یوز‌های ایران به دنبال پایان خوش دور رفت

تیم ملی فوتبال ایران که بعد از سه برد پیاپی نوار پیروزی‌هایش با تساوی یک – یک مقابل کره جنوبی پاره شد، ساعت ۱۵:۳۰ عصر امروز در پنجمین دیدار مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ و با قضاوت عبدالرحمان الجاسم قطری به مصاف لبنان می‌رود برای کسب سه امتیاز باقیمانده آخرین دیدار دور رفت که می‌تواند جایگاه یوز‌ها را در صدر جدول گروه A تثبیت کند.
میزبان امروز ایران تیم رده سومی جدول است که یک برد، دو مساوی و یک باخت دارد و آمار گل‌های زده و خورده‌اش یکسان است (سه گل) و به‌زعم بسیاری حریف دست و پاگیری برای شاگردان اسکوچیچ نیست. با وجود این همین حریف به ظاهر ساده که روی کاغذ بسیاری آن را از پیش‌باخته می‌دانند در زمان کی‌روش یک مرتبه ایران را با حساب یک بر صفر مغلوب کرده است و دست‌کم گرفتن آن می‌تواند ملی‌پوشان را در لبنان به چالش بکشد، خصوصاً که شاگردان اسکوچیچ به دلیل لجبازی سرمربی با یکی از بهترین لژیونر‌های تیم ملی قید حضور او را زده است و حالا تیم ملی بعد از مدت‌ها باید در غیاب طارمی به میدان برود. بازیکنی که طی این فصل بار‌ها و بار‌ها با درخشش‌های خود نگاه‌ها در دنیا را به خود خیره کرده، اما به دلیل اعتراض به سرمربی که بازیکنان ایران را تکنیک‌ناپذیر خوانده بود در مصاف امروز برابر لبنان جایش در تیم ملی خالی است، هرچند که اسکوچیچ حالا او را بازیکنی فوق‌العاده می‌داند که حتماً در دیدار‌های بعدی به کمک تیم می‌آید.

با توجه به عدم حضور طارمی همه نگاه‌ها به اسکوچیچ است که چطور می‌خواهد جای یکی از بهترین مهاجمان خود را پر کند. البته تیم ملی بازیکنان خوب بسیاری دارد، اما همین چندی پیش بود که یکی از لژیونر‌های فوتبال ایران مدعی شده بود که بدون طارمی و جهانبخش تیم ملی با چالش مواجه می‌شود. با این حال، اما طارمی فقط یکی از مهاجمان آماده تیم ملی است و در صورتی که سرمربی تیم قصد استفاده از یک مهاجم را داشته باشد، حتی کاوه رضایی هم که در هر سه رده سنی آقای گل آسیا بوده نیز می‌تواند مهره قابل اتکای خط حمله ایران باشد. ضمن اینکه سامان قدوس، جهانبخش و آزمون نیز نفراتی هستند که هر کدام به تنهایی می‌توانند خط دفاع حریف را به چالش بکشند که در این بین آزمون ستاره تیم ملی با به ثمر رساندن هفت گل در رده ششم جدول بهترین گلزنان قرار دارد. با وجود این باید دید سرمربی تیم ملی که شاگردانش طی روز‌های اخیر تمرینات سختی را در چمن مصنوعی لبنان داشتند چه سیستمی را برابر لبنانی‌هایی که انگیزه زیادی در کسب سه امتیاز این بازی دارند و کری‌خوانی را از مدت‌ها قبل آغاز کرده‌اند در نظر دارد. آیا اسکوچیچ باز هم از سیستم ۲-۴-۴ استفاده و انصاریفرد را جایگزین طارمی می‌کند یا با استفاده از سیستم ۴-۲-۳-۱، سردار آزمون را در نوک حمله تیمش قرار می‌دهد. دیداری که اسکوچیچ اهمیت آن را بسیار بالا توصیف می‌کند و به دنبال کسب بهترین نتیجه در این بازی است.



تیم ملی فوتبال ایران تاکنون ۹ مرتبه برابر لبنان به برتری رسیده که بهترین آن برد ۵ بر صفر سال ۲۰۱۳ بوده و مصاف امروز می‌تواند دهمین برد ایران باشد، آن هم برابر تیمی که حسن معوق، کاپیتان خود را به دلیل مصدومیت به همراه ندارد. بازیکنی که با ارسال یک پیام به هم‌تیمی‌های خود سعی کرده قبل از مصاف با ایران به آن‌ها روحیه بدهد: «دو بازی بسیار مهم مقابل ایران و امارات در مسابقات انتخابی جام جهانی پیش‌رو داریم. اهمیت این دو بازی به این خاطر است تا ما مأموریت خود را کامل کنیم و نتایج خوبی را که در بازی‌های گذشته گرفتیم تداوم بخشیم. همه ما آرزوی بزرگی داریم و برای رسیدن به این آرزو باید پشتیبان این تیم باشیم. امیدوارم با اراده بازیکنان و تلاش آن‌ها در این دو بازی سربلند از زمین خارج شویم و نتایج مطلوبی کسب کنیم.»

ایوان هاشک، سرمربی لبنان که در آخرین تمرین خود در ورزشگاه البابلیه روی جنبه‌های تاکتیکی و تداوم آمادگی بدنی بازیکنان برای بازی با ایران تمرکز داشت، به شاگردانش که لیست آن‌ها با پیوستن بازیکنان باقیمانده لژیونر از سوئد و مالزی تکمیل شده تأکید داشت که برخورد واقع‌بینانه و متوازنی با رخداد‌های بازی با حریف برجسته‌ای همانند ایران داشته باشند و با عملکرد متمایز در خطوط دفاعی و حمله تصویر مثبتی از خود به نمایش بگذارند، چراکه بازی با ایران یک فینال سرنوشت‌ساز است.» توصیه‌هایی که نشان می‌دهد هاشک بی‌صبرانه منتظر تقویت شخصیت تیمی‌اش در چهار بازی اخیر مرحله مقدماتی انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ است.
آخرین رویارویی ایران و لبنان به سال ۹۱ برمی‌گردد که از آن زمان دو تیم تغییر و تحولات بسیاری را به خود دیده‌اند. از ترکیب اصلی و ذخیره لبنان در آخرین مصاف دو تیم حسن معتوق، محمد حیدر، محمد طهان، ربیع عطایا و سونی سعد همچنان در تیم ملی این کشور حضور دارند که نسبت به تیم ملی ایران بازیکنان بیشتری را شامل می‌شود، چراکه در ترکیب ایران تنها جهانبخش و کریم انصاریفرد باقی مانده‌اند و جالب اینکه سایت فیفا نیز ضمن اشاره به عدم حضور طارمی در این بازی گریزی هم به باخت یک بر صفر ایران در بیروت زده و نوشته است دو تیم قبلاً در انتخابی جام جهانی برزیل برابر هم قرار گرفتند و لبنان در خانه با گل رودا عنتر پیروز شد و ایران باید مراقب باشد اتفاقات آن دیدار رخ ندهد.