بازار ارز در ماه‌های آتی متعادل خواهد شد؟ سایه وعده‌ها بر سر دلار

کیمیا نجفی
مرتضی عزتی، اقتصاددان با اشاره به وابستگی وضعیت بازار ارز به برخی از سیاست‌های داخلی ‌و خارجی می‌گوید: من گمان می‌کنم اگر سیاست‌ها به خصوص در بخش‌های خارجی به درستی اعمال شود و روابط ما بهبود یابد، به احتمال بسیار بالایی بازار ارز متعادل شده و نرخ ارزهای خارجی می‌تواند کاهش پیدا کند.
نوسان قیمت دلار در روزهای اخیر احتمال 30 هزار تومانی شدن دلار تا پایان سال را قوت بخشید. به گفته کارشناسان شرایط اقتصادی کشور به گونه‌ای نیست که نرخ دلار در مسیر کاهشی حرکت کند. اما باوجود تحلیل کارشناسان از وضعیت آشفته بازار ارز؛ رئیس بانک مرکزی گفته است که فکر می‌کنم بازار ارز وضعیت متعادلی را در آینده داشته باشد. بر اساس گزارشی از ایسنا، علی صالح‌آبادی رئیس ‌کل بانک مرکزی ضمن اشاره به اینکه وضعیت درآمدهای ارزی کشور و ورود ارز حاصل از صادرات به چرخه تجاری کشور نسبت به قبل بهبود پیدا کرده، گفته است: «رفع تعهد ارزی از واردکنندگان برای ما بسیار اهمیت دارد و جزو سیاست‌های بانک مرکزی است.»
وی با بیان اینکه اکنون خوشبختانه در حوزه بازار ارز از یک ثبات نسبی برخوردار هستیم، گفت: «از برنامه‌های جدی بانک مرکزی بحث برگشت ارز حاصل از صادرات غیرنفتی و عرضه آن در سامانه نیماست که در حال انجام است. در هفت ماه و نیم ابتدایی امسال نسبت به کل سال گذشته، عرضه ارز در سامانه نیما بیشتر انجام شده و این موضوع حاکی از آن است که وضعیت درآمدهای ارزی کشور و ورود ارز حاصل از صادرات به چرخه تجاری کشور نسبت به قبل بهبود پیدا کرده است. ورود ارز به کشور یک نقطه مثبت بوده و این سیاست را حتما تداوم خواهیم داد.»


صالح‌آبادی با تاکید بر اینکه ارز حاصل از صادرات نفت، میعانات و گاز نیز در بازار عرضه می‌شود، اظهار کرد: «مشکلات و موانع یک سری از وجوهی که در خارج از کشور محدودیت استفاده داشت، رفع می‌شود و تا کنون وضعیت خوبی در این زمینه وجود دارد. باز شدن این موضوع هم توانسته به میزان عرضه ارز ما در بازار کمک کند‌.»
رئیس ‌کل بانک مرکزی در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به اینکه بحث رفع تعهد ارزی از واردکنندگان برای ما بسیار اهمیت دارد و جزو سیاست‌های بانک مرکزی است و دنبال خواهد شد، گفت: «در بازار متشکل ارزی عرضه و تقاضا به شکل متعادلی وجود دارد و آن را نیز تقویت می‌کنیم و فکر می‌کنم بازار ارز وضعیت متعادلی را در آینده داشته باشد.»
اگر سیاست‌ها به درستی اعمال شود، بازار ارز متعادل خواهد شد
صحبت از بهبود و متعادل شدن وضعیت بازار ارز مسئله تازه‌ای نیست و در گذشته هم روسای بانک مرکزی به وضعیت متعادل بازار ارز اشاره داشته‌اند که در بیشتر مواقع وضعیت، خلاف صحبت‌ها را ثابت می‌کرد. اما اکنون بار دیگر در اوج نوسانات زمزمه بهبود وضعیت بازار ارز شنیده می‌شود. مرتضی عزتی، اقتصاددان در این راستا به «ابتکار» می‌گوید: ما باید همیشه از هر بازاری انتظارات مثبتی داشته باشیم. من گمان می‌کنم اگر سیاست‌ها به خصوص در بخش‌های خارجی به درستی اعمال شود و روابط ما بهبود یابد، به احتمال بسیار بالایی بازار ارز متعادل شده و نرخ ارزهای خارجی می‌تواند کاهش پیدا کند. اما این مسئله در گرو اعمال سیاست‌های درست است.
این اقتصاددان به اجرا نشدن سیاست‌های درست اشاره می‌کند و در این خصوص ادامه می‌دهد: اگر سیاست‌ها درست اعمال نشود قطعا شرایط بازار بهبود نمی‌یابد، به هر حال عملکرد بازار انعکاسی از سیاست‌ها است و نمی‌توان این مسئله را نادیده گرفت.
وی در ادامه صحبت‌هایش به تاثیرپذیری بازار ارز از سیاست‌های سیاسی و اقتصادی اشاره می‌کند و می‌افزاید: هروقت سیاست‌های سیاسی و اقتصادی به ویژه در زمینه روابط خارجی بهبود پیدا کرده است نرخ ارزهای خارجی هم ثابت بوده و هر گاه روابط ما با کشورهای دیگر متلاطم بوده نرخ ارز بالا رفته است. بنابراین اگر ما بتوانیم روابط خارجی‌مان را بهبود ببخشیم قطعا بازار کاهشی خواهد بود.
وی همچنین اظهار می‌کند: اگر رئیس بانک مرکزی گفته است که ما به دنبال برنامه‌هایی برای رفع مشکلات بازار هستیم و دولت هم به این نتیجه رسیده باشد که باید روابط بین‌المللی خود را سروسامانی بدهد قطعا شاهد کاهش نرخ ارز و کنترل بازار در ماه‌های آتی خواهیم بود.
وعده‌ها منجربه خوش‌بینی می‌شود
این اقتصاددان در بخش دیگری از گفت‌وگو به تاثیر روانی وعده‌ها در بازارهای مختلف به ویژه بازار ارز اشاره می‌کند و در این خصوص می‌گوید: اساسا ایجاد جو خوش‌بینی می‌تواند وضعیت را بهبود ببخشد، این یک قاعده کلی است و نمی‌توان منکر آن شد.
عزتی ادامه می‌دهد: به بیانی روشن‌تر اگر مردم باور کنند که وضعیت بهتر می‌شود، عملکردشان متناسب با جو پیش آمده شده و به بهبود وضعیت کمک خواهند کرد. پس ایجاد خوش‌بینی منجربه بهبود وضعیت در هر حوزه‌ای می‌شود.
وی در پایان اظهار می‌کند: اگر ما بتوانیم پشت وعده‌های بهبود، عملا بهبود ایجاد کنیم در آن شرایط برای دفعات بعد اثرگذاری‌ صحبت‌ها در بخش‌های مختلف بیشتر می‌شود.
سایر اخبار این روزنامه
بازار ارز در ماه‌های آتی متعادل خواهد شد؟ سایه وعده‌ها بر سر دلار ژوبین صفاری روان شکننده جامعه را جدی بگیریم همدلی برای فوتبال ملی ایران تداوم موفقیت چشمگیر زنان در آسیا برای رشد اقتصادی نیاز به سرمایه‌گذاری خارجی داریم بحران خروج سرمایه از کشور آیا برای معامله خودرو برگ سبز کافی است؟ کلاف ثبت سند خودرو همچنان سردرگم طلسمی که به سادگی یخ روابط را آب نمی‌کند گره توافق تهران - ریاض در یمن دو زلزله ۶ ریشتری بندرعباس را لرزاند زمین لرزه شدید در جنوب شرق ایران در حکم انتصاب اعضاء شورای‌عالی انقلاب فرهنگی برای دوره جدید از سوی رهبری مطرح شد تاکید بر مصون‌سازی برابر هجوم فرهنگی بوسیله نظم و محتوای انقلابی آیا «قهرمان» از روی «دو سر برد، دو سر باخت» ساخته شده است؟ فرهادی در محاصره حاشیه جواب معاون بایدن به سوال یک خبرنگار درباره آماده شدنش برای ریاست جمهوری تحصن کشاورزان ادامه دارد در اصفهان چه خبر است؟ تداوم افول محبوبیت بایدن در جدیدترین نظرسنجی‌ها در آمریکا