سوزاندن مازوت ممنوع شد

زهرا کشوری
خبرنگار
سازمان حفاظت محیط زیست کشور استفاده از مازوت را برای تمامی نیروگاه‌ها و واحدهای صنعتی و معدنی ممنوع اعلام کرد. «علی سلاجقه»، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: «هیچ یک از نیروگاه‌ها و واحدهای صنعتی و معدنی حق استفاده از سوخت مازوت ندارند.» «داریوش گل علیزاده»، معاون مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان  حفاظت محیط زیست هم در گفت‌وگو با «ایران» استفاده از هرگونه مازوت در تهران، اصفهان، اراک و کرج را رد می‌کند. پیش از این شورای اسلامی شهر اصفهان و مجمع نمایندگان اصفهان طی نامه‌ای مشترک به رئیس جمهور و رئیس قوه قضائیه، خواستار رسیدگی به وضعیت مصرف مازوت در اصفهان و آثار زیست محیطی آن شدند. افزایش غلظت آلاینده‌ها و برودت هوا، موضوع کمبود گاز و احتمال مصرف مجدد مازوت در نیروگاه‌های اصفهان، وضعیت بحرانی و شکننده محیط زیست استان از جمله موارد نگران‌کننده مطرح شده از سوی شورای اسلامی شهر اصفهان و مجمع نمایندگان اصفهان بود.
با وجود این «ایرج حشمتی»، مدیرکل محیط زیست اصفهان در گفت‌وگو با «ایران» استفاده از مازوت توسط شهرک‌های صنعتی و صنایع اصفهان را به کلی رد می‌کند و نامه شورای شهر را ناشی از تذکر‌های محیط زیست برای جلوگیری از استفاده از مازوت می‌داند. تبریزی‌ها اما استفاده از مازوت را تأیید می‌کنند. گل‌علیزاده هم از  استفاده کوتاه مدت شازند اراک از مازوت خبر می‌دهد و درباره تبریز می‌گوید: «این استان هم باید به سمت استفاده از سوخت پاک و سوخت‌های مایع کم گوگرد مثل نفت و گاز برود.» به گفته گل‌علیزاده نیروگاه ‌ها براساس ماده 23 قانون هوای پاک‌ موظف به استفاده از سیستم کنترل آلودگی هستند اما هیچ نیروگاهی تاکنون به این سیستم تجهیز نشده است.


با توجه به عدم استفاده نیروگاه‌ها از سیستم کنترل آلودگی چگونه  استفاده از مازوت در کلانشهرهایی چون تهران، اراک، اصفهان و... رد می‌شود؟ او در پاسخ به این سؤال می‌گوید: «تمام مخازن مازوت در تهران پلمب است و نیروگاه‌ها اجازه شکستن پلمب را ندارند.» پس علت آلودگی روزافزون پایتخت در پاییز سال جاری چیست؟ گل‌علیزاده اعتقاد دارد که آلودگی در شهر تهران نسبت به زمان مشابه افزایش پیدا نکرده است. او علت آلودگی‌ها را افزایش تعداد و سن منابع متحرک مثل خودروهای سواری و خودروهای دیزلی می‌داند و می‌گوید: «استفاده از سوخت‌های فسیلی باعث 97 درصد آلودگی‌های شهر است. شهر خودپالایی خود را از دست داده و آلودگی‌ها بیش از ظرفیت پایتخت است.» او درباره صدور اجازه برای استفاده شرکت‌های سیمان از مازوت پیش از دستور علی سلاجقه هم می‌گوید: «صنایع و شرکت‌های سیمان در داخل محدوده شهر از سال گذشته اجازه مصرف مازوت نداشتند.» او استفاده مازوت در نیروگاه مشهد، رامین اهواز و سهند بناب در آذربایجان شرقی را تأکید می‌کند و می‌گوید: «فاصله نیروگاه‌ها با شهر زیاد است و باعث ایجاد آلودگی نمی‌شود.»
او می‌گوید: «نیروگاه‌ها و صنایع باید از فیلتر و سیستم کاهش آلودگی هوا استفاده کنند. اگر خروجی این دودکش‌ها در حد مجاز باشد آنها می‌توانند از مازوت هم استفاده کنند. اگر خروجی منطبق بر استانداردها نباشد سازمان حفاظت محیط زیست پیگیری قضایی خواهد کرد.»
با وجود این، علی سلاجقه در گفت‌وگوی رسانه‌ای خود در ساری از نیروگاه‌ها و واحدهای صنعتی خواسته است تا دنبال سوخت جایگزین باشند.
او با اشاره به اینکه وزارتخانه‌های صمت، نیرو و نفت باید برای تأمین سوخت نیروگاه‌ها و واحدهای صنعتی و معدنی برنامه‌ریزی بکنند، می‌گوید: ما نیز آمادگی کامل داریم تا از این واحدها حمایت و شرایط را برای رفع مشکل‌ آنها تسهیل کنیم.»
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از منع استفاده هر نوع سوخت‌های فسیلی برای نیروگاه‌ها و واحدهای صنعتی و معدنی نزدیک به شهرها و کلانشهرها خبر می‌دهد و می‌گوید: واحدهایی که از سوخت‌های فسیلی قرار است استفاده کنند باید با رعایت فاصله از شهرها باشند که بر اساس دستورالعمل سازمان حفاظت محیط زیست تعریف شده است. پیش از این وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی مکاتبه‌ای با وزرای کشور، نفت، نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خواستار رسیدگی به تأثیر سوخت مازوت بر سلامت مردم و جلوگیری از به خطر افتادن جان و سلامت شهروندان شده بود.

نیم نگاه
نیروگاه ها براساس ماده 23 قانون هوای پاک ها موظف به استفاده از سیستم کنترل آلودگی هستند اما هیچ نیروگاهی تاکنون به این سیستم تجهیز نشده است