اگر همین روزها تیتر زدیم روزنامه تعطیل شد تعجب نکنید!

منصور مظفری- مدیرمسئول: روز گذشته یکی از گزارش‌های آفتاب یزد که عطف به مسائل معیشتی مردم بود بسیار دیده شد. به قول معروف هر شبکه اجتماعی را که رصد می‌کردید این گزارش به انحای مختلف بازنشر شده بود.البته تقریبا این موضوع در تمام ایام هفته صورت می‌گیرد. منبع اصلی و واقعی تغذیه شبکه‌های اجتماعی روزنامه‌ها هستند.آری؛این رسانه‌های سنتی و یا همان مطبوعات هستند که تولید محتوا کرده وسپس رسانه‌های مدرن و یا همان شبکه‌های اجتماعی این محتوا را بازنشر کرده و ضریب می‌دهند.
این اتفاق، اتفاق مبارکی است اما یک جای کار می‌لنگد. آنجا که رسانه‌های سنتی پر خرج هستند ورسانه‌ها مدرن که از رسانه‌های مذکور تغذیه می‌شوند تقریبا بدون خرج!در واقع مطبوعات بدون هیچ مزد و پاداشی هر روز صد‌ها مطلب باب میل و سلیقه افراد را تولید کرده و روی خروجی خود قرار می‌دهند وسپس رسانه‌های دیگر با یک کپی ساده از آن نفع می‌برند. (البته رسانه‌های معتبر مجازی علاوه بر اینکه به بازنشر مطالب مطبوعات می‌پردازند، تولید محتوا هم دارند که جای تشکر دارد).
البته در برهه‌ای تلاش‌هایی صورت گرفت تا حق کپی این مطالب محفوظ باشد و سایت‌های این روزنامه‌ها دارای حق عضویت شوند ولی به دلیل عدم حمایت و برخی ناهماهنگی‌ها پروژه کاملا شکست خورد.
این درحالیست که همگان می‌دانند در کشورهای توسعه یافته و حتی همسطح با ایران مطالب روزنامه رایگان در اختیار افراد قرار نمی‌گیرد بلکه ناچارند برای مطالعه هزینه کنند.


این رسانه‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که فقط در حد تیتر و سوتیتر مطالب تولیدی خود را رایگان در اختیار همگان قرار می‌دهند و اگر فردی خواستار جزییات بود باید حق عضویت پرداخت کند.مسئله،مسئله عجیب و غریبی نیست.
این مقدمه را عرض کردم تا بگویم دیروز خبر رسید که قیمت کاغذ رسما سر به فلک کشیده است.یعنی باز هم روزنامه‌ها با افزایش چندباره قیمت روبرو شده و واقعا استمرار چاپ بسیار دشوار و تقریبا نشدنی شده است.
قصد ندارم در این وجیزه سوگواری راه بیاندازم ولی باید باور کرد با این وضعیت دیر یا زود کرکره تمام مطبوعات باید پایین کشیده شود زیرا ادامه این مسیر غیرممکن شده است.
مردم دیگر تمایل ندارند مثل قبل صبح به صبح راهی کیوسک‌های مطبوعاتی شوند و می‌خواهند با همان موبایل‌های شان روزنامه‌ها را مطالعه کنند.همانطور هم که عرض شد از حق عضویت هم که خبری نیست.پس روزنامه‌ها می‌مانند و کلی هزینه که مشخص نیست چگونه باید تامین شود.
نتیجه آنکه این روزها ما احساس می‌کنیم عده‌ای در حال سوء استفاده از مطبوعات هستند.گویی روزنامه‌ها شرکت‌های متمولی هستند که فقط وظیفه تولید محتوا دارند بدون آنکه مشخص شود بالاخره حقوق آنان چه می‌شود.
سوگمندانه باید گفت تا اینجای کار هم، دولت جدید قدمی در این راستا برنداشته و فقط نظاره گر مرگ تدریجی روزنامه هاست.خلاصه اینکه اگر همین روزها تیتر زدیم «تعطیل شد» تعجب نکنید آقای مخبر فرمانده محترم دورزدن تحریم‌ها!