دستگاه قضا در قامت تازه

امیر نخعی‪-‬ سخنان محسنی اژه‌ای رئیس دستگاه قضا نوید تغییر وضعیت و شرایط در سیستم قضایی کشور را می‌دهد که ممکن است در میان مدت صورت پذیرد. جمع بساط مجیز گویی و نگاه تازه به مسائل قضائی می‌تواند دریچه‌ای تازه به مسائل بگشاید.
وی در جمع سفرای بیش از ۶۵ کشور جهان و روسای سازمان‌های بین‌المللی مقیم تاکید کرد که بیایید دست در دست هم با دیپلماسی قضائی بی‌تاثیر از رفتارهای سیاسی، از حقوق بشر دفاع کنیم. امروز دستگاه قضائی آغوش خود را برای همکاری با دستگاه‌های قضائی کشورهای جهان در جهت مبارزه با همه مصادیق ظلم و تعدی به حقوق بشر باز نموده است.
این سخنان در کنار مطالبی که به مسائل ممنوع‌الخروجی‌ها اشاره داشت و رئیس دستگاه قضا به جد از شرایطی که برخی بی‌دلیل ممنوع‌الخروج هستند و در حالی که مشکلات حل شده همچنان ممنوع الخروجی آن‌ها باقی است همچنین موضوعی که درباره قاچاق ارز و کالا مطرح شد، مبنی بر اینکه: «یکی از اشکالات این است که برخی مواقع موضوعی مطرح و بعد از برگزاری یک یا چند جلسه فراموش می‌شود، اما درباره این مسئله اگر هر کدام از دستگاه‌ها هم آن را دنبال نکنند، شخصاً موضوع را پیگیری می‌کنم و رها نمی‌کنم. اموالی که در انبارهای سازمان اموال تملیکی قرار دارد یا اموال متروکه و یا قاچاق هستند که باید هرچه سریعتر توسط تعزیرات حکومتی یا دادگستری‌ها تعیین تکلیف شوند. اموالی که در انبارهای سازمان اموال تملیکی قرار دارد یا اموال متروکه و یا قاچاق هستند که باید هرچه سریعتر توسط تعزیرات حکومتی یا دادگستری‌ها تعیین تکلیف شوند.» مواردی است که نشان‌دهنده قبایی تازه بر قامت دستگاه قضا است.
این رویکرد تازه می‌تواند سیستم قضائی کشور را جامه نو بپوشاند تا مشکلات حقوق بشری که در کنار برخی مسائل سیاسی همواره مشکلاتی را برای کشور ایجاد می‌کرد، تغییر دهد. دیپلماسی قضائی به معنای وادادگی قضائی نیست چنانکه در دیپلماسی سیاسی و اقتصادی نیز چنین نیست. بلکه به معنای پیدا کردن زبان و درک مشترک از شرایط یکدیگر و نزدیک شدن به بهترین و میانه رو‌ترین راهکار است تا از آن‌ها بازی برد برد چه در عرصه سیاست و بین‌الملل و قضائی بدست آید. اگر می‌شود درباره مهمترین مسائل کشور با سایر کشورها به گفتگو نشست حتما در عرصه قضائی هم می‌شود.


از سوی دیگر اگر سایر دستگاه‌ها به موضوع قاچاق کالا و ارز بی‌تفاوت هستند حضور جدی دستگاه قضا می‌تواند ورق را در این عرصه برگرداند. در شرایطی که همگان انتظار داشتند که شاید حضور دولت و مجلس همسو بتواند گره‌ای از مشکلات مردم بگشاید متاسفانه این امر به وقوع نپیوسته است. اگرچه برخی تلاش‌ها انجام شده است و رئیس جمهور به جد پیگیر بسیاری از مشکلات است، اما مردم زمانی احساس می‌کنند حرکتی انجام شده که سفره‌هایشان اندکی رنگین‌تر شود و از فشار تورمی که زندگیشان را مختل کرده کاسته شود که چنین نشده و به این زودی‌ها نیز نخواهد شد. در چنین شرایطی رویکردهای تازه قضائی می‌تواند امیدی باشد؛
هر چند کوچک.