رفع تحریم‌‌ها، خواسته طبیعی ایران است


میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات رفع تحریم‌ها در توییتی نوشت، طبیعی است که  خواسته نخست ایران در این مذاکرات، لغو تحریم‌هاست.
اولیانوف در توییت دیگری در واکنش به توییت وزیر خارجه ایران که گفته است اگر طرفین مذاکرات وین جدی باشند، توافق خوب در زمان کوتاه ممکن است، نوشت: «روسیه نیز چنین نظری دارد».
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه  جمعه در سخنانی گفت که مسکو در نشست روز


29 نوامبر (8 آذر) خواستار اجرای کامل توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌های ایران خواهد شد.
ایران و 1+4 (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) قرار است هشتم آذر ماه در وین دیدار و به گفت وگو بنشینند. «علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده که هدف اصلی گفت‌وگوهای آتی در وین رفع تحریم‌های غیرقانونی اعمال شده علیه ملت ایران است.
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه نیز در پیامی در اینستاگرام نوشت: قصد نداریم در بن‌بست‌های باقی‌مانده از گفت‌وگوهای پیشین، بمانیم. اگر طرف‌های مقابل با رویکردی جدی و مثبت وارد وین شوند، دستیابی به یک توافق خوب آن هم در کوتاه مدت امکانپذیر است.
رایزنی رابرت مالی درخصوص ایران
نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران روز شنبه با وزیر خارجه بحرین دیدار و گفت‌وگو کرد.
به گزارش خبرگزاری رسمی بحرین، عبداللطیف بن راشد الزیانی، وزیر امور خارجه امروز در شهر دبی با «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران دیدار کرد.  این دو مقام ارشد آخرین تحولات مذاکرات رفع تحریم‌های ایران  و تلاش برای ازسرگیری مذاکرات در وین را مورد بحث و بررسی قرار دادند.
دولت آمریکا در آستانه آغاز مذاکرات رفع تحریم‌ها بر شدت تحرکات دیپلماتیک خود افزوده است.
دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند. یکی از زمینه‌های اختلاف در این مذاکرات اصرار آمریکا بر حفظ برخی از تحریم‌های «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکاست که بعد از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرده است. مضاف بر این، دولت بایدن اعلام کرده هیچگونه ضمانتی نمی‌تواند درباره عدم خروج دوباره دولت‌های بعدی آمریکا از برجام بدهد.
به گزارش فارس، ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه در توییتی نوشت: من با «آنتونی بلینکن» همتای آمریکایی خود درباره وضعیت اوکراین، پرونده هسته‌ای ایران همزمان با نزدیک شدن به از سرگیری مذاکرات احیای برجام گفت‌وگو کردم.