نیما غلامرضایی سهامداران همچنان قربانی

طی روزهای گذشته طرح‌های مختلفی ازجمله اعطای وام به سهامداران برای جبران زیان آنها مطرح شده است. طرحی که البته کارشناسان چندان روی خوشی به آن نشان نداده‌اند. هرچند به واقع تزریق نقدینگی زمانی مناسب است که عوامل تاثیرگذار بر اقتصاد و بازار سرمایه، رویکرد مثبتی داشته باشند اما با این حال برخی دلایل مطرح شده مبنی بر اینکه نباید اقتصاد قربانی سهامداران شود پاسخ مناسبی به این طرح نیست.
چنانکه زمانی که دولت با کسری شدید بودجه روبه‌رو بود به طور مستقیم دست خود را در جیب سهامدارانی کرد که امروز برخی مستاصل و حتی تا پای سکته و مرگ هم رفته‌اند. موضوعی که دیگر نمی‌توان آن را با موضوع موسسات مالی اعتباری مقایسه کرد و توپ تقصیر را گردن خود مردم انداخت. به واقع دولت موظف است که نسبت به زیانی که مستقیم در آن نقش داشته پاسخگو باشد حتی اگر دولت سیزدهم در این ماجرا نقش نداشته باشد هم از مواهب آن اقدام بهره برده و هم در تبلیغات انتخاباتی نسبت به جبران زیان سهامداران وعده داده است. بنابراین اگر نه با ارائه تسهیلات که در جای خود قابل بررسی است، دولت باید با اقداماتی مانند تغییرات ساختاری در بازار سرمایه و کوتاه کردن دست متخلفان از این بازار اعتماد دوباره‌ای به این بازارا تزریق کند.
ناگفته پیداست که بازار سرمایه دچار نوعی رکود انتظاری شده که کاهش حجم معاملات گواه آن است. این رکود به نوعی انتظار سهامداران حقیقی است که سرمایه هایشان عقب مانده از کاهش ارزش پول در بازار مانده تا شاید از طرف دولت حمایتی صورت گیرد.
می‌دانیم که از اساس دخالت دولت در بازارها غلط است اما این نظر تنها زمانی درست است که همه ارکان اقتصاد وابسته به دخالت دولت نباشند. نمی توان گفت زمانی که دولت به تامین کسری بودجه خود نیاز دارد در بازار دخالت کند وزمانی که نیازش برطرف شد خود را کنار بکشد.


در نهایت اینکه هنوز سیاست های دولت هیچ نشانی از حمایت ندارد کما اینکه کارشناسان معتقدند این طرح ارائه تسهیلات نیز کارآمد نخواهد بود چرا که در بازار‌های راکد و نزولی، هرگونه تسهیلات، زیان سرمایه‌گذاری را افزایش می‌دهد. زیرا اعطای تسهیلات هزینه مالی را هم در پی دارد. در شرایط حال حاضر، افزایش نرخ موثر اوراق بدهی و حجم معاملات این اوراق، بر بازار تاثیر منفی بجا گذاشته است و دولت به هر شکل ممکن از بازار سرمایه تامین مالی می‌کند.
بنابراین باید گفت که این سهامداران هستند که هنوز چوب اعتماد به جمله معروف همه چیز خود را به بورس بسپارید را می خورند در حالی که سوء استفاده از اعتماد آن‌ها همچنان ادامه دارد و فکری برای آن نشده است. به نظر می رسد دولت بهتر است هر چه زودتر با ابزارهای مختلف بازار سرمایه را به عنوان پیشانی اقتصاد رونق بخشد و نسبت به اعتماد سازی دوباره اقدام عاجل کند. این مهم ممکن نمی شود مگر با تغییرات مهم در ساختار بازار سرمایه و بروز نشانه های مثبت در آن.
سایر اخبار این روزنامه
«فوتبال برتر» باز هم حاشیه‌ساز شد فرهنگ‌سازی یا بازی با آبرو؟! نیما غلامرضایی سهامداران همچنان قربانی حذف ارز ترجیحی بر افزایش قیمت دارو تاثیر نجومی دارد سایه مافیای دارو بر سیاستگذاری در دولت جدید کینه صدر نسبت به گروه‌های مقاومت از کجا نشات می‌گیرد؟ رفتار پرتناقض صدر واکنش آمریکا به شروط برجامی ایران برای بازگشت به میز مذاکرات هیچ‌گونه اقدام یک‌جانبه‌ای انجام نمی‌دهیم برخی کارشناسان ایده بحث‌برانگیز توافق موقت را یک تله دانستند توافق موقت به جای احیای برجام؟ بررسی «ابتکار» از ابعاد چالش‌های بازار بورس در گذشته و آینده اقتصاد یا سهامداران؛ کدام یک قربانی شدند؟ در سفر گروسی به تهران چه گذشت؟ توافق ایران و آژانس، دستاورد مسافری از وین سازمان هواشناسی هشدار داد تدوام آلودگی در هوای 7 کلان‌شهر فرمانده سپاه: مشکل اقتصادی داریم، اما این مشکلات در آمریکا هم هست بازگشتی به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ در کار نیست چرا حملات مکرر به تاسیسات هسته‌ای ایران نتایج وارونه دارد؟ زاکانی و قالیباف عضو هیات امنای دانشگاه تهران شدند بلوای حقوق‌های نامتعارف در پتروشیمی امیر کبیر