اشتباه در فهم «آتش به اختيار»

کورش شرفشاهي - همه چيز از آنجا شروع شد که عده معدودي از بانوان در مسابقات واليبال تيم ملي کشورمان در استاديوم 12 هزار نفري آزادي حضور يافتند و به تشويق تيم ملي کشورمان پرداختند.
حضور زنان در ورزشگاه که البته حقي براي جامعه 50 درصدي کشورمان است، به ذائقه برخي‌ها خوش نيامد و از گوشه وکنار اعتراض‌هايي صورت گرفت. تا آنکه مقام معظم رهبري خطاب به دانشجويان کلمه آتش به اختيار را به کار بردند که تا به‌امروز برداشت از جمله ايشان، مباحث فرهنگي بود. اما عده اي فرصت طلب از اين جمله سوء برداشت کرده و گمان کردند که مي‌توانند بدون در نظر گرفتن قانون، هر کاري که دلشان مي‌خواهد انجام دهند. يکي از اين موارد را در نماز جمعه هفته گذشته ديديم. به نوعي که در گوشه يکي از خيابان‌هاي اطراف نماز جمعه تهران، بنري خطاب به رئيس قوه قضائيه نصب شده بود که در آن نوشته بودند "جلوي ورود بانوان به ورزشگاه‌ها را بگيريد والا ما (دانشجويان حزب‌الله نمازجمعه تهران) مطابق بند ميم وصيت‌نامه‌امام و امر آتش به اختيار امام خامنه‌اي از آن جلوگيري مي‌کنيم". اين اقدام به‌اندازه اي تعجب برانگيز بود که با واکنشهاي بسياري رو به رو شد.
 اشتباه در آتش به اختيار
در اين رابطه حميد رسايي که تندروي‌هاي وي در برخي موارد کمتر از انصار حزب الله نبوده است، اين بار تحمل نکرد و با انتشار مطلبي در اينستاگرام خود خطاب به الله‌کرم نوشت:با ديدن اين بنر که غلط‌ترين برداشت از سخنان صريح، واضح و روشن رهبر انقلاب درباره آتش به اختيار بودن نيروهاي انقلابي در فعاليت‌هاي فرهنگي و معطل‌نماندن براي دستور و بخش‌نامه از سوي نهادها و ارگان‌ها در فعاليت‌هاي فرهنگي است، به ياد سخنان رئيس‌جمهور مدعي اعتدال امروزمان افتادم!..جناب الله‌کرم! متأسفانه برداشت غلط و شاذ حضرت‌عالي از سخنان رهبر معظم انقلاب درخصوص آتش به اختيار بودن نيروهاي فرهنگي و نصب اين بنر که برخلاف فهم اکثر قريب به اتفاق نيروهاي انقلابي و اقدامات خودجوش فرهنگي آنها و پيشنهادهاي مؤثر ايجابي ايشان در اين خصوص بوده، خوراک قابل توجهي براي رسانه‌هاي معاند به‌ويژه در فضاي مجازي فراهم کرده است که‌اميدوارم توضيحات اصلاحي شما مانع سوءاستفاده‌هاي بيشتر معاندان شود.


اولين بار نيست که به انقلاب ضربه مي‌زنيد
از سوي ديگر بسيج دانشجويي دانشگاه صداوسيما در نامه‌اي سرگشاده به حسين الله کرم دبيرکل انصارحزب الله، از اقدام او در نصب بنر در نمازجمعه انتقاد کرد. به گزارش ايلنا، در بيانيه بسيج دانشجويي دانشگاه صدا و سيما خطاب به الله کرم آمده است: ماه رمضان فرصت خوبي براي توبه است و معروف است که شيطان در اين ماه غل و زنجير مي‌شود و درهاي رحمت الهي گشوده مي‌شود. مي‌دانيد که توبه يعني بازگشت از کارهاي غلط و اشتباه و ناصواب.در ادامه‌امده است: مطلع هستيد که در ماه‌هاي اخير برجام، IPC، سند 2030، توافق نامه پاريس و fatf به صورت ظالمانه به ملت ايران تحميل شده و آمريکا در هفته گذشته، سنگين‌ترين و پيچيده‌ترين تحريم‌ها را عليه مردم ايران تصويب کرده است. در همين وانفسا، دشمنان و پياده نظام داخلي شيطان بزرگ که طي سال‌هاي گذشته با بزک کردن چهره کريه‌امريکا، اکنون نمي‌توانستند تحريم‌هاي اخير عليه مردم ايران راتوجيه و ماله‌کشي کنند، شما و اطرافيانتان کاري کرديد کارستان! و کاري را که سرويس‌هاي عملياتي کاخ سفيد قرار بود با هزينه‌هاي بالا انجام دهند، با زدن يک بنر! به تمام اهداف شومشان رسانديد.هنوز چند روز از بيانات مهم رهبر معظم انقلاب خطاب به جريان دانشجويي مومن و انقلابي نگذشته بود که شما و اطرافيان‌تان با برداشتي سطحي، احساساتي و کوته‌بينانه از بيانات رهبري باعث شديد که حلاوت و شيريني اين پيام در کام جنبش دانشجويي تلخ گردد و با اصرار بر حرکت غلط خود، ما را از خود نااميد کرديد. درادامه‌امده است:متاسفانه اين اول بار نيست که در مقاطع حساس شما و اطرافيانتان با نام منتسب به حزب الله دست به اقداماتي زده‌ايد که ضربات سهمگيني را به جريان انقلابي وارد کرده و موجب خوشحالي و سوءاستفاده جريان‌هاي معاند انقلاب اسلامي‌قرار گرفته است. کسي حق قانوني شما را در نوشتن نامه و شکواييه از هرکسي، سلب نمي‌کند اما لطفا به نام جريان حزب‌الله اين قبيل فعاليت‌ها را انجام ندهيد و اين نام را مخدوش نفرماييد. همچنين آمده است: رشادت‌ها و زحمات شما طي سال‌هاي گذشته را فراموش نکرده و نمي‌کنيم.اما چند مدتي است که دل جريان انقلابي از دست اقدامات شما و اطرافيان تان خون است. اميدواريم توصيه بزرگان در اصلي و فرعي کردن امور را جدي گرفته و از انجام کارهاي دشمن شادکن بپرهيزيد. هرچند شب‌هاي قدر را از دست داديد اما همچنان درهاي رحمت الهي بر روي شما باز است. تابلوي خود را عوض کنيد، بنري در دست بگيريد و در سطح شهر بچرخيد و از امت حزب الله عذرخواهي کنيد و از خداوند طلب مغفرت نماييد. توبه کنيد پيش از آنکه‌امت حزب الله درباره شما و دوستانتان طبق بند ميم وصيت نامه‌امام عمل نمايند.
آتش به اختيار عليه بيگانگان
در همين رابطه عضو جامعه روحانيت مبارز گفت: بحث آتش به اختيار در رابطه با موضع‌گيري در برابر بيگانگان است و بايد توجه داشت در مقابل بيگانگان اگر جايي مسئولان موضع درست نگرفتند، آتش به اختيار است و جوانان مي‌توانند در اين زمينه واکنش و موضع‌گيري داشته باشند.حجت‌الاسلام حسين ابراهيمي‌در گفت‌وگو با ايلنا ادامه داد: منظور از اين واژه اين نبوده که ناهنجاري در کشور به وجود آيد، بايد فرمايش رهبري را درست مطالعه کرد و بعد تفسير کنيم لذا اگر منقطع تفسير شود قطعا نادرست خواهد بود. بنابراين بايد صدر و ذيل سخن ايشان را سنجيد که چه مبحثي را عنوان کردند.عضو جامعه روحانيت مبارز بيان کرد:‌ مقوله آتش به اختيار مقوله‌اي در مقابل معارضان و دشمنان اسلام و به ويژه در مباحث فرهنگي است تا اگر مسئولان موضع درست نگرفتند در آن مقطع مردم آتش به اختيار باشند و اگر به اين صورت پيش برويم بحثي ندارد اما به اين معني نيست که جوانان خوداختياري و قانون‌شکني کنند لذا روش و منش رهبري اينگونه نيست.