جان کربی: رفتار بالگرد ایرانی خطرناک بود پرواز بالگرد ایرانی بر فراز ناو آمریکایی و واکنش پنتاگون

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا با تایید اینکه یک فروند بالگرد ارتش ایران در فاصله‌ای بسیار نزدیک به ناو آمریکایی «یواس‌اس اسکس» پرواز کرده است، این اقدام بالگرد ایرانی را «خطرناک» توصیف کرد.
جان کربی سخنگوی وزارت دفاع آمریکا بعدازظهر دوشنبه به وقت محلی در یک نشست خبری تایید کرد که هفته گذشته یک فروند بالگرد ارتش جمهوری اسلامی ایران در فاصله 25 یاردی (23 متری) ناو آمریکایی یو‌اس‌اس اسکس در دریای عمان پرواز کرده است.
سخنگوی پنتاگون در این خصوص به خبرنگاران گفت: «ما می‌توانیم تایید کنیم که یک بالگرد ایرانی در خلیج عمان به ناو یو‌اس‌اس اسکس نزدیک شد و اقدام به اجرای عملیات در فاصله 25 یاردی عرشه ناو به‌گونه‌ای غیر ایمن و غیرحرفه‌ای کرد.»
این مقام آمریکایی با اعلام اینکه بالگرد ایرانی 3 بار در اطراف ناو یو‌اس‌اس اسکس پرواز کرده است، مدعی شد: «ماجرا چه بود؟


روز شنبه رسانه‌های ایرانی و خارجی ویدیوهایی از پرواز بالگرد ارتش جمهوری اسلامی ایران بر فراز ناو آمریکایی یواس‌اس اسکس در جریان رزمایش ذوالفقار در دریای عمان منتشر کرد.
در همین رابطه خلبان بالگرد توضیحاتی ارائه کرد. او می‌گوید که ناو غول پیکر آمریکایی که بالگرد و هواپیما‌های نظامی را حمل می‌کرد، دقیقا روی مرز آبی کشورمان حرکت می‌کرد و قصد ورود به آب‌های سرزمینی‌مان را داشت.
هشدارهای مکرر بالگرد ایرانی به ناو آمریکایی بی‌پاسخ می‌ماند و خلبان ایرانی مجبور می‌شود جور دیگری این ناو نظامی را از مرز آبی کشورمان دور کند.
رزمایش ذوالفقار 1400 هفته گذشته با حضور یگان‌های مختلف ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار و سناریوهای مختلف جنگ دریایی دور از سواحل ایران در آن تمرین شد. این رزمایش با به‌کارگیری قسمتی از توان رزم نیروهای زمینی، دریایی، هوایی و پدافند ارتش در منطقه وسیعی از شرق تنگه هرمز تا پسابندر در مرز ایران و پاکستان و در دریا نیز تا مدار 10 درجه شمالی و بخشی از دریای سرخ برگزار شد.
در این رزمایش ایرانی‌ها قایق‌های تندرو در پهنه دریا و نظامیان سوار شدن بر بالگردها و نیز عملیات چتربازی کماندوها را به نمایش گذاشتند.ین اقدام خطرناک بود زیرا می‌توانست منجر به اشتباه محاسباتی شود.»
سایر اخبار این روزنامه