رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۰ ارتش با موفقیت انجام شد پیام اقتدار

مراحل اصلی رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۰ ارتش با نام مقدس یا رسول الله(ص) با حضور گسترده یگان‌های پیاده، زرهی و مکانیزه نیروی زمینی، سامانه‌های پدافندی نیروی پدافند هوایی، شناورهای سطحی و زیر سطحی نیروی دریایی با پشتیبانی جنگنده‌ها و پهپادهای نیروی هوایی در سواحل مکران آغاز شد.
به گزارش روز یکشنبه ایرنا از ستاد تبلیغات رزمایش، دریادار سید محمود موسوی در توضیح برخی جزییات مراحل شناسایی، اطلاعاتی و رزمی این رزمایش گفت: عملیات جمع‌آوری اطلاعات الکترونیکی و سیگنالی و ضد الکترونیکی نیروهای مهاجم با استفاده از سامانه‌های شنود و جهت یاب یگان‌های تاکتیکی و ساحلی، با انواع پهپادهای شناسایی ایرانی ابابیل ۳، یسیر، صادق، مهاجر۴ و سیمرغ و انواع هواپیماهای شناسایی شامل P۳F ،‌RF۴ و بویینگ۷۰۷ با موفقیت اجرا شد.
سخنگوی رزمایش مشترک ذوالفقار۱۴۰۰ ارتش پایداری ارتباطات در فضای مطلق جنگ الکترونیک را از جمله نقاط قوت این رزمایش دانست و افزود: رصد و پایش حریم هوایی کشور و منطقه عمومی رزمایش در پهنه آبی جنوب کشور توسط نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و همچنین اجرای آتش توسط سامانه‌های پدافندی برای مقابله با اهداف متخاصم و همچنین اجرای عملیات گشت هوایی توسط خلبانان تیزپرواز و پهپادهای نیروی هوایی ارتش، بخش دیگری از سناریوها است که در رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۰ ارتش تمرین خواهد شد.
دریادار موسوی، برقراری امنیت در منطقه غرب آسیا را با تکیه بر توان و اتحاد کشورهای منطقه عملی دانست و گفت: پیام رزمایش مشترک ذوالفقار ارتش به کشورهای منطقه، آمادگی برای برقراری صلح و دوستی با تکیه بر ظرفیت‌های درون منطقه‌ای است، چراکه تاریخ ثابت کرده سایر کشورهای فرامنطقه‌ای، بازیگرانی جنگ طلب و ناامن کننده بوده‌اند و جز ناامنی، جنگ و اشغال ارمغان دیگری برای منطقه غرب آسیا نداشته‌اند. وی خاطرنشان کرد: همه مراحل این رزمایش توسط کارشناسان خبره ستاد کل نیروهای مسلح، قرارگاه مرکزی حضرت خاتم‌الانبیاء(ص) و ارتش جمهوری اسلامی ایران، مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.


پیام «رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۰» برای دوست و دشمن
سخنگوی ارتش جمهوری اسلامی ایران به تشریح پیام رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۰ در دریای عمان برای مردم ایران و نیز کشورهای دوست و دشمن پرداخت.
به گزارش ایسنا، امیرشاهین تقی‌خانی در رابطه با رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۰ ارتش در دریای‌ عمان به برنامه «رویداد» رادیو گفت‌و‌گو، گفت: ارتش و مجموعه نیروهای مسلح همواره باید آماده باشند و در واقع حفظ و ارتقای این آمادگی، ضمانتی برای صلح پایدار در کشور و مرزهای جمهوری اسلامی ایران است. برای دستیابی به این آمادگی، باید نسبت به به‌روز رسانی آموزش‌ها توجهی ویژه نماییم و بهترین صحنه برای تمرین این آموزش، رزمایش است که مبتنی بر صحنه های واقعی طراحی شده و شکل می گیرد و سربازان و درجه داران و افسران و امیران ما به تناسب و جایگاه مسئولیت خود، در این رزمایش سهیم هستند.
وی با اشاره به صدها رزمایشی که ارتش تا امروز انجام داده است، افزود: رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۰ با حضور بخش هایی از نیروی زمینی، هوایی و دریایی در سواحل مکران تا عمق دریای عمان و مدار ۱۰ درجه شمالی اقیانوس هند و استان های جنوبی از سیستان و بلوچستان و هرمزگان آغاز شده است.
تقی‌خانی ادامه داد: در این رزمایش در پی آنیم تا سلاح و تجهیزات ایرانی و بومی را آزمایش کرده و تاکتیک هایی که توسط عزیزان در ارتش متناسب با تهدیدات طراحی شده را بیازماییم.
وی تکیه به نیروهای جوان و سنجش عرصه های راهبردی و تاکتیکی را از دیگر اهداف این رزمایش برشمرد و افزود: ماموریت اصلی این نیروها، دفاع از استقلال و تمامیت ارزی است و الحمدالله در تمرینات گذشته تا امروز نمونه های خوبی را از آمادگی روحی و رزمی در مجموعه ارتش داشته ایم. طراحی یک رزمایش مبتنی بر واقعیت، کاری دشوار است، خاصه اینکه در این رزمایش تمام گلوله های استفاده شده و نیز بمب و سلاح ها، جنگی است و هیچ سلاح و گلوله مشقی نداریم. تقی‌خانی همچنین این رزمایش را میدانی و عملیاتی دانست که دو گروه در آن فعالیت دارند که یکی مهاجم و دیگری مدافع هستند. همچنین هیئت داوران ایجاد وضعیت های مختلف کرده تا آمادگی نیروها را بسنجند. وی این رزمایش را شامل جنگ های هوانیروز، اشراف اطلاعاتی، ارزیابی پهپادها، نیروهای زیرسطحی و ... دانست و خاطرنشان کرد: این رزمایش چند پیام هم دارد که نخست برای مردم شریف ایران است تا اطمینان و اعتماد بیشتری به نیروهای مسلح داشته باشند. پیام دوم برای کشورهای دوست و مسلمان منطقه است تا بدانند امنیت این نقطه به دست کشورهای منطقه تامین می شود و نیازی به نیروهای فرامنطقه‌ای نداریم. سخنگوی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: هشداری هم برای دشمنان داریم تا مراقب باشند هرگونه فکر نابخردانه در مورد جمهوری اسلامی و مرزهای ایران عزیز نکنند؛ چرا که ارتش و نیروهای مسلح با آمادگی کامل، در صدد پاسخگویی بر خواهند آمد.
سرلشکر رشید: دشمنان از آزمودن قدرت ارتش و سپاه پرهیز کنند
فرمانده قرارگاه مرکزی حضرت خاتم‌الانبیاء(ص) گفت: تهدید از سوی هر قدرت مستکبر متجاوزی در هر سطحی و از مبدا هر سرزمینی که باشد، نیروهای مسلح ما آن را سرکوب می‌کنند.
به گزارش ایسنا به نقل از سپاه نیوز، سرلشکر غلامعلی رشید فرمانده قرارگاه مرکزی حضرت خاتم‌الانبیاء(ص) در جمع فرماندهان ارتش جمهوری اسلامی ایران در رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۰، اظهار داشت: ارتش جمهوری اسلامی و نیروهای مسلح همواره خود را برای رویارویی راهبردی و عملیاتی و تاکتیکی، برای حفظ ثبات امنیتی و موجودیت و تمامیت ارضی ایران عزیز و همچنین موقعیت و قدرت منطقه‌ای در برابر ائتلاف دشمنان و به طور مشخص ائتلاف آمریکا و رژیم صهیونیستی آماده نگه می‌دارند.
وی افزود: امروز هم در این رزمایش بزرگ که در منطقه عمومی جنوب استان سیستان و بلوچستان و استان هرمزگان و سواحل مکران و شمال اقیانوس هند در حال اجراست، شاهد آمادگی‌ها و توانمندی‌های بالای نیروهای دریایی، زمینی، هوایی و پدافند هوایی ارتش بودیم که موجب مباهات است و در طول سال هم نیروهای ارتش و سپاه رزمایش‌های متعدد پدافند هوایی، زمینی، هوایی و دریایی انجام می‌دهند.
سرلشکر رشید بزرگترین درس و تجربه ۸ سال دفاع مقدس را ضرورت برخورداری از قدرت نظامی برای پاسخ قدرتمندانه به تهدیدات برشمرد و خاطرنشان کرد: تهدید از سوی هر قدرت مستکبر متجاوزی در هر سطحی و از مبدا هر سرزمینی که باشد، نیروهای مسلح ما شامل ارتش و سپاه آن را سرکوب می‌کنند.
فرمانده قرارگاه مرکزی حضرت خاتم‌الانبیاء(ص) ادامه داد: ارتش و سپاه و فرزندان رشید این سرزمین، شاکله قدرت دفاعی کشور را بر پایه میراث ملی، تاریخی و راهبردی ۸ سال دفاع مقدس بنا کرده‌اند تا مانع از اشتباه محاسباتی متجاوزان به این سرزمین شوند.
وی در پایان گفت: ما مولفه‌های قدرت و روش استفاده از آن را از درون تجربه‌های بحران و جنگ آموخته‌ایم و امیدواریم دشمنان، از آزمودن اراده و قدرت ارتش و سپاه ما پرهیز کنند.
انهدام هدف متخاصم توسط سامانه‌ ۱۵ خرداد نیروی پدافند هوایی ارتش
در ادامه مراحل اصلی رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۰ ارتش، سامانه‌ پدافندی ۱۵ خرداد نیروی پدافند هوایی ارتش موفق به انهدام هدف متخاصم شد.
به گزارش ایسنا، در این مرحله از رزمایش، هدف هوایی متخاصم که قصد ورود به منطقه عمومی رزمایش را داشت، ابتدا توسط سامانه‌های راداری نیروی پدافند هوایی ارتش کشف و سپس با هماهنگی شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور به منظور درگیری به سامانه بومی ۱۵ خرداد واگذار شد که با شلیک موفق موشک از این سامانه‌ها، سرنگون شد.
امیر دریادار سید محمود موسوی سخنگوی رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۰ ارتش گفت: سامانه پدافندی ۱۵ خرداد از جمله سامانه‌های پدافندی بومی و ساخت جمهوری اسلامی ایران است که در رزمایش‌های اخیر نیروی پدافند هوایی ارتش با موفقیت مورد آزمایش و ارزیابی قرار گرفته است. وی افزود: کشف اهداف ریزپرنده و اجرای تیراندازی زمین به هوای شبانه توسط سامانه‌های توپخانه‌ای علیه اهداف هوایی متخاصم از جمله اقداماتی بود که در این مرحله از رزمایش توسط نیروی پدافند هوایی ارتش اجرا شد. سخنگوی رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۰، اجرای عملیات رهگیری هوایی پرنده‌های متخاصم توسط پهپاد کرار رهگیر را از دیگر سناریوهای اجرا شده در این مرحله از رزمایش برشمرد.
امیر دریادار موسوی با بیان اینکه هواپیمای اف۴ نیروی هوایی ارتش با پرواز شبانه اقدام به فلر ریزی در منطقه عمومی رزمایش به منظور پشتیبانی از نیروهای سطحی خواهد کرد، گفت: همچنین یگان‌های توپخانه، زرهی، بالگردی و پهپادی نیروی زمینی ارتش، با اجرای آتش علیه نیروهای حمله ور در نقش دشمن، اهداف مورد نظر را با موفقیت منهدم کردند.
وی خاطرنشان کرد: خلاقیت و نوآوری‌های دفاعی از جمله موضوعاتی است که همواره در دستور کار ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار داشته و به همین منظور طی سال‌های اخیر با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین در نقش هواپیمای رهگیر توانسته‌ایم اقتدار دفاعی کشور در حراست از مرزهای هوایی را با هزینه‌هایی کمتر از گذشته به نمایش بگذاریم.
سایر اخبار این روزنامه
رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۰ ارتش با موفقیت انجام شد پیام اقتدار ژوبین صفاری آسیب‌شناسی نمک‌پاشی روی زخم مردم اقتصاد ایران از رکود خارج شده است؟ فاصله معنادار اقتصاد تا نقطه مطلوب آیا وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مواضع قبلی‌اش بازگشته است؟ روزهای سردرگمی سینما ضرر تیم ملی ایران و برد پورتو باخت-باختِ تقابل طارمی و اسکوچیچ روند افزایشی کرونا در برخی استان‌ها نگران‌کننده شده است معادله دومجهولی کرونا سوال کارشناسان از دولت: بدون استقراض چگونه بودجه را تراز کردید؟ امکانات محدود برای تامین کسری بودجه واکنش‌ها به ترور نافرجام الکاظمی نخست وزیر عراق نمایش سوء قصد یا فتنه جدید؟ حذف ارز 4200 تومانی منطقی است؟ ضرورت‌ها و الزامات تحقق طرح «ترمیم قدرت خرید مردم» امیرعبداللهیان در تماس تلفنی با وزیر خارجه چین: همکاری ها با آژانس در چارچوب توافقات به خوبی ادامه خواهد یافت سردار جوانی: آمریکایی‌ها از هلی‌برن سپاه غافلگیر شدند وزیر بهداشت: انتظار می رود در اوایل آذرماه، ایمنی‌زایی در اکثریت جامعه حاصل شود درسی که ایران به تروریست‌های سارق آمریکایی داد محکوم کردن هدف قرار دادن نخست‌وزیر عراق از سوی سخنگوی وزارت خارجه