چه شد که احسان علیخانی از «ماه عسل» به جوکر رسید؟ راز جادویی «خنده»!

فرهنگ و هنر – اگر انیمیشن «کارخانه هیولاها» را دیده باشید حتما یادتان هست که چطور مایک وازوفسکی و سالیوان، دو غول داستان، چگونه خنده را جایگزین تامین انرژی شهر کردند. البته اینجا نه سرزمین هیولاهاست و نه هیولایی در کار است. اما به نظر می‌رسد احسان علیخانی به راز این فرومول پی برده و پس از اتمام ماه عسل به سراغ برنامه‌های مهیج‌ و حتی خنده دار رفته است. او این روزها «جوکر» را در حال پخش دارد، یک رئالیتی شو که با آن می‌خندیم.
اشاید حدود 2 دهه قبل که احسان علیخانی وارد صدا و سیما شد، نهایت آینده‌ای که برایش متصور می‌شدند یک مجری شناخته‌شده بود چون هم جوان بود و فرصت زیاد داشت هم چهره مورد قبولی داشت. شاید خیلی‌هایمان او را در «جزر و مد» به خاطر داشته باشیم، یک برنامه گفت‌وگومحور که از ابتدا با اجرای فرزاد حسنی پخش می‌شد اما به یکباره احسان علیخانی جایگزین او شد. اما برنامه‌ای که او ناگهان به یک ستاره تبدیل کرد، «ماه عسل» بود. برنامه‌ای که او خودش هم مجری‌اش بود و هم سازنده‌اس. این برنامه موفق از 1386 تا سال 1397 هر سال در ماه مبارک رمضان روی آنتن صدا و سیما می‌رفت. البته ماهیت این برنامه و احساساتی که برمی‌انگیخت هنوز هم پایه شوخی‌های مردم است و بسیاری علیخانی را به کسی که اشک دیگران را درمی‌آورد، می‌شناسند.
وقتی علیخانی اعلام کرد که دیگر قصد ندارد «ماه عسل» را ادامه بدهد، برای خیلی‌ها علامت سوال بزرگی ایجاد شد اما وقتی او خبر از ساخت برنامه تازه‌ای به سبک و سیاق برنامه‌های استعدادیابی داد، همه متوجه شدند که علیخانی با قدرت بسیار بیشتری می‌خواهد برنامه‌سازی را ادامه دهد.
«عصر جدید» تا کنون در دو فصل به نمایش درآمده است. البته روزهای اولی که پخش این مسابقه استعدادیابی آغاز شده بود، بسیاری به درستی از او انتقاد کرده بودند که برنامه‌اش کپی عین به عینی از مسابقه‌های استعدادیابی بزرگی چون «ایکس فکتور» یا «گات تلنت» است. البته رفته رفته خصوصا در فصل دوم که شاهد کیفیت بسیار بالای گروه‌های شرکت‌کننده بودیم، مخاطب توجه بسیار بیشتری به «عصر جدید» می‌کرد. به طوری که بارها کلیپ اجراهای گروه‌های شرکت‌کننده در اینستاگرام دست به دست می‌‌شد حتی برخی یوتیوبرهای خارجی این اجراها را می‌دیدند و فیلم ری‌اکشن و تحلیل خودشان از آن‌ها را روی یوتیوب قرار می‌دادند.


اما این روزها نام علیخانی را در برنامه‌ای متفاوت‌تر می‌شنویم. دو هفته‌ای است که یک رئالیتی‌شو تازه با نام «جوکر» و با اجرای سیامک انصاری از یکی از پلتفرم‌های شبکه نمایش خانگی پخش می‌شود. در این فصل از این برنامه امین حیایی، سام درخشانی، هومن حاج‌عبداللهی، بیژن بنفشه‌خواه، امیرمهدی ژوله، امیر کاظمی، سهیل مستجابیان و رضا نیکخواه حضور دارند و سعی می‌کنند همدیگر را بخندانند اما خودشان نخندند. گرچه این برنامه از برنامه‌ مشابه خارجی کپی‌برداری شده و حتی در تیتراژ «جوکر» هم صادقانه به آن اشاره کرده‌اند، اما باید بگوییم که واقعا کپی بومی‌سازی شده خوبی از آب درآمده؛ یک برنامه مفرح و بسیار خنده‌دار.
جوکر بازی تضادها است. اساس طنز هم از تضاد می‌آید. اینکه در یک بازه شش ساعته شاهد ترفندهایی از سوی بازیگرانی باشید که خندیدنشان موجب باختشان می‌شود می‌تواند موقعیت ویژه‌ای ایجاد کند.
جوکر به مخاطب یادآوری می‌کند که جلوگیری از یک غریزه مهم مثل خندیدن تا جایی امکان‌پذیر است که به ضد خود تبدیل نشود. برای همین واکنش بازیگرها در لحظاتی از بازی همراه با عصبانیت است. چرا که برای رد یک حس باید به سراغ حواس دیگر در ذهن رفت. در ابتدای برنامه وقتی بیژن بنفشه‌خواه ترقه زد واکنش دیگر شرکت‌کننده‌ها به جای خنده رفتارهای عصبی بود. اتفاقی که در دیگر لحظات جوکر تکرار می‌شود.
در جایی از برنامه حتی امیرمهدی ژوله خودش را به خواب می‌زند تا با این ترفند ذهنش را از فضای داخل برنامه جدا کند. به نظر تمرین خوبی است اگر هر مخاطبی بتواند روی ذهن خود متمرکز شده و کاری را انجام دهد که در آن لحظه به نفع او است. همین جمع تضادها در رفتار شرکت‌کننده‌ها است که باعث می‌شود در مقاطعی رفتارهایی از آن‌ها سر بزند که ناخودآگاه‌شان برایشان ایجاد کرده است. واکنش غلامرضا نیکخواه در قسمت بازی «بغلی بگیر» دقیقا از همین نقطه نشات می‌گیرد. اینکه ذهن در جایی که قرار است جلوی خنده را بگیرد فرمانی به زبان می‌دهد که کلمات را پس و پیش ادا کند و یک موقعیت به شدت خنده دار را تشکیل دهد. در اولین قسمت «جوکر» نام احسان علیخانی تنها به عنوان مشاور پروژه «جوکر» در تیتراژ قرار گرفت و خود او هم نقشش را در حد حضور در کنار گروه سازنده و کمک به آن‌ها اعلام کرده بود. حالا، اما در کنار تغییر عنوان او در تیتراژ به «مدیر هنری و مدیر پروژه» روابط عمومی فیلیمو هم در خبر رکوردشکنی امروز از عنوان «جوکر احسان علیخانی» و تصویر او استفاده کرده است و علیخانی را به عنوان کارگردان مشترک این برنامه در کنار حامد میرفتاحی هم معرفی کرده است. به این ترتیب «جوکر» اولین حضور رسمی احسان علیخانی در شبکه نمایش خانگی است او پیش از این در ساخت برنامه عاشورایی «مهلا» هم همکاری داشت و حضورش در سینما هم اغلب با کمترین تبلیغات بود، اما حالا علیخانی مدیریتش در یک پروژه خارج از صدا و سیما را رسما اعلام کرده تا همچون مهران مدیری از مجریانی باشد که در کنار همکاری با صدا و سیما فعالیتش در شبکه خانگی را گسترش می‌دهد.
اما این روزها «جوکر» بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. این رئالیتی شو که در هفته اول هم رکورد بیشترین میزان دقیقه تماشا را به نام خود زده بود، در قسمت دوم با 18 میلیون و 410 هزار و 491 دقیقه تماشا در ۱۶ ساعت رکورد خود را شکست و رکورد تماشای یک مجموعه را به خود اختصاص داد. در فصل نخست این مسابقه، امین حیایی، سام درخشانی، هومن حاج‌عبداللهی، بیژن بنفشه‌خواه، امیرمهدی ژوله، امیر کاظمی، سهیل مستجابیان و رضا نیکخواه حضور دارند.
شاید اگر از منظر دیگری به علیخانی نگاه کنیم، دریابیم که در زمانی که صدا و سیما پر شده از برنامه‌هایی که با کمترین ظرافت و هنرمندی از برنامه‌های خارجی به صورت بسیار نازل کپی شده‌اند، احسان علیخانی می‌تواند از برنامه‌های خارجی تقلید کند اما بسیار با کیفیت و بومی‌شده. این چنین ایده گرفتن‌هایی از برنامه‌ها در دنیا اتفاقی رایج است اما علیخانی نشان داد که ما هم می‌توانیم این کار را با کیفیت خوبی انجام دهیم که مخاطب ترجیح بدهد آن را تماشا کند.
سایر اخبار این روزنامه
چه شد که احسان علیخانی از «ماه عسل» به جوکر رسید؟ راز جادویی «خنده»! پیمان مولوی عدم دریافت سیگنال‌ها به معنی نبود آنها نیست! قالیباف وارد حاشیه‌های درگیری فیزیکی یک نماینده با یک سرباز وظیفه در سال گذشته شد جنجال‌های دوباره یک سیلی کشور‌های عربی خود را برای دوران پسا توافق ایران و آمریکا آماده می‌کنند؟ تور منطقه‌ای بن سلمان علیه ایران دلیل تعلیق 15 ساله جنبش دانشجویی چه بود؟ بحران گفتمان پیش روی جنبش دانشجویی ابعاد منفی فعالیت مراکز همسریابی، اصل ماجرا را به انحراف می‌کشد سایت‌های همسریابی یا بنگاه‌های مالی؟ آذری جهرمی به دولت رئیسی: انصاف داشته باشید «ابتکار» تاثیر مجوز افزایش قیمت خودرو بر بازار را بررسی کرد آشفته بازار خودرو در گرو چند فاکتور اقتصادی رئیس جمهوری در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت: دستگاه‌های مسئول، عوامل مداخله‌گر در بازار ارز را شناسایی کنند خداحافظ مرکل شولتس رسما صدراعظم آلمان شد فیلترینگ منتفی شد؟ جزئیات آخرین نسخه طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی آیت‌الله جنتی: باید اهمیت بیشتری به نسل دانشجو بدهیم به دنبال درخواست عربستان سنای آمریکا با فروش ۶۵۰ میلیون دلار موشک پیشرفته به ریاض موافقت کرد