میزبانی بد اردوغان از قالیباف

آفتاب یزد - گروه شبکه: محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی که برای حضور در اتحادیه بین المجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی به ترکیه رفته بود با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز دیدار و گفتگو کرد. دیداری که خالی از حاشیه نبود. یکی از این حواشی به میزبانی اردوغان از قالیباف برمی‌گردد. در تصویری که در این خصوص منتشر
شده نشان می‌دهد که قالیباف در این دیدار روی یک صندلی بدون دسته در موقعیتی پایین‌تر از اردوغان نشسته است. از همین رو برخی با اشاره به این‌که قالیباف رئیس مجلس و رئیس یکی از قوای سه‌گانه ایران است، تاکید کردند که اردوغان شان دیپلماتیک را در این دیدار رعایت نکرده و میزبانی بدی از قالیباف داشته است. جالب اینجاست که حالت نشستن قالیباف و اخم او به همراه اجزای اتاق از سوی کاربران مورد توجه قرار گرفته و یکی از کاربران شبکه‌های اجتماعی در این باره نوشته است: «به همه اجزای این عکس با دقت نگاه کنید؛ به انقباض بدن و سمت نگاه قالیباف، به اینکه قالیباف را وسط اتاق نشانده‌اند، به عکاس‌های توی آینه که پایینترین قسمت اتاق را مشخص می‌کنند، به تبختر اردوغان و دو پرچم ترکیه در طرفینش؛ و به آن پرچم که لبه سمت راست عکس، پشت قالیباف روی زمین افتاده، نگاه کنید».
از دیگر حواشی این دیدار به هدایای ردوبدل شده بین قالیباف و اردوغان مربوط می‌شود که مورد انتقاد بسیاری قرار گرفت. قالیباف در این دیدار یک تابلو فرش بسیار نفیس و گران‌قیمت به اردوغان هدیه کرد، اما در مقابل رئیس‌جمهور ترکیه تنها کتاب نوشته خود را به قالیباف هدیه داد. حال حسین جابری انصاری معاون پیشین وزارت خارجه در واکنش به این تبادل هدیه، ضمن نقل خاطره‌ای از تاج الملوک همسر رضاشاه که نوشته «به ملاقات هیتلر رفتیم و ۲ قالی نفیس ایرانی و پسته بردیم. عکس خود را امضاء کرد و گفت: متاسفانه پیشوای آلمان مثل شاه ایران ثروتمند نیست و نمی‌تواند هدیه گرانقیمت به ما بدهد!»، افزوده است: «اینکه دهه‌ها بعد، هنوز درب بر همان پاشنه می‌چرخد و ما ثروتمندیم و دیگران مقتصد، نیازمند بازبینی نیست؟»
اما یکی از کاربران در این باره نوشته است: «کاش هدیه‌ای درخور رئیس جمهور بی‌ادب ترکیه می‌دادین نه فرش نفیس».
یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد: «کاملا مشخصه که در اتاق رسمی دیدارهای دیپلماتیک بر گزار نشده وشان دیپلماتیک قالیباف رعایت نشده. از اون بدتر هدیه گران قیمتی است که قالیباف به اردوغان داده اما جاش چی گرفته؟»