مذاکرات ایران و قدرت‌های جهانی فعلا پایان یافت بازگشت برای مشورت در پایتخت‌ها

نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزیران خارجه ایران و ۱+۴ بعد از ظهر روز جمعه به وقت محلی در هتل کوبورگ برگزار شد.
هفتمین دور از مذاکرات برای لغو تحریم ها از روز دوشنبه هفته جاری در وین آغاز شد.
در این مذاکرات پنج روزه هیات‌های سیاسی و کارشناسی در چارچوب گفت‌وگوهای دوجانبه و چندجانبه و مشترک به ارزیابی آخرین دیدگاه‌ها و موارد اختلافی میان طرف‌ها پرداختند.
ایران دو سند درباره لغو تحریم‌ها و اقدامات هسته‌ای را که نسبت به پیش نویس دور ششم مذاکرات به روز رسانی شده است را به طرف‌های برجامی ارایه کرد.


در عین حال برای بررسی بیشتر این اسناد و رایزنی‌ و مشورت با پایتخت‌ها قرار شده است هیات‌ها برای یک وقفه کوتاه مذاکرات را ترک و مجددا احتمالا اوایل هفته آینده برای ادامه کار به وین بازگردند.
همچنین گفته می شود که بخشی از تیم‌های حقوقی، فنی هیئت‌ها در سطح کارشناسی برای ادامه بررسی ها در وین باقی خواهند ماند.
بازگشت به پایتخت‌ها
جلسه کمیسیون مشترک برجام بعد از ظهر روز جمعه به ریاست انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و علی باقری، رئیس هیئت مذاکره‌کننده ایران در محل هتل کوبورگ وین برگزار شد.
به گزارش ایسنا، در این نشست که با شرکت هیئت‌های ایران، گروه ۱+۴ (روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان) و اتحادیه اروپا برگزار شد، شرکت‌کنندگان به بررسی نتایج به دست‌آمده و پیشرفت‌های صورت‌گرفته در این دور از گفت‌وگوها با توجه به متون ارائه‌شده از سوی جمهوری اسلامی ایران پرداختند.
با توجه به درخواست برخی از هیات‌ها جهت بازگشت به پایتخت‌هایشان جهت مشورت و دریافت دستورالعمل‌های تازه، در این نشست مقرر شد تا در گفت‌وگوها وقفه‌ای ایجاد شده و گفت‌وگوها هفته آینده بعد از بازگشت هیئت‌ها از پایتخت‌هایشان از سر گرفته شود.
علی باقری، رئیس هیئت مذاکره کننده کشورمان به کشور بازگشت.
رئیس هیئت مذاکره‌ کننده هسته‌ای کشورمان در پایان هفتمین دور مذاکرات برای لغو تحریم‌ها در جمع خبرنگاران گفت: پس از مشورت‌ها به زودی در هفته آینده گفت‌وگوها در وین ادامه پیدا می‌کند.
به گزارش ایسنا،‌ علی باقری گفت: در نشست کمیسیون مشترک امروز ارزیابی اجمالی از گفت‌‌وگوها ارائه شد و این نکته تاکید شد که پیشنهادهای ایران درباره لغو تحریم های غیرقانونی و ظالمانه و موضوع هسته‌ای روی میز است و طرف های مقابل این احساس نیاز را داشتند برای ارائه پاسخ های مستدل و مستند و منطقی به پیشنهادهای ایران نیازمند مشورت با پایتخت‌هایشان هستند.
وی افزود: بر این اساس این فرصت داده شد پس از مشورت به زودی در هفته آینده گفت‌وگوها در وین ادامه پیدا کند.
مورا: زمان رایزنی هیات‌ها با پایتخت‌ها فرا رسیده است
معاون جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه پس از نشست کمیسیون مشترک برجام گفت: زمان رایزنی هیات‌ها با پایتخت‌هایشان فرا رسیده است و مذاکرات وین از اواسط هفته آتی در چارچوب دور هفتم ازسرگرفته خواهند شد.
به گزارش ایسنا، انریکه مورا با اشاره به اینکه در روزهای اخیر از مواضع دولت جدید ایران آگاه شده است عنوان کرد که هیات‌های ۱+۴ در گفت‌وگویی با هیات آمریکایی از چالش‌هایش پیش‌رو اطلاع یافته‌اند.
مورا تاکید کرد که زمان رایزنی هیئت‌ها با پایتخت‌هایشان فرا رسیده است و مذاکرات وین از اواسط هفته آتی در چارچوب دور هفتم ازسرگرفته خواهند شد.
وی تاکید کرد که چالش‌هایی اساسی باقی مانده و زمان محدود است.
انریکه مورا همچنین گفت که درخصوص پیشنهادهای ارائه داده شده توسط هیات‌های حاضر در وین اظهارنظر نخواهد کرد.
مورا در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما در انتهای دور ششم متن‌هایی را در اختیار داشتیم. اینها زمینه پیشبرد گفت‌وگوها هستند. تمامی هیات‌ها توافق کردند که این متون وجه مشترکی هستند تا به کار بر روی آن‌ها ادامه دهیم.
بی‌ابتکاری اروپا در مقابل پیشنهادات راهگشای ایران
اطلاعات رسیده حاکی است که کشورهای غربی حاضر در مذاکرات که پیش از شروع دور جدید بر ضرورت پیگیری پیش‌نویس‌های اولیه در شش دور مذاکره قبلی تاکید داشتند، هیچ‌گونه ابتکاری را روی میز مذاکرات قرار نداده و عملا باعث کُند شدن روند مذاکرات شده‌اند.
به گزارش ایسنا، به نقل از نور نیوز، اخبار رسیده از وین حاکی از آن است که پس از ارائه پیشنهادات ایران در قالب دو سند رفع تحریم‌ها و فعالیت‌های هسته‌ای، دو کارگروه هسته‌ای و رفع تحریم‌ها تشکیل جلسه داده و قرار است پس از این جلسات، نشست کمیسیون برجام تشکیل و درباره ادامه روند مذاکرات تصمیم‌گیری شود. علی باقری مذاکره‌کننده ارشد و سرپرست هیئت مذاکره‌کننده ایرانی نیز روز گذشته اعلام کرد؛ ایران در سند سومی که به طرف‌های مقابل در برجام ارائه می‌شود درباره مدت راستی‌آزمایی از رفع تحریم‌ها، نقطه نظرات و پیشنهادهای خود را بیان می‌کند. باقری با تاکید بر اینکه رفع تحریم‌ها گام به گام نیست، افزود: ما سه سند داریم و مدت راستی‌آزمایی از رفع تحریم‌ها در سند سوم است که هنوز تحویل طرف‌ها نشده است.
ارائه دو سند رفع تحریم‌ها و فعالیت‌های هسته‌ای به طرف‌های مذاکرات از سوی هیئت ایرانی و وعده علی باقری برای ارائه سند سوم، دلیلی روشن و متقن بر این مسئله است که ایران نه تنها با اعزام تیم کارشناسی کامل وارد فرآیند مذاکرات وین شده بلکه با دست پر و ارائه ابتکارات راهگشا همه تمهیدات لازم برای پیگیری مذاکراتی سازنده و نتیجه‌محور را پیش‌بینی کرده است.
این نکته از آن جهت اهمیت دارد که ضلع غربی 1+4 به پیروی از خواست و اراده واشینگتن، حتی پیش از آغاز این دور از مذاکرات، به دلیل عدم اراده لازم برای حصول توافق، با تکیه بر عملیات روانی سنگین تنها بر بازی «مقصریابی» متمرکز شده و تمام تلاش خود را به کار بسته تا تقصیر عدم توافق احتمالی را متوجه ایران سازد.
حال آنکه آمادگی ایران و ارائه راهکارهای روشن و عملیاتی نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی در فاصله زمانی میان پایان دور قبلی مذاکرات در دولت دوازدهم تا زمان آماده شدن تیم جدید در دولت سیزدهم، فعالیت‌های جامعی را جهت آمادگی برای حضور در مذاکرات انجام داده است. در مقابل؛ اطلاعات رسیده به «نور نیوز» حاکی است که کشورهای غربی حاضر در مذاکرات که پیش از شروع دور جدید بر ضرورت پیگیری پیش‌نویس‌های اولیه در شش دور مذاکره قبلی تاکید داشتند، هیچ‌گونه ابتکاری را روی میز مذاکرات قرار نداده و عملا باعث کند شدن روند مذاکرات شده‌اند.
باید توجه داشت که گرچه ایران از ابتدا اعلام کرده دست‌یابی به توافق خوب را قربانی سرعت در مذاکرات نخواهد کرد اما عدم آمادگی طرف‌های اروپایی عملا باعث کند شدن بی‌دلیل روند مذاکرات شده و مسیر رو به جلوی آن را دچار سکته کرده است.
بر این اساس، به نظر می‌رسد با توجه به عدم آمادگی طرف‌های غربی برای پیشبرد مذاکره‌ای حرفه‌ای، راهگشا و نتیجه‌محور، باید مطابق روال گذشته در انتظار شدت گرفتن بازی مقصریابی غربی‌ها علیه ایران باشیم.
اظهارات روز گذشته «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه ایالات متحده که گفته؛ «در آینده بسیار نزدیک می‌توانیم قضاوت کنیم که آیا ایران واقعاً قصد دارد با حسنِ‌نیت در مذاکرات مشارکت کند یا خیر» در همین راستا قابل ارزیابی است و نشان می‌هد که متاسفانه سه کشور اروپایی همچنان توان ایفای نقش مستقل از اراده کاخ سفید را در مذاکرات ندارند.
ادعای رسانه آمریکایی: غرب متن پیشنهادی ایران را نپذیرفت
پایگاه آمریکایی مدعی شد: مذاکره‌کنندگان غربی به طرف ایرانی در مذاکرات گفتند که خواست‌های آن‌ها «غیر قابل قبول» است.
به گزارش خبرآنلاین، وبگاه آکسیوس به نقل از مذاکره‌کنندگان غربی نوشته است که تیم مذاکره‌کننده ایران در جریان مذاکرات وین خواسته‌های «غیر معقول» و «یک جانبه‌ای» مطرح کرده است.
اکسیوس به نقل از مذاکره‌کنندگان غربی آورده که ایران خواستار کاهش دائمی تعهدات خود در برجام شده است.
مذاکره‌کنندگان غربی تاکید کردند که خواسته‌های ایران نقض توافقات شش دور پیشین از گفتگو‌های وین به‌شمار می‌رود.
در همین حال لارنس نورمن، خبرنگار روزنامه «وال‌ستریت ژورنال» به نقل از یک دیپلمات اروپایی نوشت که پیش‌نویس‌های پیشنهادی ایران «غیر قابل قبول» و «زیاده‌روی» است.
او در رشته‌توئیتی، به نقل از این دیپلمات اروپایی نوشته که ایران در پیش‌نویس‌های خود درخواست‌های مربوط رفع تحریم‌ها را افزایش داده و همزمان تمام تفاهم‌های قبلی درباره گام‌های ایران برای بازگشت به «برجام» را حذف کرده است.
نورمن نوشته است که دیپلمات‌های اروپایی به مذاکره‌کنندگان ایرانی گفته‌اند که پیشنهادات آن‌ها بسیار «سخت‌گیرانه» است و باید مواضع «انعطاف‌پذیری» اتخاذ کنند.
جزئیات عصبانیت هیئت ایران در مذاکرات وین
یک رسانه انگلیسی از واکنش تند تیم مذاکره‌کننده ایران به قرائت بیانیه «رابرت مالی»، نماینده آمریکا در امور ایران در مذاکرات وین خبر داده است.
پایگاه میدل‌ایست‌آی نوشته مذاکرات شروع بسیار سختی داشته‌اند. این پایگاه نوشته است: «میدل‌ایست‌آی متوجه شده که یک کشور اروپایی با قرائت بیانیه رابرت مالی، رئیس هیئت آمریکایی، ایران را عصبانی کرده است. هیئت ایران اعتراض کرده و گفته که آمریکا جزو گفت‌وگوها نیست و سپس خطاب به حاضران در اتاق گفته: ما را تهدید نکنید.»
میدل‌ایست‌آی نوشته نماینده کشور اروپایی مذکور عقب‌نشینی کرده و به ایرانی‌ها اطمینان داده که بیانیه هیئت آمریکایی از آن به بعد قرائت نخواهد شد.
این رسانه انگلیسی همچنین از بروز پاره‌ای اختلافات در هیات ۱+۴ خبر داده است. به نوشته این رسانه، هنگامی که نماینده یک کشور اروپایی از ایران انتقاد و این کشور را به انعطاف‌ناپذیری متهم کرد هیئت چین با اشاره به توافق «آکوس» از ریاکاری و سیاست‌های دوگانه غرب در مسائل منع اشاعه هسته‌ای انتقاد کرد.
طرف اروپایی پس از این خواستار موکول شدن جلسه به زمانی دیگر شده اما این موضوع با مخالفت هیات ایران روبرو شده که تاکید کرده قرار است وین را به مقصد تهران ترک کند؛ به همین دلیل گفت‌وگوها ادامه پیدا کرده‌اند.
جمهوری اسلامی ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند فرصت دهد برای تحقق این وعده تلاش کنند.
بعد از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران ذیل مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.
جمهوری اسلامی ایران، بعد از برداشتن ۵ گام برای کاهش تعهدات، سرانجام ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸ اعلام کرد دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست.