باید حجم کار قضات را کم کنیم تا کیفیت کار بالاتر رود

 
به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای دیروز در مجتمع دادگاه‌های تجدیدنظر استان تهران حضور یافت و در نشستی با قضات این دادگاه‌ها، گفت که از ابتدای تصدی مسئولیت دستگاه قضا تمرکز خود را بر روی بررسی و حل و فصل مسائل قضایی گذاشته و همه باید تلاش کنیم به یک نظام قضایی در تراز گام دوم انقلاب اسلامی دست یابیم.
محسنی اژه‌ای افزود: در تهران ۱۱۵ شعبه تجدیدنظر مصوب داریم، ولی به لحاظ کمبود قاضی فعلاً فقط ۸۲ شعبه تجدیدنظر فعال است.
وی از رئیس کل دادگستری استان تهران و مسئولان کمیسیون نقل و انتقالات خواست که با افزایش قضات و مستشاران مورد نیاز دادگاه‌های تجدید نظر، در حد مقدورات تعداد شعب این دادگاه‌ها را افزایش دهند تا روند رسیدگی به کار مردم تسریع شود.


رئیس قوه قضائیه گفت: امر قضایی سنگین است و در حال حاضر بیش از حد متعارف کار برای کارمندان و قضات تعریف شده و متاسفانه محدودیت‌هایی برای بکارگیری و استخدام وجود دارد که باید با یک برنامه‌ریزی دقیق و مدبرانه و با کمک دولت و مجلس از حجم کار کاسته شود یا با به‌کارگیری بیشتر قاضی و کارمند خدمات بهتری به مردم داده شود.
محسنی اژه‌ای تاکید کرد: باید حجم کار قضات را کم کنیم تا کیفیت کار بالاتر رود.
وی با اشاره به گلایه‌های کارکنان دستگاه قضا نسبت به مشکلاتی که دارند، متذکر شد که در همه نشست‌ها با دولت و مجلس این مسئله مورد توجه و تاکید بوده و دنبال شده و می‌شود.
باید جلوی لغزش را از مبدأ گرفت
رئیس قوه قضائیه بر لزوم مراقبت نسبت به هوا‌های نفسانی و وسوسه‌های شیطان و شیطان‌صفتان نیز تأکید کرد و گفت: در مراودات و رفت و آمد‌ها باید از مواضع تهمت اجتناب کرد و مراقب وسوسه خناسان بود.
اژه‌ای افزود: گاهی انسان بر اثر هوا‌های نفسانی و وسوسه شیطان لغزش پیدا می‌کند، اما گاهی هم برای انسان برنامه‌ریزی و نقشه طراحی می‌کنند و دام بر سر راهش می‌گذارند که باید بیشتر مراقب بود.
وی با بیان اینکه صبح دیروز گزارشی از تخلف یک قاضی بازداشت شده را مورد مطالعه قرار داده، گفت: بعد از خواندن این گزارش بلافاصله با رئیس دادگستری و رئیس مجتمع قضایی و بازپرس این پرونده تماس گرفتم و آن‌ها را به دفترم دعوت کردم که علل لغزش را بررسی و آسیب شناسی کنیم که چه انگیزه و عواملی باعث لغزش شده و یا امکان پیشگیری وجود داشته است یا خیر.
رئیس قوه قضائیه تاکید کرد: باید جلوی لغزش را از مبدأ گرفت نه آنکه اجازه دهیم افراد سقوط کنند و بعد برایشان ابراز تأسف کنیم.
نباید اجازه داد پرونده‌ای یک سال بماند
و بعد معلوم شود نقص داشته است
اژه‌ای با اشاره به موضوع نقص پرونده‌ها در دادگاه‌های تجدید نظر و با تأکید بر لزوم تدبیر برای تسریع در رسیدگی به پرونده‌ها، گفت: نباید اجازه داد یک پرونده یک سال بماند و بعد بررسی و معلوم شود نقص داشته و تازه بخواهیم آن را عودت دهیم. وی خطاب به قضات محاکم تجدیدنظر افزود: وقتی پرونده‌ای می‌آید، همان اول یک نگاه اجمالی به آن بیاندازید و اگر نقص داشت همان موقع برگردانید یا اگر نیاز به کارشناسی داشت این کار زودتر انجام شود.
رئیس دستگاه قضا همچنین درخصوص برخی احکام در محاکم تجدیدنظر، اظهار داشت: مجازات باید متناسب با جرم باشد؛ باید جهات مختلف حکم به صورت مستند و مستدل در رای ذکر شود و احکام باید معقول باشد که منجر به شبهه نشود.
نباید کسانی که
امکان استفاده از ارفاقات قانونی دارند در زندان نمانند
اژه‌ای بیان داشت: قضات باید وضعیت زندانیان را به صورت مستمر مورد پایش و ارزیابی قرار دهند تا کسانی که امکان استفاده از ارفاقات قانونی همچون آزادی مشروط و مرخصی دارند، بی دلیل در زندان نمانند و تا جایی که امکان دارد حکم زندان و حبس داده نشود، به‌طور مثال اگر کسی به ۱۰ سال حبس محکوم شده، چرا به‌طور ناگهانی مدت حبس او به یک سال تبدیل می‌شود؛ البته گاهی یک رأی نقض می‌شود که تکلیف آن مشخص است، ولی باید همه جهات حکم مستند و مستدل باشد.
رئیس قوه قضائیه که در اظهاراتش تاکید کرد کوتاه سخن می‌گوید تا قضات زودتر در شعبات مستقر و به کار مردم رسیدگی کنند، پس از پایان دیدار و هم‌اندیشی با قضات، با تعدادی از مراجعان به مجتمع قضایی غدیر به صورت چهره به چهره گفت‌وگو کرد و در جریان مسائل و مشکلات آنها قرار گرفت.
سایر اخبار این روزنامه
شما بسیجیان می‌توانید در همه مسائل عمومی کشور اثربخش و مشکل‌گشا باشید پرداخت‌های غیرمتعارف قابل تحمل نیست/بساط حقوق‌های نجومی باید برچیده شود آقایانِ عامل وضع موجود! بخوانند(یادداشت روز) اخبار ویژه ثبت‌نام 24 هزار نیروی مردمی مسلح در عراق برای اخراج آمریکا حقوق‌های غیرقانونی مدیران باید برگردد و متخلفان هم تنبیه شوند مدیریت بازار ارز، انتظار مردم از بانک مرکزی گروسی: نمی‌توانیم جلوی درز اطلاعات را بگیریم اما ایران باید اطلاعات بدهد ! باید حجم کار قضات را کم کنیم تا کیفیت کار بالاتر رود مسئولان تمام تلاش خود را برای حل مشکلات معیشتی به‌کار گیرند بسیج فرمول حل مسائل و نسخه آرامش ملی است مالزی، اسکواش‌بازان رژیم صهیونیستی را به مسابقات جهانی راه نداد عصای مدعیان اصلاحات زیر بغل بدهکاران برجام پرداخت‌های غیرمتعارف قابل تحمل نیست/بساط حقوق‌های نجومی باید برچیده شود پرداخت‌های غیرمتعارف قابل تحمل نیست/بساط حقوق‌های نجومی باید برچیده شود