حمایت تمام‌قد دولت لبنان از حزب‌الله

زهره صفاری/ توطئه عربستان برای حمله به حزب‌الله آن هم به بهانه اظهارات جنجالی وزیر اطلاعات این کشور درباره تجاوز سعودی‌ها به یمن، با واکنش قاطعانه وزیر خارجه دولت نجیب میقاتی در حمایت از مقاومت لبنان پاسخ داده شد.
به گزارش «اسپوتنیک»، پس از آنکه وزیر خارجه عربستان در اظهاراتی صریح، با رد بحران دیپلماتیک با لبنان، حزب‌الله و نفوذ آن در ساختار سیاسی این کشور را عامل اصلی تنش‌ها میان ریاض و بیروت خواند و در عین حال تنها راهکار برون‌رفت بیروت از مشکلات فعلی را خروج از سایه حزب‌الله بیان کرد، «عبدالله بوحبیب»، همتای لبنانی‌اش در مصاحبه با شبکه «الجدید» ضمن تکذیب استعفای دولت، با تأکید بر مخالفتش با سلطه صددرصدی هر حزبی بر کشور، حزب‌الله را رکن اساسی لبنان خواند.
«بوحبیب» که در ابتدا با تشکیل کارگروهی حل بحران اخیر با عربستان و شرکای عرب ثروتمند آن را از دریچه مذاکرات امکانپذیر اعلام کرده بود، یکشنبه پس از نشست چند ساعته کابینه تازه پاگرفته «میقاتی»، با توجه به تداوم اعمال محدودیت‌ها و برخوردهای دیپلماتیک عربستان و سه کشور عرب حوزه خلیج فارس، گفت: «من خصومت سعودی‌ها را درک نمی‌کنم. چراکه هر مشکلی میان دو کشور با مذاکره قابل حل است اما آنها حتی حاضر به نشستن پای میز مذاکره نیز نیستند.» وی افزود: «برای من حل هیچ بحرانی به قیمت نابودی عربستان یا لبنان قابل قبول نیست و اتحادیه عرب باید در این راه اقدامی صورت داده و باب مذاکره را باز کند.»
«بو حبیب» خطاب به شاهزاده «فیصل بن فرحان» همتای سعودی‌اش نیز گفت: «حزب‌الله رکن اساسی در لبنان است اما همه لبنان نیست و سلطه‌ای بر کشور ندارد. دولت لبنان از انزوا خارج شده و حالا ما امکان تعامل با نخست‌وزیر را داریم. تا آنجایی که من در جریان هستم «میشل عون»، رئیس جمهوری و «میقاتی»، نخست‌وزیر با حمایت‌های بین‌المللی بر ادامه قدرتمندانه دولت تأکید دارند. ما حتی پیش از نشست اخیرمان با مقامات امریکایی و همچنین کشورهای بانفوذ منطقه‌ای مذاکراتی داشتیم و امیدواریم بتوانیم این چالش را با رفتاری منطقی رفع و رجوع کنیم.»


وی با ابراز نگرانی درباره هجمه داخلی برای استعفای «جورج قرداحی» ادامه داد: «من نگرانم که «جورج قرداحی» قربانی وقایع اخیر شود و احتمال آن همچنان وجود دارد. چراکه مشکلات متعدد پیش روی دولت تازه کار لبنان، کابینه را از تصمیم‌گیری یکپارچه درباره او بازداشته است.» همزمان «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر لبنان نیز شایعات درباره پذیرش استعفا از سوی «قرداحی» برای حفظ دولت را رد کرد. بنا بر اعلام دفتر نخست‌وزیر هنوز هیچ تماسی صورت نگرفته است و «قرداحی» در آخرین اظهاراتش به نخست‌وزیر گفته است: «آیا تضمین می‌دهید که با امضای استعفای من دولت نجات پیدا کند؟ نه این اتفاق نخواهد افتاد.» او ساعاتی بعد نیز هرگونه احتمال استعفایش را رد کرد و علت آن را تبعات بحران لبنان با کشورهای حوزه خلیج فارس خواند. این در حالی است که به‌رغم شکاف داخلی ناشی از یارکشی عربستان در لبنان که حتی به درخواست برخی وزرا مانند وزیر دادگستری سابق این کشور برای استعفای نخست‌وزیر نیز انجامیده است، بسیاری از کارشناسان و حتی مقامات لبنانی استعفا یا اخراج وزیر اطلاعات را به صلاح کشور نمی‌دانند. «بوحبیب» پیش‌تر به «رویترز» گفته بود که نخست‌وزیر تماس‌های بین‌المللی زیادی دریافت کرد تا در برابر فشارها عقب‌نشینی نکند و دولت را با قدرت سرپا نگه دارد.
این شرایط در حالی است که پس از تحریم‌های عربستان در حوزه تجارت، توریسم و حتی روابط دیپلماتیک با لبنان و حمایت و تبعیت دو کشور بحرین و کویت، امارات حتی فراتر رفته و با تعیین امکانات ویژه برای شهروندان اماراتی ساکن لبنان، در توئیتی که اواخر روز یکشنبه منتشر کرد خواستار بازگشت آنها به کشورشان شد.