سید علیرضاکریمی

مذاکرات وین مهم نیست زیرا...
درباره برجام و باید و نبایدهای احیای آن به اندازه چندین کتابخانه مطلب و نطق طرح شده است. به نوعی هم همگان چشم‌شان به مذاکرات پیش رو است. باقری معاون وزارت خارجه و تیم چند ده نفری‌اش اکنون در وین هستند تا روز دوشنبه مذاکرات استارت بخورد. هر چند تحلیل‌ها و نگاه‌ها چه در ایران و چه در غرب به مذاکرات مذکور مثبت نیست. این منفی نگری‌ها زمانی شدت گرفت که دبیر کل آژانس انرژی اتمی وقتی از تهران رفت هر چه دل تنگش خواست علیه برنامه هسته‌ای ایران و مباحث نظارتی گفت. او به جای آنکه بگوید مذاکرات به اتمام نرسیده، گفت مذاکرات منفی بوده و هر چقدر هم مسئولان سازمان انرژی اتمی کشورمان سعی کردند در فضای رسانه‌ای سخنان او را اصلاح کنند کارساز نشد چرا که در حوزه رسانه آب ریخته شده را دیگر نمی‌توان جمع کرد.
عرضم اینجاست که صرفنظر از ترکیب تیم مذاکره‌کننده و نوع مدیریت مسئولان سازمان انرژی اتمی در سفر گروسی به تهران، مذاکرات وین در چنین فضایی در حال شکل‌گیری و آغاز است.
این نکته را پیوند بزنید به یکی از شعارهای مهم دولت سیزدهم؛ آنجا که رئیس جمهور در مناظره‌ها تاکید داشت این دولت سفره مردم را به مذاکرات هسته‌ای و برجام پیوند نمی‌زند.


به نظر می‌رسد حالا زمان بررسی و آزمون یکی از وعده‌های سید ابراهیم رئیسی است. البته بنده بسیار بسیار منصفانه به موضوع می‌نگرم. زیرا تا همین جای کار هم حتی قیمت ماست (قیمت ماست دبه‌ای امروز: ۵۵ هزار تومان-افزایش ۵ هزار تومانی بعد از سفر ناموفق گروسی به تهران!) به فعل و انفعالات مذاکرات هسته‌ای در دولت جدید بستگی داشته و اکنون که این خطوط را قلمی می‌کنم دلار در بازار آزاد مرز ۲۹ هزار تومان را هم در نوردیده است! فلذا خیلی خوشبینانه و با ارفاق اگر بخواهم عرض کنم باید عطف به شعار انتخابات چه مذاکرات باقری در وین مثبت باشد و چه خدای ناکرده منفی، قیمت‌ها در بازار ایران تکان نخورد. گویی مذاکراتی اصلا در جریان نیست! اگر عرضم دقیق نیست و یا گزافه است دوستان دولتی و روابط عمومی‌های مربوطه اصلاح کنند.
البته زبانم لال مراد ایجاد فضای مچ‌گیری نیست، بلکه می‌خواهیم افتخار کنیم که بنا بر اصل همان شعارهای خوش آب ورنگ و وعده‌های رنگین کمانی، چه مذاکرات به نتیجه برسد و چه شکست بخورد و مهم‌تر چه تحریم‌ها رفع شود و چه باقی بماند، این دولت مسیر خود را می‌رود و مقرر شده دستورهای دولت یک به یک در مورد ارزانی محقق شود. ان‌شاءالله!