مشکل ضعف مدیریت است نه پول و امکانات


رئیس مجلس گفت: با تاکید بر اینکه مردم تکیه گاه کشور هستند درحالی که ما آنها را با دسته بندی های مختلف جدا کرده ایم ادامه داد: زمانی که از انقلابی گری حرف می زنیم اگر در متن آن عدل و عقل نباشد و انسان ها حرمت نداشته باشند و اگر به عنوان مدیری سیاسی، حرف و دعواهای سیاسی و باورهای مختلف مردم را نپذیریم و نگاه عدل و عقل بر تصمیمات ما نباشد و جامعه آن را نبیند، در موضوعات ملی که در سرنوشت همه ما تأثیر دارد به سمت بی هویتی می رود و فرهنگ برای آن بی ارزش می شود.
به گزارش ایلنا، محمدباقر قالیباف در نشست صمیمی با جمعی از نویسندگان در مجلس گفت: آینده نگری، تحلیل محتوایی و آسیب شناسی باید به گونه ای باشد که در نهایت راهکار و نقشه راه داشته باشد.رئیس مجلس با بیان اینکه قدرت ما باورهای مردم است که اگر دل به جمهوری اسلامی ندهند، هرچه موشک داشته باشیم فایده ای ندارد گفت: چرا به این شرایط رسیده ایم؟ به این دلیل است که همه کارهایی که مبتنی بر سنت های الهی بود کنار گذاشتیم.
وی با بیان اینکه امروز با مشکل فرهنگ اقتصادی مواجه هستیم، یادآور شد:در دفاع مقدس عنصر انسان و رزمندگان تنها موضوع مهم در جنگ بود اما آیا امروز شهروندان و مردم در تصمیمات مهم هستند و یا صرفا برای خالی نبودن عریضه به آنها نگاه می شود؟ برای اصلاح شرایط، به ۲ موضوع نیاز داریم که یکی از آنها فناوری است؛ فناوری تحولی را ایجاد کرده که در این عصر هر مدیری باید درک دقیق و درستی از این بستر داشته باشد و تحولات عظیمی ایجاد کند و سامانه های ۱۱۰ پلیس و ۱۳۷ شهرداری یک نمونه آن است؛ فناوری سبک زندگی دیگری است که حتی فرهنگ را نیز تحت تأثیر قرار داده است.
رئیس قوه مقننه افزود: موضوع دیگری که مدیریت در ابعاد دفاعی، امنیتی، اقتصادی، اجتماعی، محیط زیست که هر کدام از استراتژی های حکمرانی است به آن احتیاج دارد، فرهنگ است؛ و از قضا من معتقدم کار فرهنگی کار درازمدت نیست بلکه هم به لحظه جواب می دهد و هم تمدن سازی می کند، هرچقدر زحمت بکشید تا همان شب نتیجه آن را می بینید.



وی با بیان اینکه امروز در اقتصاد در هر ۲۴ ساعت، ۵.۵ میلیون بشکه نفت در کشور مصرف می کنیم، اظهار داشت: کدام کشور دنیا نسبت به جمعیت خود این میزان انرژی مصرف می کند؟ نمی توان به آن اسراف گفت چرا که اسراف تنها دو تا سه برابر است اما ما چه میزان اضافه مصرف می کنیم! با احتساب قیمت هر بشکه نفت، حدودا سالی ۱۶۰ میلیارد دلار هزینه مصرف انرژی در کشور است. وی ادامه داد: اگر فقط به فرهنگ مصرف که اسراف را در اسلام حرام دانسته، توجه کنیم مشکلات حل می شود چرا که فرهنگ معنا و شاخصه دارد از این رو بدون شک می توانیم نصف این میزان مصرف را صرفه جویی کنیم. برای داشتن یک اقتصاد باثبات صرفا از طریق این یک قلم با ۷۰ میلیارد دلار می توان تثبیت پیدا کرد. قالیباف در ادامه با تأکید بر اینکه باید این فرهنگ را داشته باشیم که برای مردم احترام قائل شده و آنها را عزیز بشماریم، عنوان کرد: مشکل ما پول و امکانات نیست؛ ضعف مدیریت یک مشکل مهم است. وقتی یک باشگاه ۴۰۰ میلیارد تومان مصرف می کند پس مشکل پول نداریم، چاره این نیست که وزیری بیاوریم که پول را از جایی جابجا کند، پول که ملک شخصی وزیر یا رئیس قوه نیست پس معلوم است ما فرهنگ اجرای قانون نداریم.رئیس قوه مقننه در ادامه تصریح کرد: در زمانی که فرمانده ناجا بودم که گفتم آلودگی و ترافیک تهران قابل حل است که به من گفتند همه طرح هایت را کنار بگذار، در یکی از بخش ها به بستن کمربند ایمنی تأکید کرده ای اگر توانستی این موضوع را در فرصت ۶ ماهه اجرا کنی ما بقیه را می پذیریم و کمک می کنیم تا حل شود. من گفتم ۶ ماه وقت نمی خواهم شما ۲ ماه وقت بدهید و دستگاه نظارتی بگذارید تا ببیند اگر بالای ۷۰ درصد مردم کمربند بستند قبول کنید که سایر کارها را نیز انجام دهیم. وی ادامه داد: در آن برهه بیش از ۸۰ درصد مردم ایران ظرف مدت ۴۵ روز با کار فرهنگی نظیر تولید فیلم، شعر، پلیس کودک، لباس و غیره این اقدام را جدی گرفتند. رییس مجلس ادامه داد: این نوع نگاه به مردم و مشکلات شان، همان حرفی است که زمانی درباره ۴ درصد و ۹۶ درصد گفتم؛ حقوق او را نمی دهم، از او حمایت نمی کنم.
وی با اشاره به اینکه کشور ما کشور ثروتمندی است ولی ما در مدیریت دچار مشکل هستیم، یادآور شد: زمانی می گفتم ناکارآمدی ما اشباع شده یعنی اگر امثال من سر کار نیاییم، کشور بهتر اداره می شود.رئیس مجلس اضافه کرد: ما به دین و کشور مدیون هستیم و هرکاری می کنیم و همه ناکارآمدی ها به پای دین نوشته می شود؛ اما معتقدم در حوزه فرهنگ با کمترین هزینه های مالی می توانیم به بزرگ ترین منافع دست پیدا کنیم.
رئیس نهاد قانونگذاری با بیان اینکه همواره بر حوزه فرهنگ تأکید داشته ام، عنوان کرد: حداقل از نظر کمّی بودجه فرهنگی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹، ۲.۵ برابر افزایش داشته اما چون نقشه راه نداشته و در به کارگیری و استفاده از فرهنگ ناشیانه عمل می کنیم به نتیجه نمی رسیم و نیازمند کارِ گروهی و هماهنگی هستیم. همکاری سه قوه لازم است اما کافی نیست و زمانی که به هم افزایی تبدیل شد و مردم به آسایش رسیدند این همکاری و همدلی اثربخش است. وی با بیان اینکه در حوزه کارکردی، رفتاری و مدیریتی مشکل داریم که می توان آن را حل کرد، بیان داشت: شما به عنوان فرماندهان جنگ فرهنگی و رسانه ای به ما راهکار وپیشنهاد ارائه کنید و ما در جلسه سران قوا که در کنار اقتصاد، موضوع فرهنگ را نیز مهم می دانیم، آن را مطرح می کنیم و می دانیم جنگ رسانه ای سخت تر از جنگ اقتصادی است. جنگ اصلی فرهنگ ما را مورد هدف قرار داده و شما فرماندهان آن هستید.