پایان ضیافت تئاتر در خیابان‌های مریوان

گروه فرهنگی / آیین اختتامیه پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان دیروز و با حضور بهمن مرادنیا استاندار کردستان، قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عبید رستمی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و جمعی از هنرمندان این حوزه برگزار شد. در این مراسم رستمی دبیر جشنواره ضمن ارائه گزارشی از برگزاری این جشنواره به این نکته اشاره کرد که ۴۰ اثر برگزیده هیأت داوران جشنواره، طی چهار روز، ۸۵ اجرا در مناطق مختلف مریوان داشتند و متوسط بازدید از هر نمایش ۸۰۰ نفر بود که می‌توان گفت حدود ۶۰ هزار نفر یعنی نیمی از مردم این شهر پای اجراها نشسته‌اند. او در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: نمایش‌های راه‌یافته به این جشنواره ۴۱ اثر بود که ۱۶ اثر در بخش آزاد، ۶ اثر در بخش آیینی و سنتی، پنج اثر در بخش کودک و نوجوان، سه اثر در بخش دگرگونی‌های اجرایی و پنج اثر هم در بخش ویژه (ایثار و شهادت) به مرحله نهایی راه یافت که بخش برگزیده جشنواره (جشنواره جشنواره‌ها) هم برگزار خواهد شد و ۲۷ اثر خارجی هم متقاضی نمایش هستند که تعدادی از آنها در فضای مجازی و به‌صورت آنلاین پخش خواهد شد.
کردستان، استان فرهنگی
بهمن مرادنیا استاندار کردستان طی سخنانی در این مراسم ابراز امیدواری کرد که چنین جشنواره‌هایی هرگز از تقویم استان کردستان پاک نشود و کردستان همچنان یک استان فرهنگی باقی بماند چون ما برگزاری چنین جشنواره‌هایی را در راستای تحقق فرامین رهبری و وظیفه خود می‌دانیم. استاندار کردستان احداث هنرستان هنرهای زیبای سنندج را از دیگر کارهای ارزشمند در این حوزه خواند و گفت: برگزاری جشنواره‌های کردی در سقز و دیواندره از دیگر اقدامات انجام شده در این حوزه بوده و به هیچ وجه نباید جشنواره تئاتر خیابانی مریوان تعطیل شود و اعتبار آن را تأمین خواهیم کرد. باید چندین مکان جدید برای اجرای نمایش‌های تئاتر در اطراف دریاچه زیبای زریبار مریوان ایجاد شود تا بتوانیم با کمترین هزینه در جشنواره‌های بعدی، شور و نشاط برای مردم فراهم کنیم.
جشنواره دائمی خواهد شد


قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با اشاره به برگزاری موفق حضوری این جشنواره گفت: خوشحال هستم که توانستیم جشنواره را به‌صورت حضوری برگزار کنیم چون کرونا زیان زیادی به جامعه وارد کرده که اصحاب فرهنگ و هنر بیشترین زیان را از این شرایط کرونایی متحمل شده‌اند. هنرمندان و مردمی که در این جشنواره حضور دارند به ما انگیزه داده‌اند که برای تقویت بیشتر آن تلاش کنیم. او از تئاتر به‌عنوان زبان مردم نام برد و گفت: اگر تئاتر به حوزه‌های مختلف می‌پردازد و انتقادهای گزنده دارد به خاطر ذات این هنر است. در نظام‌های سیاسی میزان مدارا و تحمل با سنجش اهمیت تئاتر انجام می‌شود و ایران از بهترین‌های تئاتر در جهان است. آشنا به مسأله دائمی کردن جشنواره هم اشاره‌ای کرد و گفت: دائمی‌کردن کامل جشنواره تئاتر خیابانی مریوان از تأکیدات ما است و در این راستا حاضر به حمایت هستیم و بخشی از تعهدات را می‌پذیریم و مریوان باید در طول سال شاهد برگزاری تئاتر باشد. تئاتر خیابانی در دوران شیوع کرونا جای تئاتر صحنه‌ای را هم پر کرد و تئاتر خیابانی مریوان توانست چراغ این هنر را روشن نگه دارد. یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌ها در برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی امنیت است که این امنیت را مدیون خون شهدا هستیم.
تئاتر خیابانی و خانواده ایرانی
مرتضی اسدی مرام، نویسنده نمایش «برای یک لایک» هم درباره حضورش در جشنواره تئاتر خیابانی مریوان و شرایط برگزاری آن گفت: نمایش خیابانی در ایران، بخشی از پویایی‌اش را مدیون تئاتر مریوان است، چراکه قسمت اعظمی از آثار نمایشی برای شرکت در جشنواره این شهر تولید می‌شود. هنرمندان تئاتر برای حضور در جشنواره مریوان اقدام به تولید اثر می‌کنند و این جشنواره بخش زیادی از آثار تولیدی را به خود اختصاص داده که اتفاق مهمی است و جریان تولید نمایش را در کشور هدایت می‌کند. او با بیان اینکه آثاری که تولید می‌شود، در جشنواره‌های مختلف اجرا و دیده می‌شوند به این نکته اشاره کرد که جشنواره تئاتر خیابانی مریوان، دلیلی برای تولید اثر نمایشی است و سبب می‌شود، تئاتر خیابانی در کشور جریان داشته باشد و سبد فرهنگی خانواده‌های ایرانی با تئاتر خیابانی تأمین شود. اسدی‌مرام که برای هفتمین دوره در جشنواره تئاتر خیابانی مریوان شرکت می‌کند برگزاری جشنواره در دوران کرونا را مثبت ارزیابی کرد و گفت: با توجه به شرایط کرونا، جشنواره امسال متفاوت و محل‌ها و تعداد اجراهای آن کمتر است، با این حال برگزاری این جشنواره در شرایط کنونی قابل تقدیر است.