افزایش ۶۹ درصدی عرضه ارز در سامانه نیما

گروه اقتصادی/ درحالی که دربازار آزاد ارز با ورود هیجانات شاهد افزایش صف خریداران ارز و فعال شدن دلالان هستیم، گزارش‌های رسمی از افزایش قابل توجه ورود ارز به کشور و تزریق آن به بازار حکایت دارد.
طبق تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی، حجم فروش ارز توسط صادرکنندگان درسامانه نیما، طی هشت ماه سال 1400، 18.1 میلیارد دلار بوده است که این میزان حدود 69 درصد نسبت به‌مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.
درحالی که حجم فروش ارز توسط صادرکنندگان، در سامانه نیما طی هشت ماهه 1399، 10.7 میلیارد دلار بوده، این میزان در مدت مشابه سال 1400، به‌ 18.1 میلیارد دلار رسیده است. این امر حاکی از بهبود بازگشت ارز حاصل از صادرات توسط صادرکنندگان به چرخه اقتصاد کشور است. براین اساس حجم ارز عرضه شده در سامانه نیما توسط صادرکنندگان طی هشت ماه سال‌ جاری نسبت به‌ مدت مشابه سال قبل حدود 69 درصد افزایش داشته است.همچنین این حجم از ارز عرضه شده در سامانه نیما صرف واردات نیازهای ضروری، مواد اولیه، کالاهای سرمایه‌ای برای افزایش تولید داخلی شده است.گفتنی است، روند افزایش عرضه ارز در سامانه نیما همچنان در آبان ماه تداوم داشته است  به گونه‌ای که عرضه ارز طی این ماه نسبت به ماه قبل حدود 20 درصد رشد داشته است.
اختلاف نرخی که تبدیل به بازار سیاه شد


با وجود آرامش نسبی دربازار ارز طی ماه‌های گذشته، چند روزی است که نرخ ارز دربازار آزاد رو به افزایش گذاشته است تا جایی که دلار از مرز 29 هزارتومان عبور کرد. دراین شرایط فاصله قیمت ارز صرافی با بازار آزاد باعث جذب دلالان به این بازار برای بهره‌مندی از رانت موجود شد. بدین ترتیب طبق گزارش‌های منتشر شده، برخی دلالان با اجاره کارت ملی افراد و پرداخت مبلغ ناچیزی از سهمیه سالانه 2 هزار دلاری آنها استفاده و با فروش آن دربازار آزاد سود قابل توجهی کسب کرده اند.
به‌ گزارش تسنیم، اخیراً دادستان تهران به خرید و فروش ارز سهمیه‌ای اشخاص اشاره کرد و گفت: بانک مرکزی بابت هر کارت ملی حدود 2 هزار یورو ارز واگذار می‌کند که این اقدام باعث ایجاد بازار سیاه شده است، به نحوی که عده‌ای از طریق اجاره کارت ملی، ارز تعلق گرفته به آنها را دریافت کرده و در قبال آن، رقم ناچیزی بابت اجاره کارت ملی به آنها پرداخت می‌کنند.
علی القاصی مهر افزود: در این پرونده 5متهم که از طریق کارت ملی حدود سه هزار نفر، چند میلیون دلار ارز از بانک مرکزی دریافت کرده‌اند دستگیر شده‌اند.
چشم‌انداز روشن بازار ارز
طی هفته‌های اخیر اخبار مثبتی از افزایش درآمدهای ارزی کشور و ورود ارز به ایران منتشر شده است. ازیک سو وزیر نفت از افزایش فروش نفت خام و فرآورده‌های نفتی خبرداد؛ با وجودی که به‌ دلیل سوء استفاده نکردن کشورهای غربی مشتریان نفت و طریقه فروش ازسوی مسئولان دولتی اعلام نشده است، اما بسیاری از کارشناسان رشد قابل توجه فروش نفت را تأیید کرده‌اند. در روزهای گذشته جواد اوجی وزیر نفت یک بار دیگر از سرعت گرفتن روند صعودی صادرات نفت و فراورده‌ها خبرداد و اعلام کرد که طی ماه‌های آینده اخبار خوبی دراین باره منتشر می‌شود.
ازسوی دیگر روند تدریجی آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران و در دسترس قرارگرفتن بخشی ازاین دارایی‌ها به بازار ارز ایران کمک کرده است.
درهمین راستا آماری که اخیراً بانک مرکزی درباره عرضه ارز به سامانه نیما منتشر کرده است بخوبی نشان دهنده رشد درآمدهای ارزی کشور است. برهمین اساس با این رشد طی روزهای آینده باید شاهد تغییر مسیر بازار ارز و نزولی شدن قیمت‌ها باشیم. بازار ارز در روز پنجشنبه برای دلار با 162 تومان کاهش نسبت به روز چهارشنبه و با رقم 28940 تومان آغاز شد و در ادامه روز هم شاهد کاهش بیشتر قیمت دلار بودیم.به‌همین دلیل بسیاری از کارشناسان خطاب به کسانی که به‌ دنبال سرمایه‌گذاری دراین بازار هستند درباره ریسک بالای آن هشدار داده‌اند  چرا که قیمت‌ روزهای اخیر واقعی نبوده و با معکوس شدن روند بازار، سرمایه‌گذاران دراین بازار زیان سنگینی متحمل خواهند شد.