حال مدارک در پنجره AFC بارگذاری شده است. ما مدرک فیزیکی نداریم و مدارک در سایت بارگذاری می‌شود و AFC ناظر این روند است. این امکان وجود دارد که در راستی آزمایی AFC این مجوز را تایید کند. هم کمیته مجوز حرفه‌ای و هم کمیته بدوی، از سوی بالاترین مراجع تضمین‌های بسیار سنگینی به AFC داده‌اند و اگر خلاف اظهارات مطرح شده ثابت شود اعضای کمیته‌ها با محرومیت و جرائم سنگینی مواجه خواهند شد.»
> مجوز حرفه‌ای استقلال و پرسپولیس چگونه صادر شد؟
از سوی دیگر داریوش مصطفوی رئیس هیئت استیناف در خصوص صدور مجوز حرفه‌ای برای استقلال، تراکتور و پرسپولیس، گفته است: «در خصوص جلسه کمیته استیناف و بدوی جهت رد یا تایید صلاحیت باشگاه‌ها، کمیته بدوی رای خود را برعدم صلاحیت اکثر باشگاه‌های بزرگ مانند استقلال، پرسپولیس، تراکتور و... قرار داده بود. در ادامه نظر کمیته استیناف را جویا شدند که این کمیته پس از بررسی محتویات پرونده با عنایت به حساسیت موضوع و توجه به اهمیت هواداران و وظیفه ما به توجه به آن‌ها، مقرر شد به استناد ماده ۸ آیین نامه صدور مجوز حرفه‌ای سال ۲۰۲۱ با عنایت به‌عدم تایید معیارهای اجباری یعنی معیارهای گروه A برای باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال موارد به این شرح به تصمیم‌گیری رسید:
قرار شد هر کدام از باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس در صورت‌عدم بارگذاری، عدم تهیه صورت حسابهای مالی وعدم ارائه گزارش‌های حسابرسی‌عدم ارائه بدهی کارکنان، بازیکنان و مربیان قدیم معادل یک میلیارد تومان جریمه مالی شوند که این حکم غیر قابل اعتراض تعیین شد. با عنایت به اینکه صورتحساب‌های مالی در زمان مقرر حسابرسی نشده است، مجوز حرفه‌ای ۲۰۲۱ استقلال و پرسپولیس به صورت مشروط تایید شد و به این دو باشگاه مدت ۳ ماه فرصت داده شد تا موارد را اصلاح و به تایید کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای برسانند. این موارد اهم جلسه بود تا با تطبیق آیین نامه داخلی با کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا در واقع این دو باشگاه را جریمه کنیم و مهلتی بدهیم تا پس از سه ماه صورت حساب‌های مالی را ارائه کنند. از همین لحظه به وزارت ورزش و جوانان به طور جدی توصیه می‌کنم که دو مجمع جداگانه برای دو باشگاه برگزار شود، چرا که از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا روی این موضوع حساسیت ایجاد شده است. ضمن اینکه باشگاه‌های فولاد، سپاهان و گل گهر نیز موفق به اخذ مجوز حرفه‌ای شدند که در این بین باشگاه گل گهر با نظم قابل توجه اقدامات لازم را انجام داد.»
> هیچ تعهدی در رابطه با استقلال و پرسپولیس به AFC نداده‌ام
گفتنی است که در این میان برخی از رسانه‌ها عنوان کرده‌اند که سلطانی فر وزیر پیشین ورزش و جوانان با حضور در مقر کنفدراسیون فوتبال آسیا تعهد داده است که طی یکسال وضعیت مالکیتی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس و مسائل مالی آن‌ها را شفاف کند که سلطانی فر این موضوع را رد کرده و گفته است: «طی ۳ سال گذشته نه سفری به مقر کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) داشته‌ام و نه تعهدی در رابطه با تعیین وضعیت مالکیتی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس و شفافیت مسائل مالی آن‌ها داده‌ام. همه فرآیند صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه‌ها برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا طی سال‌های گذشته، توسط فدراسیون فوتبال و کمیته‌های مربوطه انجام شده است.»