مجـلس خودي نشان داد

آرمان ملی- حمید شجاعی: پس از کش و قوس‌های بسیار در ماه‌های اخیر پیرامون انتخاب وزیر آموزش و پرورش و اظهارنظرهای مختلف در این خصوص بالاخره چندی پیش مسعود فیاضی به عنوان گزینه پیشنهادی دولت به مجلس معرفی و قرار بر این شد تا پس از دوهفته جلسه رای اعتماد برگزار شود. این در حالی است که از همان ابتدا شاهد مخالفت‌های جدی با گزینه پیشنهادی رئیس جمهور بودیم و از نمایندگان مجلس گرفته تا رسانه‌ها، کارشناسان و سیاسیون و حتی فرهنگیان نسبت به وی واکنش منفی نشان دادند. با این حال آنچه بیش از همه در سوابق فیاضی خودنمایی می‌کرد و باعث شده بود که جامعه دید نسبتا منفی نسبت به وی پیدا کند ارتباط فامیلی وی با علیرضا زاکانی شهردار تهران بود که بیش از خیریت برای وی بدبیاری داشت. برادر داماد علیرضا زاکانی گرچه در سوابق خود فعالیت‌‌های آموزشی و پرورشی هم داشته اما از آنجایی که وی سوابق مدیریتی و به قرائت برخی نگاه چندان جامع و کاملی نسبت به حوزه عظیم آموزش و پرورش نداشته نتوانست آنطور که باید شرایط را به نفع خود تغییر دهد و همین امر بود که موجب شد طی روزهای گذشته از نامه‌ سرگشاده سه تشکل اصلی فرهنگیان شامل انجمن اسلامی معلمان ایران، سازمان معلمان ایران و مجمع فرهنگیان ایران اسلامی به رئیس جمهور و اعتراض به معرفی مسعود فیاضی به عنوان وزیر آموزش و پرورش گرفته تا مخالفت کمیسیون آموزش مجلس با گزینه پیشنهادی رئیسی بخشی از مخالفت‌ها با فیاضی را رقم بزنند.  در همین راستا روز گذشته پس از صحبت‌های مخالفین و موافقین، وزیر پیشنهادی و رئیس جمهور همانطور که از پیش انتظار می‌رفت مجلس با با ۱۱۵ رای موافق، ۱۴۰ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۶۰ رای به برادر داماد زاکانی رای اعتماد نداد تا این وزارتخانه عریض و طویل همچنان بدون وزیر و با سرپرست اداره شود.
   بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی
صبح روز گذشته بود که بررسی صلاحیت مسعود فیاضی دومین گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت  آموزش و پرورش در دستور کار مجلس قرار گرفت و این جلسه در حالی برگزار گردید که رئیس جمهور و تعدادی از وزرا و اسماعیلی رئیس دفتر رئیس جمهور نیز در مجلس حضور داشتند. در ابتدا پس از خیر مقدم قالیباف رئیس مجلس به رئیس جمهور و هیات همراه رضا حاجی‌پور ضمن ارائه گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از بررسی صلاحیت و برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از مخالفت اکثریت اعضای این کمیسیون با مسعود فیاضی خبر داد و افزود: مدرک کارشناسی ایشان مورد تایید قرار گرفته، ولی ایشان فاقد مدرک دکتری می‌باشد. به رغم جامعیت، واقع‌گرایی و انسجام در برنامه‌های ایشان شاخص‌های کمی و سنجش‌پذیر و زمان‌بندی شده در برنامه‌های ایشان ذکر نشده است. بین اهداف، راهبرد و رویکردها در برنامه ایشان مرزبندی دقیقی وجود ندارد.
   معیار انتخاب افراد فقط شایستگی است


رئیس جمهور صبح که برای دفاع از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس حاضر شده بود اظهار داشت: محور انتخاب شایستگی است و رفاقت، قرابت و فشار آوردن رسانه‌ای هم موجب معرفی فردی نمی‌شود. دولت ما را با دولت های سه دهه گذشته مقایسه کنید که رفاقت چقدر در انتخاب افراد نقش داشته است. از نزدیکان در مسئولیت‌ها کجا هستند؟ در این زمینه سه دهه گذشته را بررسی کنید و این دولت را هم بررسی کنید. آیت‌ا... سید ابراهیم رئیسی با تاکید بر اینکه محور دولت در انتخاب افراد شایستگی است، گفت: با بررسی‌های انجام شده در کارگروه‌ها مشخص شد دکتر فیاضی از کسانی است که از جایگاه قابل قبول و ممتازی برخوردار است. وی تصریح کرد: من چند بار با او مصاحبه کردم. دوستان مورد اعتماد هم با او مصاحبه ما دغدغه‌های نمایندگان در زمینه آموزش و پرورش را بررسی کردیم و به دکتر فیاضی رسیدیم. وزرای قبلی آموزش و پرورش قبلی هم اعلام کردند او فرد صلاحیت‌داری است.
   نطق مخالفان و موافقان
پس از وی مخالفان وزیر پیشنهادی به صحبت پرداختند. نماینده صومعه سرا در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خطاب به رئیس جمهور اظهار داشت: ما دلمان می‌سوزد و نمی‌خواهیم مخالفان، دولت شما را ناکارآمد جلوه دهند. شما نه با مجلس و نه با دوستان خودتان مشورت کردید. اگر می‌خواهید ما خفه می‌شویم اما این ره که تو می‌روی به ترکستان است و مشکلات کشور افزایش پیدا می‌کند. سیدکاظم دلخوش گفت: در دفاعیات، آقای رئیس جمهور گفتند ایشان با مدرسه و کتاب آشناست؛ شما دو میلیون معلم و فرهنگی دارید. آموزش و پرورش آدم‌های مدیر کم ندارد چرا کاری می‌کنید که فرهنگیان از شما برنجند. آقای وزیر یک جزوه آوردند که برای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است. شما از تحقیق و تفحص و از صندوق فرهنگیان چه می‌دانید. شما غیرانتفاعی خواندید اما از غیر انتفاعی چیزی نگفتید. شما از درآمدهای آن محل مطلب نگفتید. شما اهداف کوتاه، میان و بلندمدت ندارید. وی افزود: شما می‌خواهید وزیر شوید اما تجربه ندارید و یک روز هم سابقه کار ندارید. پس از نطق مخالفان نوبت به موافقان وزیر پیشنهادی رسید و حجت الاسلام موسی غضنفرآبادی رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ضمن حمایت از فیاضی گفت که جبهه بزرگی از فرهنگیان و دغدغه‌مندان حمایت خود از وزیر پیشنهادی را اعلام کردند. با توجه به برنامه‌هایی که وزیر ارائه کرد باید گفت این برنامه‌ها می‌تواند در آموزش و پرورش تحول گسترده‌ای را ایجاد کند. 
    نقشه تحول در دست بنده است
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در جلسه علنی مجلس ضمن تشکر از مخالفت و موافقانش گفت: تنها دغدغه ارتقای آموزش و پرورش است. نزدیک به ۵۰ میلیون از جمعیت کشور با این وزارتخانه در ارتباط هستند. بنده در مرکز پژوهش‌های مجلس هستم و شأن نمایندگی را می‌شناسم به‌همین خاطر در مورد رأی نمایندگان خاضع هستم. مسعود فیاضی گفت: ما رتبه‌بندی معلمان را عقب انداختیم. باید این مسأله را از اساس حل کنیم. معلم نباید دغدغه معیشت داشته باشد. اگر قرار است معلم روی فکر و شخصیت کودک و نوجوان کار کند نباید دغدغه معیشت داشته باشد. وزیر پیشنهادی دولت رئیسی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه یک مدیر تحول گرا هستم، گفت: نقشه تحول در دست بنده است. آموزش در کنار پرورش در عرض هم هستند. آموزش فدای پرورش نخواهد شد. موظفم سند تحول را اجرا کنم.  
   رای عدم اعتماد
پس از دفاعیات وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و خروج وزرای دولت از جلسه رای گیری آغاز شد و در نهایت نمایندگان با ۱۱۵ رای موافق، ۱۴۰ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۶۰ رای به مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش رای اعتماد ندادند. محمدباقر قالیباف بعد از اعلام رای مخالفت مجلس با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: از رئیس جمهور آقای دکتر رئیسی خواهش می‌کنم در اسرع وقت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را معرفی کند چون واقعا این وزارتخانه بسیار مهم و کلیدی است. در حاشیه جله مجلس نیز موسوی سخنگوی هیأت رئیسه بیان کرد: بر اساس تفسیری که شورای نگهبان دارد، مدت ۳ ماه فرصت برای رای اعتماد وزیر پیشنهادی فقط یک بار اعمال می‌شود و طبیعی است که رییس جمهوری محترم باید در اولین فرصت نسبت به اعلام وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اقدام کنند. البته از موعد قبلی ۷ روز همچنان باقی مانده است که می‌توانند در این بازه زمانی وزیر پیشنهادی را معرفی کنند.
   انتظار از رئیس جمهور
به نظر می‌رسد رئیس جمهوری که از نقش مهم و پر اهمیت فرهنگیان و معلمان در جامعه صحبت می‌کند برای یک بار هم که شده به‌ دغدغه‌های  و مشکلات فرهنگیان توجه نماید بهتر است و فردی آزمون پس داده را از دل خود فرهنگیان به وزارت برگزیند که مورد تایید خانواده 2 میلیون فرهنگی  و 15 میلیون خانواده دانش آموزان باشد. این جمعیت عظیم منتظرند تا ببیند نهاد بالادستی آنها کی به سامان خواهد رسید و مدیریت خواهد یافت. بد نیست یک بارهم که شده در چهل سال گذشته فردی از بدنه آموزش و پرورش و معلمان سکاندار این وزارتخانه باشد. تحقق این موضوع  کمترین سود و فایده‌ای که برای دولت دارد کاهش اعتراضات صنفی و کنار آمدن با کمبودهای دستمزدی معلمان و فرهنگیان است. چون در دهه‌های اخیر هر گاه معلمان دست به اعتراض زده‌اند اولین متهم آنها انتخاب سیاسی و جناحی وزیر آموزش و پرورش بوده است. یا حداقل  انتظار فرهنگیان از آیت ا... رئیسی این است که برای انتخاب وزیر یک بار هم مجموعه‌هایی مانند سازمان معلمان ایران یا انجمن اسلامی معلمان ایران را مورد مشورت قرار دهد و از میان نظرات آنها گزینه پیشنهادی خود را برای وزارت انتخاب کند. قدر مسلم اگر این اتفاق رخ دهد و گزینه رئیس جمهور از میان خود فرهنگیان باشد مجلس نیز از این تصمیم حمایت و به وزیر پیشنهادی رای اعتماد خواهد داد. کافی است تا رئیس جمهور مقداری دایره مشاورت‌های خود را با فرهنگیان بازتر کند.