در نشست مشترک مجلس و دولت مطرح شد ضرورت اجتناب‌ناپذیر هماهنگی قوا

روسای قوای مقننه و مجریه در نشست مشترک دولت و مجلس با تاکید بر حل مشکلات کشور بر انسجام قوا و همه نهادها برای خدمت به مردم و گره گشایی از زندگی مردم و پیشرفت امور تاکید کردند.
به گزارش مهر، صبح روز چهارشنبه به مناسبت دهم آذرماه و روز مجلس، نشست مشترک مجلس شورای اسلامی و دولت با حضور محمدباقر قالیباف رئیس قوه مقننه و حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه مجریه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، وزرا و معاونین رئیس جمهور در صحن مجلس به صورت غیرعلنی برگزار شد.
این نشست به منظور هم اندیشی و بررسی مسائل و مشکلات مردم و در راستای هماهنگی میان قوای مجریه و مقننه تشکیل شد.
در این جلسه مخبر معاون اول رئیس جمهور، میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه، اوجی وزیر نفت از طرف دولت و فریدون حسنوند رئیس کمیسیون انرژی، محمدرضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی، سید شمس‌الدین حسینی رئیس کمیسیون جهش تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و الیاس نادران رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ نکاتی را در خصوص روابط دولت و مجلس بیان کردند.


پس از برگزاری نشست غیر علنی، ساعت ۹ جلسه علنی مجلس با سخنان رئیس جمهور آغاز شد.
حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور صبح روز (چهارشنبه) در نشست مشترک مجلس شورای اسلامی و دولت که در صحن علنی مجلس برگزار شد، اظهار کرد: در سیره و سلوک شهید مدرس محورهای قابل توجهی اعم از مبارزه با استبداد و استعمار وجود دارد اما محوری‌ترین نکته موجود در زندگی این شهید پیوند معنویت و سیاست بود.
وی با بیان اینکه کلاهک‌های هسته‌ای در دنیا محصول جدایی معنویت و سیاست از یکدیگر بوده است، عنوان کرد: محصول جدایی سیاست از معنویت، ۷۰ سال ظلم بر مردم فلسطین و ظلم‌های بسیاری است که امروز در دنیا اتفاق می‌افتد اما در مکتب شهید مدرس و در ادامه راه یعنی مکتب سیاسی امام جلوه‌های بسیاری را شاهد هستیم مانند اینکه عالم بداند می‌توان با دینداری و دین‌مداری، خداخواهی، حق خواهی و عدالت خواهی جامعه امروز را سعادتمند کرد.
رئیس‌جمهور بیان کرد: پرچمی که امروز در دست رهبری قرار دارد به جوامع بشری این را می‌آموزد که دین می‌تواند زندگی بشر را اداره کند و برای همه نیازمندی‌ها و سوالات او پاسخ درخور دارد. از خداوند متعال می‌خواهیم در این روزی که روز شهید مدرس و روز مجلس نام گذاری شده است، به همه ما توفیق دهد تا در مسیر ترسیمی شهدای دارای دو حیات حرکت کنیم و نسبت به امانت‌هایی که به ما سپرده شده است، در حضور خداوند متعال، شهدا و مردم پاسخگو باشیم.
رئیسی با تاکید بر اینکه وظیفه بزرگ مجلس قانون گذاری است، خاطرنشان کرد: قانون گذاری و ریل گذاری وظیفه بزرگ و مهم مجلس است و اهمیت زیادی دارد و امروز مجلس جلوه اراده و رای و تشخیص مردم است و این نکته مهمی است که ما جلوه اراده و رای مردم برای ریل گذاری در جامعه خود را به شکل قانون‌گذاری داریم.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: ما امروز معیاری بهتر از اجرای قانون برای اجرای عدالت نداریم. لذا باید کشوری که کشور انتخابات است و رای مردم سرنوشت کشور و مردم را تعیین می‌کند، باید قانونمداری در مجلس، دولت، شهر و روستا محور قرار گیرد و هیچ‌کس به خود اجازه نقض قانون را ندهد. اجرای عادلانه و داوری عادلانه، محور اجرای عدالت است.
رئیسی بیان کرد: در روز مجلس باید بر همه سلایق سیاسی تاکید کرد. همه مسئولان در همه حوزه‌ها باید قانون‌مدارانه حرکت کنند. نزدیکترین راه اجرای عدالت، اجرای قانون است.
وی با بیان اینکه به روز بودن و کارآمد بودن قوانین اهمیت دارد اما نکته مهم دیگر که مورد تاکید رهبری بوده است تنقیح قوانین است، گفت: تنقیح قوانین هم وظیفه مجلس و هم وظیفه دستگاه‌های اجرایی و قضائی است اما محوریت تنقیح قوانین بر عهده مجلس است و مسئولین دیگر هم باید همکاری کنند. این کار ابزاری برای دولت و دستگاه قضائی است و منقح شدن قوانین یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.
رئیسی ادامه داد: ما امروز برای اجرای قانون نیازمند همگرایی، همدلی و هم پوشانی همه بخش‌های مسئول در کشور هستیم. مساله هماهنگی قوا، نهادها و دستگاه‌های حکومت یک ضرورت اجتناب ناپذیر است. انسجام و یکپارچگی یک تاکتیک نیست بلکه راهبرد اساسی است. نباید اجازه داد انسجام به هیچ عنوان دچار خدشه شود.
رئیس‌جمهور اضافه کرد: حاشیه‌ها باید حاشیه بماند و نباید به متن بیاید. اختلاف نظر و دیدگاه حتماً هست لکن اینها حواشی است و آنچه متن است انسجام بین قوا و همه نیروهای دست اندرکار در امور مردم است و ما هرگز نباید گرفتار حاشیه‌ها شویم. انسجام قوا همواره مورد تاکید رهبری است و امروز نیاز جدی کشور است و همواره باید بر این قضیه به عنوان ضرورت تاکید کرد.
رئیسی با بیان اینکه انسجام قوا و همه نهادها برای خدمت به مردم و گره گشایی از زندگی مردم و پیشرفت امور است، گفت: در تحقق این موارد مسئله شناسی ضرورت دارد. نظام مسائلی که امروز داریم و تشخیص اولویت‌ها در این باب ضرورت است. در سطح هر شهر و روستا ضرورت‌های جدی وجود دارد که نظام مسائل برای آنها راه حل‌هایی دارد و مجلس و نخبگان و صاحبنظران به آن فکر کرده‌اند.
رئیس‌جمهور اضافه کرد: ما در دولت خود را موظف می‌دانیم و بارها تاکید کردم از نگاه‌های نخبگانی و دانشگاهی صاحبنظران استفاده کنند. به ویژه در مجلس و کمیسیون‌های تخصصی نظرات نخبگانی بسیار می‌تواند در حل مساله در کشور و برای یافتن راه حل مسائل موثر باشد. ما مشورت با دوستان در مجلس و مشورت با همه صاحبنظران را برای خود سرمایه تلقی می‌کنیم و همواره باید به این سرمایه‌ها در عمل به عنوان عنایت الهی توجه داشته و شکرگزار باشیم.
وی بیان کرد: نمایندگان محترم نسبت به راه‌حل مسائل، دغدغه‌هایی دارند که این دغدغه‌ها گاهی به صورت ارائه یک طرح جلوه می‌کند و ارائه طرح ازسوی نمایندگان حق آنها است اما اگر طرح‌ها با حضور کارشناسان دولت و بخش‌های مختلف از غنا برخوردار شود در عمل با مشکل مواجه نخواهیم شد و اجرای این طرح‌ها که بعد به صورت قانون در می‌آید، آسان خواهد شد.
رئیسی اظهار کرد: اینکه برخی در سخنان خود و در راس همه آنها، مقام معظم رهبری در جمع نمایندگان مجلس بر لایحه تاکید کردند و به آن تقدم دادند دلیلش این است که لایحه در بردارنده یک کار کارشناسی در بخش‌های اجرایی است و تاکید من این است که طراحان طرح‌ها حتماً از دیدگاه‌ها و نظرات دولت و بخش‌های مربوطه و تخصصی استفاده کنند تا طرح‌ها هم مانند لوایح از غنا برخوردار باشند و ما در عمل با اجرای آنها مشکل نداشته باشیم زیرا بالاخره وقتی به قانون تبدیل شود دولت موظف به اجرا است.
وی در ادامه عنوان کرد: بودجه ۱۴۰۱ اولین سند مالی است که می‌خواهد ظرف چند روز آینده تقدیم مجلس شود. روسای محترم کمیسیون‌های برنامه، اقتصاد و جهش تولید سخنان اقتصادی قابل استفاده‌ای مطرح کردند و حتماً آقای میرکاظمی در جلسات کارشناسی خود از نظرات آقایان استفاده کرده و خواهند کرد تا مهمترین سند مالی دولت را با لحاظ دغدغه‌های مقام معظم رهبری نسبت به اصلاح ساختار بودجه و دغدغه نمایندگان مجلس ارائه کنیم.
رئیس‌جمهور تاکید کرد: ما می‌خواهیم بودجه ۱۴۰۱ کمترین نقص را داشته باشد، دارای کسری نباشد و بتواند تورم را مهار کند و رشد اقتصادی قابل قبولی در آن دیده شود. ان‌شاءالله ظرف چند روز آینده تقدیم مجلس خواهد شد. قبل از آمدن به مجلس اگر دوستان مشورتی دارند که بتواند در پیش‌نویس رعایت شود بیان کنند.
رئیسی اضافه کرد: مشی سازمان برنامه و بودجه در دوران اخیر این بوده است که با مشورت صاحبنظران به ویژه دوستان در کمیسیون‌های مجلس، کار را دنبال کنند. ما می‌خواهیم بودجه کمترین نقص را داشته باشد که با نگاه نمایندگان بتواند هم روستا و هم شهر را آباد کند و هم بتواند عدالت‌محور باشد.
قالیباف: دولت در مدیریت کرونا کاری کارستان کرد
در ادامه محمدباقر قالیباف در نشست مشترک بین دولت و مجلس که امروز (چهارشنبه ۱۰ آذرماه) در صحن مجلس برگزار شد، ضمن عرض خیرمقدم به رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت، گفت: امروز، روز مجلس است و آیت الله شهید مدرس ترس از خدا داشت و چشم غره مستکبران و قلدرانی مانند رضاخان را برنتابید و برای عزت و استقلال کشور، افتخار آفرید.
وی تصریح کرد: بنده به عنوان یک نماینده مجلس، انصافاً گواهی می‌دهم که شما در این بیش از یکصد روز دولت، تلاش مجاهدانه و پرکاری داشتید و حتی پنجشنبه و جمعه‌ها هم مشغول کار بودید.
رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مردمی بودن و توجه مسئولان به سفرهای استانی مسئله‌ای بسیار حائز اهمیت است، چرا که مسئولان باید بین مردم باشند و صحبت‌ها و درددل مردم را گوش دهند و میزهای کاری نباید ما را از مردم غافل کند.
قالیباف با تاکید بر اینکه برخی به سفرهای استانی رئیس‌جمهور نقد می‌کنند، گفت: نفس سفر و در بین مردم بودن و درد دل مردم را شنیدن باعث می‌شود که ما از مردم غافل نشویم.
وی تاکید کرد: کار مربوط به کرونا توسط دولت، کاری کارستان بود. دولت طی هفتاد روز، ۷۰۰ نفر تلفات در روز را به حدود ۱۰۰ نفر رساند.
رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس‌جمهور، گفت: در حوزه سیاست خارجی با رفع تحریم از طریق مذاکره خوب و عزتمندانه و توافق خوب و عادلانه، حق ملت ایران را بگیرید و این تحریم ظالمانه را از دوش ملت بردارید.
قالیباف در خصوص رابطه دولت و مجلس افزود: مجلس یازدهم و دولت سیزدهم باید رابطه‌ای ماندگار و مثال‌زدنی برای آیندگان داشته باشند؛ همکاری ما بدون‌شک همکاری عزتمندانه است.
مجلس حامی دولت و ناظر دلسوز وزرا است
وی با تاکید بر اینکه مجلس حامی دولت و وزرا خواهد بود، گفت: مجلس خود را یار و یاور یکایک اعضای هیئت دولت و رئیس دولت برای حل مشکلات مردم می‌داند.
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: فلسفه حضور یکایک ما زیر سقف مجلس در سالروز شهادت شهید مدرس این است که دغدغه مردم را داشته باشیم. اگر دغدغه‌ای غیر از دغدغه مردم داشته باشیم، به خود، مردم و شهدا ظلم کرده‌ایم. مطمئنم دولت برای تعیین اولویت‌های واقعی مردم تلاش می‌کند.
قالیباف اضافه کرد: از دولت محترم همانطور که رئیس‌جمهور اشاره کردند می‌خواهیم که اجرای احکام برنامه و بودجه را علی‌رغم همه سختی‌ها در دستور کار قرار دهد؛ مخصوصاً در موضوعات مهم بورس، معیشت، اشتغال، مسکن، جوانی جمعیت و بالا بردن قدرت خرید مردم اقدامات اساسی انجام دهد.
وی با بیان اینکه مردم برای تحقق برخی اولویت‌ها دارند «لِه» می‌شوند و به آنها سخت می‌گذرد اما مقتدرانه ایستاده‌اند، اظهار داشت: دولت باید به نظرات کارشناسی نمایندگان که در بطن مردم هستند، توجه کند و آنها را کارشناس و همراه امین خود بداند.
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بنده و همکارانم در کمک به حل مشکلات مردم دریغ نمی‌کنیم و می‌دانیم که بار مسئولیت حل مشکلات مردم بر دوش دولت است؛ صادقانه و محکم پای کار هستیم.
قالیباف گفت: اگر همکاری و همدلی دولت و مجلس منجر به هم‌افزایی و کارآمدی برای حل مشکلات مردم نشود، هیچ ارزشی ندارد.
وی تاکید کرد: ما امروز محکوم به این هستیم که کارآمدی دین در جامعه را نشان دهیم و همکار و همراه دولت خواهیم بود.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: ما همیشه درباره مسائل و مشکلات کشور با یکدیگر بحث می‌کنیم، حرف می زنیم و بعضاً از گذشته‌ها گله می‌کنیم اما باید دیگر از این رویه عبور کنیم و به این مساله واقف باشیم که مهمتر از گذشته آن است که در آینده می‌خواهیم چه کنیم و البته باید گذشته هم آسیب شناسی شود.
قالیباف گفت: بحث اصلاح ساختار بودجه بحث امروز و دیروز نیست و از قبل انقلاب بودجه ما دچار مشکل بوده و نیت همه هم بر این بوده که این مشکل را حل کنند که باید رویه‌هایی که در گذشته پیش گرفته‌ایم، اصلاح شود.
باید همه با هم برای رفع مشکلات تلاش کنیم / تصمیمات سخت و شجاعانه بگیریم
وی اظهار داشت: مردم می‌گویند هر هفته روسای قوا در جلسه سران قوا به یکدیگر چه می‌گویند و چه موضوعی را حل می‌کنند و می‌خواهند چه تصمیماتی بگیرند که بنده باید بگویم جلسات سران قوا حتماً مهمترین جلسه برای اداره کشور و حل مشکلات است. اما اگر دیگر مسئولان و همه ما با یکدیگر مسائل کشور را دنبال نکنیم، قطعاً ما سه نفر در سران قوا هم نمی‌توانیم کاری کنیم و لازم است همه با یکدیگر برای رفع مشکلات تلاش کنیم.
سایر اخبار این روزنامه
اومیکرون از دلتا خطرناک‌تر است؟ احتمال ورود «اُمیکرون» به کشور علیرضا صدقی واگرایی به مثابه یک «فرابحران» اجتماعی قرارداد سه‌جانبه سوآپ گاز چگونه موقعیت ایران را در منطقه ارتقا می‌دهد؟ افزایش نفوذ ایران در مناطق شمالی پیشنهاد جدید ایران چیست؟ ادامه مذاکرات با چاشنی خوشبینی چرا موضوع مجوز فیلم‌های سینمایی دچار بحران شده است؟ سینمای بی‌حامی خروج از برجام سنگی که ترامپ چاه انداخت زمان کم برای جبران احماقانه ترین تصمیم آمریکا «ابتکار» دلایل موثر بر ریزش شاخص بازار بورس را بررسی کرد سمفمونی غمگین بورس در پاییز در نشست مشترک مجلس و دولت مطرح شد ضرورت اجتناب‌ناپذیر هماهنگی قوا اردوغان سیاست نرخ بهره را دو دستی چسبیده است سقوط ۴۵ درصدی لیر ترکیه حزب کارگزاران به دنبال تشکیل «دولت در سایه» ترکیه: نمی‌توان با تحریم‌ کردن روسیه به اوکراین کمک کرد مذاکرات وین؛ فاجعه ای بزرگتر برای رژیم صهیونیستی در راه است بلینکن و لاوروف در مورد اوکراین گفت و گو می‌کنند