سلام دوباره به صنعت فضایی

گروه سیاسی/ آیت‌الله رئیسی روز گذشته با همراهی وزرای ارتباطات و فناوری اطلاعات، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و صمت از نمایشگاه آخرین دستاوردهای صنعت فضایی بازدید کرد و پس‌از آن، نخستین جلسه شورای عالی فضایی در دولت سیزدهم به ریاست رئیس‌جمهور برگزار شد. جلسه‌ای که برگزاری آن با وقفه‌ای 10 ساله روبه‌رو شده بود. اهمیت برگزاری این جلسه، مزیت‌های راهبردی صنعت و فناوری فضایی است که آیت‌الله رئیسی در این جلسه به آن اشاره کرد؛ اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان، صنعت، تجارت، کشاورزی و گردشگری می‌توانند از خدمات فضایی به‌عنوان زیرساخت حکمرانی برای رشد خود استفاده کنند و هم اینکه صنعت فضایی یک نوع بازدارندگی برای تعرض دشمنان به کشور ایجاد می‌کند. بر این اساس، رئیس‌جمهور چشم‌انداز10 ساله صنعت فضایی کشور را ترسیم کرد: «رسیدن به مدار ۳۶ هزار کیلومتری که هم در این فاصله زمانی قابل دسترسی است و هم مطالبه رهبر معظم انقلاب است.»
در کنار این، در ادامه سلسله نشست‌های رئیس‌جمهور با مجامع نمایندگان استان‌ها، رئیس‌جمهور پنجشنبه گذشته میزبان مجامع استانی نمایندگان استان‌های گیلان، مازندران و گلستان بود. در این نشست آیت‌الله رئیسی در پاسخ به دغدغه تکرارشونده در این نوع جلسات مبنی بر تخصیص منابع بیشتر به استان‌ها، تأکید کرد که «باید براساس سند آمایش سرزمینی حرکت کنیم و سازمان برنامه و بودجه نیز برهمین اساس در حال عادلانه کردن ساختارهای بودجه‌ریزی در کشور است» او درعین حال، به مسأله پسماندها در سه استان شمالی کشور نیز اشاره و تصریح کرد که لازم است برای رفع مشکل پسماند‌ها مدیریت مستقلی ایجاد شود تا که همه مسائل مرتبط با پسماند را بررسی و دنبال کند.
دیگر نشست پنجشنبه گذشته رئیس جمهور، دیدار با شهردار و معاونان شهرداری تهران بود؛ نشستی صمیمی که در آن مسائل تهران، از جمله مسأله ساختمان‌های ناایمن مانند پلاسکو به بحث و بررسی گذاشته شد.
 دولت از توسعه صنعت فضایی کاملاً حمایت می‌کند


نخستین جلسه شورای عالی فضایی در دولت سیزدهم، با حضور وزرای ارتباطات، صمت، خارجه، دفاع و سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برگزار شد.
به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله رئیسی در این نشست، با تأکید بر اهمیت صنعت فضایی در جهان در تولید قدرت با مؤلفه‌های اقتصادی، تجاری، امنیتی و تأمین نیازهای بشر به پیشرفت، با تأثیرات کاربردی و ملموس در زندگی امروز و آینده، گفت: صنعت فضایی دیروز تنها مظهر اقتدار کشورها بود، اما امروز به‌عنوان یکی از پیشران‌های اقتصادی مطرح است و در آینده نزدیک به‌عنوان بخشی از زیرساخت حکمرانی در حوزه‌های مختلف تجاری و اقتصادی و امنیتی خواهد بود.
رئیس‌جمهور به نقش این شورا در سیاستگذاری و ترسیم نقشه راه برای توسعه صنعت فضایی کشور اشاره کرد و گفت: اینکه بعد از نزدیک به ۱۱ سال اولین جلسه شورای عالی فضایی تشکیل می‌شود، نشان‌دهنده عزم این دولت برای توسعه صنعت فضایی است.
رئیسی با تشکر از فعالیت‌های «وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات»، «وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح»، «سپاه» و «ارتش» در حوزه فضایی، گفت: با مجاهدت جوانان متخصص و باورمند کشور تلاش‌های خوبی در صنعت فضایی شده است اما با‌وجود این تلاش‌ها در این حوزه با جایگاه واقعی فاصله داریم.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز شرکت‌های دانش‌بنیان، صنعت، تجارت، کشاورزی و گردشگری برای عبور از مشکلات اقلیمی از جمله کم‌آبی و ده‌ها حوزه دیگر می‌توانند از خدمات فضایی برای توسعه و رشد خود استفاده کنند، بر ارزان و بومی‌سازی صنعت فضایی تأکید کرد و افزود: همه بخش‌های فعال در این صنعت باید با هم‌پوشانی و هم‌گرایی و استفاده از تجربیات یکدیگر و پرهیز از کارهای موازی دست به دست هم بدهند و خواسته رهبر معظم انقلاب را برای رسیدن به مدار ۳۶ هزار کیلومتری محقق سازند.
رئیسی با اشاره به اینکه دستیابی به هدف مدار 36 هزار کیلومتری یک مسیر حداقل ۱۰ ساله است، ابراز اطمینان کرد که به فضل خداوند با روحیه جهادی متخصصین کشور و با حمایتی که دولت سیزدهم خواهد کرد، این مسیر کوتاه و کوتاه‌تر خواهد شد.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه با وجود تهدیدها و تحریم‌ها و فشارهای هدفمند دشمنان در صنایع فضایی و نظامی، دستاوردها و پیشرفت‌های بسیار بزرگی در این بخش‌ها داشته‌ایم، اظهارکرد: استفاده از تجربه‌های دانشمندان و نیروهای کارآمد در این بخش، می‌تواند در دیگر بخش‌ها از جمله صنعت خودروسازی مشکلات را برطرف کند و آثار کیفی آن در دیگر صنایع از جمله ارتباطات، مخابرات و لوازم خانگی و زندگی روزمره مردم دیده شود.
مزیت بازدارندگی صنعت فضایی
آیت‌الله رئیسی تأکید کرد: اگر اراده کنیم حتماً می‌توانیم در همه این حوزه‌ها هم به فناوری‌های پیشرفته با مزیت اقتصادی دست پیدا کنیم. ما باید بسرعت و با برنامه‌ریزی دقیق و منسجم، به فناوری تثبیت شده برای مدارهای  LEO  برسیم و در گام بعد باید با برنامه‌ریزی دقیق و کار مجاهدانه، بسرعت به سمت مدار ۳۶ هزار کیلومتری (GEO) حرکت کنیم.
وی با بیان اینکه اگر در صنعت فضایی و فضای مجازی حضور نداشته باشیم مجبور خواهیم شد در اتوبان ساخته شده از سوی دیگران حرکت کنیم، اضافه کرد: صنعت فضایی یک نوع بازدارندگی برای تعرض دشمنان به کشور ایجاد می‌کند. وقتی ماهواره‌ای پرتاب می‌شود، مردم و جوانان احساس قدرت و غرور می‌کنند.
رئیس‌جمهور همچنین با گرامیداشت یاد شهید تهرانی‌مقدم و سایر شهدای عرصه دفاع و توسعه فناوری‌های نوین کشور ابراز امیدواری کرد با هم‌فکری و هم‌گرایی و پشتکار نیروهای فعال در عرصه فضا و حمایت‌های دولت امید را در جامعه تقویت کنیم.
عدالت در بودجه‌نویسی برای مقابله با فقر مطلق
رئیس‌جمهور پنجشنبه گذشته نیز در دیدار نمایندگان استان‌های گیلان، مازندران و گلستان که در ادامه نشست با مجامع استانی نمایندگان مجلس برگزار شد، با تأکید بر اینکه محور کار دولت در بودجه براساس عدالت خواهد بود، علت این رویکرد را این واقعیت بیان کرد که نظام صحیح و عادلانه اختصاص بودجه‌ها در بخش‌های مختلف کشور و به تناسب ظرفیت‌ها و نیازها، مشکلات اقتصادی کشور را به سمتی پیش خواهد برد که فقر مطلق کاهش یابد.
رئیسی، با اشاره به طی شدن مراحل نهایی تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۱ و تقدیم این سند مالی طی چند روز آینده به مجلس، اعلام کرد که اصلاح ساختار بودجه که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب بوده، مورد توجه قرار گرفته است.
رئیس جمهور، رشد اقتصادی، افزایش تولید، افزایش اشتغال و فقرزدایی را از ویژگی‌های مهم این لایحه برشمرد و با تأکید بر متحول شدن نظام بودجه‌نویسی در کشور در لایحه بودجه ۱۴۰۱، اضافه کرد: در این لایحه ساختار بودجه به گونه‌ای تنظیم شده که نقش استان‌ها و اختیارات استانداران روشن‌تر خواهد شد. سهم قابل توجهی به لحاظ خلق ثروت برای وزارتخانه‌ها و استان‌ها در نظر گرفته شده است.
آیت‌الله رئیسی، با اشاره به عدالت توزیعی در نظام بودجه‌ریزی کشور، سند آمایش سرزمین را مبنای حرکت توصیف و اظهارکرد که سازمان برنامه و بودجه نیز بر همین اساس در حال عادلانه کردن ساختارهای بودجه‌ریزی در کشور است.
رئیس‌جمهور با اشاره به درخواست تشکیل کارگروه برای رفع موانع تولید و صادرات محصولات کشاورزی در ۳ استان حاشیه دریای خزر، تشکیل این کارگروه‌ها را در هر استان و حتی به‌صورت مشترک، مهم و لازم توصیف کرد و خواستار اقدام استانداران در این زمینه شد.
او درباره مشکل پسماند در استان‌های شمالی نیز گفت: لازم است برای رفع مشکل پسماند‌ها مدیریت مستقلی ایجاد شود تا همه مسائل مرتبط با پسماند را بررسی و دنبال کند.
مولدسازی دارایی‌های مازاد دولت برای مقابله با کسری بودجه
رئیسی در ادامه سخنان خود یکی از راه‌های حل کسری بودجه را مولدسازی یا فروش دارایی‌های مازاد دولت دانست و از وزیران و مدیران دولتی خواست با جدیت و تلاش مستمر در این زمینه عمل کنند.
پیش از سخنان رئیس‌جمهور نمایندگان استان‌های گلستان، گیلان و مازندران هر یک جداگانه با اشاره به ظرفیت‌های و توانمندی‌های استان‌های یاد شده، دغدغه‌های خود را در زمینه مشکلات معیشتی، کم‌آبی، اشتغال، زیست‌محیطی و ضرورت اجرای عدالت در نظام پرداخت مطرح کردند. استانداران این استان‌ها نیز با استقبال از راهکار پیشنهادی دولت برای تفویض اختیارات بیشتر به استانداران ابراز امیدواری کردند با همفکری نمایندگان مجلس بتوانند بر مشکلات استان‌های خود فائق آیند.

برش
ساختمان‌های ناایمن، یکی از نگرانی های دولت

رئیس‌جمهور در نشست صمیمی با شهردار و مدیران شهرداری تهران نیز با تأکید بر اینکه باید از شهروندان تهرانی در مقابل خطرات ناشی از گسل‌ها و ناایمن بودن برخی ساختمان‌ها صیانت شود، وجود ساختمان‌های ناایمن همچون پلاسکو در تهران را یکی از نگرانی‌های دولت برشمرد و تأکید کرد که دولت آمادگی دارد برای رفع مشکلات مردم تهران، با شهرداری تهران به‌صورت حداکثری همکاری کند.
آیت‌الله رئیسی در این رابطه با بیان اینکه باید از طریق نظام مهندسی، نظارت بر ساخت و سازهای شهر تهران با دقت بیشتری صورت گیرد، افزود: باید نظام‌ مهندسی و شهرداری‌ به وظایف قانونی خود در مورد ساخت و سازها عمل کنند.
او همچنین با قدردانی از عزم این دوره شهرداری برای خدمت‌رسانی به مردم، از وجود فقر، تبعیض و ناعدالتی در شهری مانند تهران ابراز ناخرسندی کرد و گفت: باید کاری کرد که تبعیض و ناعدالتی از جامعه بیرون رود و با تحقق عدالت اجتماعی شرایط برای نشاط اجتماعی مهیا شود. رئیسی درعین حال اضافه کرد: در شهری همانند تهران که شاهد لایه‌های ظاهری و پنهان زندگی مردم هستیم، باید ظاهر و باطن شهر براساس سبک زندگی سالم باشد تا شهروندان نشاط اجتماعی داشته باشند.
او همچنین با اشاره به از بین رفتن اصول معماری اسلامی و ایرانی در طراحی شهری شهرهای بزرگ کشور، اظهارکرد: ما در معماری ایرانی – اسلامی اصول و مبانی بسیار خوبی داریم، اما متأسفانه سال‌هاست کمتر از این معماری استفاده می‌شود.
آیت‌الله رئیسی بر فعال کردن محلات و کارکردهای اجتماعی شوراهای محلات تأکید و بیان کرد: تعریفی از رابطه دولت با شهرداری در قوانین وجود دارد، اما این رابطه باید بازتعریف شود و ارتقا پیدا کند. رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه شهرداری تهران، نماد شهرداری‌های کشور است، اظهار کرد: در زمینه خدمات شهری طرحی تدوین شود که تعریف صحیح و هماهنگی از وظایف دستگاه‌ها نسبت به شهرداری ارائه کند. رئیس‌جمهور درباره نقش هوشمندسازی خدمات در شهرداری تهران، گفت: هوشمندسازی و استفاده بهینه از خدمات الکترونیک می‌تواند در رفع مشکلات مردم بویژه ترافیک کمک کند.