آموزش در برزخ


آفتاب یزد - یگانه شوق الشعراء : جریان آموزش حضوری دانش‌آموزان از 15 آبان ماه آغاز شده است، طبق گفته‌های مسئولان وزارت آموزش و پرورش مدارس موظف به بازگشایی شدند و باید براساس الگویی که توسط مدرسه طراحی شده است، دانش‌آموزان در کلاس‌های درس حضوری مشارکت داشته باشند.با تعطیلی آموزش حضوری در دو سال گذشته و تکیه صرف به ارائه آموزش‌ها در فضای مجازی، هشدارهای جدی درباره افت تحصیلی و ترک‌تحصیل دانش‌آموزان از سوی کارشناسان مطرح می‌شود.علیرضا کمره‌ای معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در این باره به تسنیم گفت: آموزش مجازی به‌شدت کیفیت یادگیری را مورد آسیب قرار داده است و شاهد افت پنهان هستیم،یعنی دانش‌آموزان در کلاس مجازی حضور داشته و در امتحانات به‌‌شیوه مجازی شرکت کرده‌اند و جزو تارکین تحصیل نیستند حتی نمرات دانش‌آموزان در امتحانات مجازی رشد داشته است و در برخی موارد، میانگین نمرات به‌طور غیرمنتظره‌ای رشد داشته و در برخی دروس رشد 5 تا 6 نمره‌ای را شاهد هستیم اما براساس ارزیابی‌هایی که انجام دادیم،یادگیری محقق نشده است، این موضوع را افت پنهان می‌دانیم و نگرانیم در آینده یادگیری دانش‌آموزان تحت تاثیر قرار بگیرد و ترک‌تحصیل دامن زده شود، به‌هرحال این شرایط، آثار منفی خود را در سال‌های آینده عیان‌تر به نمایش خواهد گذاشت.با توجه به افت محسوس یادگیری دانش‌آموزان در آموزش مجازی، جریان آموزش حضوری از نیمه آبان آغاز شده است، اما خانواده‌ها نسبت به این سبک از بازگشایی گلایه دارند و حضور دانش‌آموزان آن هم یک روز در هفته به‌مدت 45 دقیقه یا نهایت دو ساعت را کافی نمی‌دانند. پرسش خانواده‌ها این است که با واگذاری برگزاری کلاس‌های حضوری به مدارس این موضوع در حداقلی‌ترین وضعیت موجود در حال اجراست و مشخص نیست اگر خانواده‌ای به این رویه اعتراض داشته باشد باید به کدام بخش آن را گزارش دهد.در گفت‌‌وگویی که با تعدادی از خانواده‌ها داشتیم، بیشتر آنها نگران افت تحصیلی فرزند خود در جریان آموزش مجازی هستند و حتی برخی به‌دلیل اینکه معلم صرفاً به ارسال وویس اکتفا می‌کند و دانش‌آموز متوجه دروس نمی‌شود، به‌دنبال صفحات آموزشی در اینستاگرام هستند تا با استفاده از فیلم‌های آموزشی که برخی معلمان منتشر کرده‌اند، افت یادگیری فرزند خود را جبران کنند!
>آموزش حضوری تعطیل شد
پدر علی که فرزندش در پایه چهارم ابتدایی درس می‌خواند و از هفته نخست آذر، دو روز در هفته و هر بار به‌مدت یک ساعت و 45 دقیقه به کلاس حضوری می‌رود، می‌گوید: فرزندم در آموزش مجازی به‌شدت دچار افت یادگیری شده است و عملاً متوجه دروس نمی‌شود حتی اهمیتی هم به کلاس‌های مجازی نمی‌دهد. امیدوار بودیم با حضور در کلاس درس، وضعیت بهتر شود اما مدرسه اعلام کرد فقط دو روز در هفته آن هم یک ساعت و 45 دقیقه آموزش حضوری دارند.او ادامه می‌‌دهد: دو جلسه آموزش حضوری برگزار شد که در کمال تعجب مدرسه اعلام کرد "به‌دلیل اعتراض برخی مادران نسبت به حضور دانش‌آموزان در مدرسه فعلاً آموزش حضوری تعطیل است، فقط رفع اشکال خواهیم داشت که زمان حضور هر دانش‌‌آموز را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد."، آیا صرفا‌ً به‌دلیل اعتراض برخی مادران که اتفاقاً پایه درسی فرزندشان قوی است و توانایی مالی گرفتن معلم خصوصی را دارند باید همین ساعات محدود آموزش حضوری را هم تعطیل کرد؟ تکلیف خانواده‌هایی مانند ما که تمایل دارند فرزندشان به کلاس حضوری بیاید، چه می‌شود؟ آیا حقوق ما اهمیتی ندارد! مگر نمی‌گویند آموزش حضوری اختیاری است، والدینی که نگران هستند فرزند خود را به مدرسه نفرستند.پدر دیگری که فرزندش در پایه هشتم تحصیل می‌کند، می‌گوید: هنوز مدرسه برای آغاز آموزش حضوری اطلاع‌رسانی نکرده است، بارها پیگیری کردیم اما می‌گویند اطلاع می‌دهیم تا دانش‌‌آموزان هفته‌اییک‌بار به مدرسه بیایند؛ تصور کنید اگر پسرم بخواهد هفته‌اییک روز به مدرسه برود برای درسی مانند عربی نهایت در ماه یک‌بار بتواند از کلاس حضوری استفاده کند؛ این چه سبک بازگشایی است؟! به‌نظر می‌رسد بیشتر به‌دنبال رفع تکلیف هستند تا بگویند مدارس حضوری شد.
>فقط رفع تکلیف


آقای کاکاوند دبیر ریاضی با تاکید بر اینکه آموزش حضوری یک ضرورت است اما شرایط نیز مهم است چون در برخی کلاس‌های درس جمعیت دانش‌آموزان زیاد است اما اگر جمعیت کلاس درس پایین باشد برای دروسی مانند ریاضی، شیمی، فیزیک و زیست حتماً باید آموزش حضوری داشت، معتقد است: این‌که گروه‌بندی کنیم و دانش‌آموزان در گروه‌های مختلف بیایند هر دانش‌آموز نهایت در ماه یک‌بار به مدرسه بیاید، عملاً فایده‌ای ندارد و صرفاً برای این است که گفته شود، مدارس حضوری شد! اگر قرار است آموزش‌ها حضوری شود مدارس را کامل بازگشایی کنند و اگر برای سلامتی دانش‌آموزان مضر است همان روش مجازی را ادامه بدهند اما در هر شرایطی برای درسی مانند ریاضی به رفع اشکال حضوری نیاز است، بیشترین ضربه تعطیلی مدارس متوجه یادگیری دانش‌آموزان است که بعدها تبعات منفی آن را مشاهده خواهیم کرد.
>آموزش حضوری ای در کار نیست
یکی دیگر از والدین دانش آموز دبستانی در این خصوص به آفتاب یزد گفت: «عملا آموزش حضوری ای در کار نیست.در طول این مدت
دو سال گذشته فرزند من از درس و مدرسه به صورت کامل دور شد چون نمی‌توانست با آموزش مجازی ارتباط برقرار کند .وقتی اعلام کردند که آموزش حضوری است من و فرزندم بسیار خوشحال شدیم که او می تواند به مدرسه بازگردد اما مدرسه اعلام کرد هفته ای یک جلسه برای دانش آموزان کلاس جبرانی در نظر گرفته شده است و آن یک روز از نظر خانواده ما ارزشی ندارد که سلامت فرزندمان به خطر افتاد لذا او همان یک روز هم به مدرسه نمی رود . در حقیقت علاوه بر اینکه آموزش حضوری اجباری نشد اختیار ما هم در این خصوص نادیده گرفته شد زیرا مدرسه فرزند ما کلاسی برای آن ها در نظر نگرفته است .
ای کاش مدارس به صورت کامل حضوری می شدند .»
>پریشانی و سردرگمی
والد دیگری در این باره به آفتاب یزد گفت : « ای کاش اصلا با این رویه اعلام نمی کردند مدارس حضوری شده است . زیرا این نوع حضوری شدن جز پریشانی و سردرگمی برای فرزند من عایدی نداشته است . زیرا او مدام منتظر حضوری شدن مدارس برای جبران عقب افتادگی خود است . از سوی دیگر کلاسی در مدرسه او برگزار نمی شود و همچنان آموزش به صورت مجازی ادامه دارد .با این تفاوت که بعد از اعلام حضوری شدن مدارس فرزند من دیگر توجه ای به آموزش های مجازی دروس خود ندارد .زیرا حس می کند اگر بنا بر بازگشایی مدارس است تا قبل از آن مدرسه و درس ها جدیت لازم را ندارند . حتی بارها از مدرسه درباره حضوری شدن پیگیری کردم اما آن ها به من پاسخ داده اند برخی از والدین اعتراض کرده اند و آن ها هم نمی توانند هم کلاس مجازی برگزار کنند و هم کلاس حضوری . »
>برزخ آموزش حضوری یا مجازی
محمدرضا نیک نژاد کارشناس آموزشی در این خصوص به آفتاب یزد گفت : «قبل از کرونا که آموزش روال خود را طی می کرد . بعد از شیوع کرونا یک چندماهی طول کشید تا به یک نقطه اتکا برسیم . به هر حال روند آموزش پیش می رفت و شاید در زمان آزمون یک سری مشکلات وجود داشت اما برگزاری کلاس ها به صورت مداوم بود و تکرار می شد . این یک تجربه خوبی به معلم و دانش آموز داده بود و آن ها به یک روند ثابت رسیده بودند .این روند ثابت را فقط یک چیز می توانست تغییر دهد و آن هم آموزش حضوری بود . یعنی کامل به سمت بازگشایی مدارس و حضور حداکثری در مدارس باز می گشتیم . اما این مورد شکل نگرفت و ما الان در یک بزرخ ، دوگانگی و سردرگمی قرار گرفته ایم . آموزش تلفیقی یک چیزی است که از بیرون به کلاس ها تحمیل می شود و البته امکانات آن هم وجود ندارد . مثلا به ما می گویند که آموزش باید تلفیقی باشد از آن ها می پرسیم که آموزش تلفیقی چیست . به ما می گویند یعنی معلم هم باید برای بچه هایی که در خانه هستند تدریس کند و هم برای دانش آموزانی که در کلاس و مدرسه حضور دارند . اما در مدارس امکانات برگزاری این نوع آموزش وجود ندارد . برای مثال همه مدارس دوربین ندارند یا شاد امکانات آموزش تصویری ندارد . ما در شاد در یک روند رشد هستیم اما سرعت آن به شدت کند است . البته انتظار بیشتری هم نداریم . همچنان چون خود مسئولین در این زمینه آشفتگی دارند و سیاست هایشان آشفته است آن را به مدرسه ها تزریق کرده اند و خود معلمین و مدیران هم سردرگم هستند . »
>آموزش ناکارآمدتر در شرایط سردرگمی
وی ادامه داد : «الان بحث بر سر شهرهای بزرگ است زیرا مدارس در بسیاری از شهر های کوچک حضوری شده است .اما در شهر هایی مثل تهران این آشفتگی و بی برنامگی بسیار آسیب زا است . الان با توجه به شرایط ما دیگرنه آن روند آموزش حضوری را داریم نه می توانیم به آموزش مجازی بپردازیم . برای مثال همین دیروز اعلام شده است که حضور دانش آموزان در مدارس اجباری نیست .این اجباری نبودن خود باعث ایجاد سردرگمی بیشتر می شود . در این شرایط مدیر و معلم مدرسه کاری نمی توانند انجام دهند و همه سردرگم و آشفته هستند . طبیعتا امسال به نظر من نسبت به چند ماه آخر سال گذشته به دلیل همین سردرگمی تا به حال آموزش بسیار ناکارآمد تر بوده است
.دانش آموزان به شدت افت کرده اند و این آشفتگی وضعیت را به مراتب بدتر کرده است .یعنی دانش آموزانی که در سال گذشته پایه های ضعیفی داشتند و آموزش کارآمد دریافت نکردند این وضعیت قرار بود یک سر و سامانی به آن ها بدهد تا افت های آموزشی را جبران کنند . اما الان آموزش به صورت جبران نشده در یک مسیر انحرافی دیگر در حال پیشروی است .یعنی نه تنها عقب افتادگی ها جبران نشده است دراین شرایط آموزش چند برابر ناکارآمد تر شده است و دانش آموزان واقعا سردرگم هستند . شاید یک عده ای در کل و در کوتاه مدت مخالف آموزش حضوری باشند اما در کل دانش آموزان خودشان هم نسبت به آسیب های آموزش مجازی آگاه شده اند . این آشفتگی می تواند باعث شود بچه ها دچار حس بی هدفی شوند و حتی در آستانه افسردگی قرار بگیرند . به نظر می آید علاوه بر اینکه کرونا باری بر دوش شهروندان است این آموزش و سردرگمی ها بار اضافه تری بر دوش آن ها قرار داده است.به نظر می آید برخی از مسئولین از این وضعیت رضایت دارند و تمایلی ندارند چاره ای بیندیشند . این سردرگمی آثار دراز مدت دارد یعنی افسردگی دانش آموزان در آینده آن ها بسیار موثر است .دانش آموزان به شکل تکی در خانه ها آموزش می بینند و از آنجا با هفته ای چند ساعت آموزش حس مدرسه را پیدا نمی کنند . »
>همه سردرگم هستند
علی بهشتی نیا کارشناس آموزشی و معلم نیز در این باره به
آفتاب یزد گفت : «ما در این شرایط با سه گروه مدرسه ، خانواده ها و معلمین مواجه هستیم . من فکر می کنم که الان هر سه دسته سردرگم هستند .
در این شرایط وقت کلاس های حضوری و غیر حضوری به هم ریخته است.
یعنی اگر من کلاسی را در ساعت 8 به شکل حضوری شروع می کنم کلاس آنلاین به ساعت 8 و ربع می رسد یا برعکس . از سوی دیگر ترتیب دانش آموزان به هم ریخته است یعنی خود آن ها به صورت تفریحی درس می خوانند یک هفته آنلاین آموزش می بینند یک هفته تمایل به آموزش حضوری دارند .ما هنوز متوجه نشدیم دقیقا کدام از دانش آموزان حضوری آموزش دریافت می کنند کدام به آموزش مجازی تمایل دارند .این به هم ریختگی در خود درس ها هم مشاهده می شود . الان ما در آموزش آنلاین فقط محتوا ارسال می کنیم
در صورتی که نمی توانیم پاسخ دانش آموزان را بدهیم زیرا حضوری در سر کلاس ها هستیم . این سردرگمی برای خود معلمین هم وجود دارد . در زمانی که کلاس ها کاملا آنلاین بود حداقل تکلیف مشخص بود و سوال دانش آموزان پاسخ داده می شد . اما عملا الان از فضای شاد صرفا برای ارسال محتوا استفاده می شود و در این بین برخی از دانش آموزان به هیچ وجه حاضر نیستند که در کلاس ها به صورت حضوری شرکت کنند و این گروه از هر دو طرف آسیب می بییند . در خود خانواده ها هم بلاتکلیفی وجود دارد یعنی آن ها مثلا نمی دانند سرویس مدرسه فرزند خود را باید چگونه در نظر بگیرند یا حضور دانش آموزان قرار است چه شکلی باشد . »
>از تکلیف روشن آموزش مجازی به بلاتکلیفی
وی ادامه داد : « از طرفی خود مدارس هم دسترسی های لازم را برای برگزاری کلاس ندارند .یعنی واقعا امکانات بهداشتی در مدارس ضعیف است .دانش آموزان عموما ماسک ندارند و از طرفی برخی توانایی خرید ماسک را ندارد. از سوی دیگر کار مدارس پخش ماسک بین دانش آموزان است . از سوی دیگر هم هیچ کدام از گروه ها مسئولیتی را قبول نمی کنند . بسیاری از مدارس ملزم شده اند هرچند اغواگرایانه آمار دروغ درباره شرایط بهداشتی مدارس بدهند تا مجوز بازگشایی دریافت کنند .در این شرایط همه بین بخش نامه ها و دستورالعمل ها سردرگم هستند و ما از تکلیف روشن در آموزش مجازی به این بلاتکلیفی رسیده ایم . برنامه آموزشی از نظم فاصله گرفته است و اصلی ترین گروهی که در این بین آسیب می بینند دانش آموزان هستند . دانش آموزان گرفتار هستند و یک روز خانواده می گویند به مدرسه بروید و روز دیگر اجازه حضور نمی دهند و خود دانش آموز هم بلاتکلیف است . والدین دانش آموز یک هراسی دارند و از طرف دیگر می بیند که دوستان فرزندشان در مدرسه حضور پیدا می کنند و چاره ای
نیست .»