یوزهای صیاد در صیدا

حامد جیرودی/ تیم ملی فوتبال ایران از ساعت 15:30 امروز در پنجمین مسابقه‌اش در مرحله مقدماتی جام جهانی 2022 در ورزشگاه شهرداری صیدا بدون حضور تماشاگر به مصاف لبنان می‌رود. دیداری که قضاوت آن را عبدالرحمان الجاسم از قطر به همراه دو کمک هموطنش طالب المری و سعود المقاله برعهده خواهند داشت. ایران در شرایطی آخرین مسابقه‌اش در دور رفت این رقابت‌ها را برگزار می‌کند که پس از پیروزی‌های 1-0 برابر سوریه و امارات، 3-0 برابر عراق و تساوی 1-1 در دیدار قبلی مقابل کره جنوبی با 10 امتیاز در صدر گروه A قرار دارد. یوزها حالا باید برابر لبنانی به میدان بروند که پس از تساوی بدون گل برابر امارات و باخت 1-0 مقابل کره جنوبی، برابر عراق هم به تساوی بدون گل رسید اما در آخرین مسابقه‌اش 3-2 سوریه را شکست داد تا اولین بردش در این مرحله را به دست آورد و حالا با 5 امتیاز و پس از کره جنوبی 8 امتیازی در رده سوم گروه قرار دارد و امیدوار است در بازی خانگی برابر ایران به موفقیت برسد تا شانسش را برای صعود به جام جهانی زنده نگه‌ دارد. در مقابل یوزهای ایرانی می‌خواهند به چهارمین بردشان دست پیدا کنند و با تثبیت جایگاه خود در صدر جدول، شانس‌شان را برای صعود به جام جهانی افزایش دهند.
شاگردان دراگان اسکوچیچ امروز در شرایطی به میدان می‌روند که سرمربی کروات تیم ملی، مهدی طارمی را به اردو دعوت نکرد که این موضوع حاشیه‌های زیادی در پی داشت و این اتفاق در روزهای گذشته به یکی از سوژه‌های اصلی فوتبال ایران تبدیل شد. در هر حال، تیم ملی در این بازی و دیدار سه‌شنبه آینده برابر سوریه باید بدون ستاره‌اش که در پورتو می‌درخشد، به میدان برود اما بازیکنان دیگری وجود دارند که می‌توانند عصای دست اسکوچیچ شوند و 3 امتیاز را برای ایران به ارمغان بیاورند. بازیکنانی مانند سردار آزمون و علیرضا جهانبخش که با پاس گل‌ها و گلزنی‌های خود در دیدارهای قبلی زمینه‌ساز پیروزی تیم ملی شدند و در کنارشان بازیکنانی مانند وحید امیری، علی قلی‌زاده، سامان قدوس و ستاره‌های دیگر قرار دارند که می‌توانند به عنوان مهره‌هایی ارزشمند و توانمند، ایران را به گل برسانند. در این شرایط، باید دید تیم ملی در غیاب طارمی با چه روش و ترکیبی مقابل لبنان بازی خواهد کرد. آیا اسکوچیچ بازهم تیم ملی را با دو مهاجم به میدان می‌فرستد و به جای طارمی از کریم انصاری فرد استفاده خواهد کرد یا اینکه تغییر سیستم می‌دهد و با روش 4-2-3-1 بازی می‌کنیم که در این صورت آزمون در خط حمله قرار می‌گیرد و فضا برای حضور قدوس هم در ترکیب تیم ملی باز خواهد شد.
واقعیت این است که تیم ملی به هیچ عنوان بازی آسانی مقابل لبنان ندارد و این تیم اصلاً قابل مقایسه با لبنانی که در ذهن‌ها وجود دارد نیست. این تیم که هدایتش را ایوان هاسک اهل جمهوری چک برعهده دارد، تیمی است که در 2 بازی گلی دریافت نکرده و به نظر می‌رسد که ساختار دفاعی منظمی دارد. لبنان از 10 بازیکن لژیونر در لیستش بهره می‌برد که در لیگ‌های سوئد، قبرس، ژاپن، قطر، مالزی، اردن و لیگ کنفرانس جنوب انگلیس بازی می‌کنند. در بین بازیکنان این تیم، جوان العمری مدافع کلیدی لبنان که در اف‌ سی توکیو بازی می‌کند، پس از رفع مصدومیت به‌تازگی تمرینات انفرادی‌اش را آغاز کرده و بازی کردنش در بازی مقابل ایران مشخص نیست. ضمن اینکه لبنان حسن معتوق کاپیتان و گلزن خود را به دلیل مصدومیت در‌اختیار نخواهد داشت. البته نکته‌ای که درباره میزبانی لبنان وجود دارد، این است که ایران برای حضور در این کشور با مشکلاتی مواجه شد که نمونه بارز آن تمرین روی چمن مصنوعی بود که در نوع خود بسیار عجیب بود که چرا AFC در این شرایط میزبانی را به لبنان داده است. ضمن اینکه وضعیت پخش این مسابقه هم در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
ایران و لبنان تاکنون ۱۰ بار مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند که حاصل آن ۸ برد برای ایران، یک برد برای لبنان و یک مساوی بوده است. در این بازی‌ها ۲۹ گل به ثمر رسیده که سهم ایران ۲۷ و سهم لبنان تنها ۲ گل بوده است و این آمار باعث شده برخی ایران را روی کاغذ برنده بدانند ولی فوتبال ورزش شگفتی‌هاست و هیچ تیمی نمی‌تواند با استناد به نتایج گذشته، خود را مقابل حریف از پیش‌برنده بداند، بخصوص اینکه تیم ملی در زمان سرمربیگری کارلوس کی‌روش هم 1-0 بازی را به لبنان واگذار کرد و حالا باید یوزها کاری کنند تا بدون طارمی هم در صیدا دست به صید بزنند.



نشست خبری
اسکوچیچ: طارمی فوق‌العاده است اما باید به ارزش‌ها احترام بگذاریم

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در نشست خبری پیش از دیدار مقابل لبنان، گفت:«این بازی برای هر دو تیم اهمیت زیادی دارد. کاملاً آماده و متمرکز هستیم تا بهترین نتیجه را بگیریم. بازی سختی داریم و برای لبنان احترام کافی می‌گذاریم و می‌دانیم ساماندهی خوبی دارند. آنها شرایط سختی را برای رقبا رقم زده‌اند. با این حال از کیفیت خودمان آگاه هستیم و با حداکثر تلاش می‌توانیم بهترین نتیجه را بگیریم.»
دراگان اسکوچیچ به سؤالی درباره عدم دعوت از مهدی طارمی هم پاسخ داد: «تیم ملی ایران برای همه است و برای یک بازیکن یا یک مربی خاص نیست. مهدی بازیکن فوق‌العاده‌ای است و به او نیاز داریم. در عین حال ارزش‌هایی هم وجود دارد که باید به آن احترام بگذاریم.» اسکوچیچ به این سؤال که تیم ملی ایران صدرنشین گروه است و چقدر احتمال می‌دهد این مسیر را تا انتها با موفقیت طی کند؟ چنین پاسخ داد:«نمی‌خواهم در مورد احتمالات صحبت کنم ولی ما نشان دادیم کیفیت لازم را داریم و مطمئنم می‌توانیم این مسیر را با موفقیت طی کنیم.» گفتنی است علیرضا جهانبخش هم در نشست خبری گفت:«در این مسیری که در مقدماتی جام جهانی قرار داریم به پیروزی مقابل لبنان نیاز داریم. بازی سختی است و ما کاملاً به حریف احترام می‌گذاریم. آنها در خانه خوب بازی کرده و از موقعیت‌ها به خوبی استفاده می‌کنند ولی قطعاً تمام تمرکزمان را به این بازی می‌دهیم و تلاش می‌کنیم بهترین عملکرد را داشته باشیم.»