افزایش سرمایه اجتماعی با عملکرد خوب اقتصادی


غلامرضا مصباحی مقدم
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام
رئیس جمهوری در آغاز به‌کار دولت سیزدهم هرگز اعلام نکرد که بنا دارد کارنامه صد روزه ارائه کند اما در فضای رسانه‌ای کشور ارزیابی عملکرد دولت‌ها در این بازه زمانی به عرف تبدیل شده است.


با این حال در تحلیل این موضوع باید گفت، گام‌های نخستینی که دولت سیزدهم برداشته زمینه ساز ایجاد احساس امید و امیدواری در فضای عمومی و اجتماعی جامعه شده است. نقطه عطف این موضوع واکسیناسیون عمومی و رسیدن به نقطه کاهش ابتلا و تلفات ناشی از کرونا است. دولت سیزدهم در روزهای آغازین میزان قابل توجهی واکسن را وارد و به مراکز واکسیناسیون ثابت بسنده نکرد. این دولت به محلات، خانه‌ها و مراکز تجمع مردم رفت و واکسیناسیون سیار را دنبال کرد که اثر آن بخوبی مشهود است. برچیده شدن صف‌های متقاضیان دارو بویژه داروهای بیماران مبتلا به کرونا با رصد شخص رئیس جمهوری نشان از آن دارد که سلامت مردم به طرق اولی در مرکز توجه دولت قرار دارد. از دیگر نقاط برجسته در این بازه زمانی حضور رئیس جمهوری در 9 استان برای ارتباط مستقیم با مردم و رسیدگی به مسائل گره خورده شهروندان است.
همچنین واکنش فوری به رخدادهای پیش آمده همچون زلزله خوزستان و حضور در جمع زلزله‌زدگان در کوتاه‌ترین زمان ممکن از دیگر نکات مثبت کارنامه دولت سیزدهم است. شایان ذکر است که در صد روز گذشته، کشور با اتفاق مهم حمله سایبری به سامانه سوخت‌رسانی مواجه بود که در این موقعیت حساس هم رئیس‌جمهوری با حضور فوری در محل و بررسی مسأله پیش آمده به رتق و فتق امور به‌صورت شخصی و میدانی پرداخت.شروع جدی برای ساماندهی مسائل اقتصادی و برنامه‌ریزی برای حل مشکلات معیشتی مردم به‌عنوان دومین دستور مهم آیت‌الله رئیسی و عدم استقراض از بانک مرکزی در ماه‌های شهریور و مهر جهت پرداخت حقوق و دستمزد گام‌های برداشته شده توسط هیأت دولت است که آثار و نتایج آن در ماه‌های آینده هویدا می‌شود.به‌طور خاص در رابطه با عدم استقراض از بانک مرکزی نیز باید گفت این اقدام بسیار اثر بخش بود و در مهار تورم به‌عنوان پدیده‌ای زمان بر می‌توان انتظار داشت در آینده نزدیک به دستاورد‌های قابل تأملی برسیم.در همین راستا تصمیم بانک مرکزی در ساماندهی و انضباط بخشی به بانک‌ها می‌تواند مانع رشد پایه پولی و به تبع آن افزایش نرخ تورم شود. به‌عنوان نکته آخر نیز باید به اعلام قیمت 20 قلم کالای اساسی به‌صورت روزانه در کل کشور اشاره کرد که نتیجه آن بازگشت ثبات و آرامش به بازار است.
 در جمع‌بندی نهایی می‌توان گفت با وجود آنکه دولت وعده اقدامات صد روزه را نداده اما با اهتمام و همیت ویژه کارنامه قابل قبولی از خود به جای گذاشته که نتیجه آن ارتقای سرمایه اجتماعی دولت است. نظرسنجی‌های اخیر نیز گواه این مدعاست و خبر از افزایش محبوبیت رئیس جمهوری می‌دهد.