آنچه در مورد نوع جدید COVID می‌دانیم

سید بشیر میرتاجانی‪-‬ گونه جدید SARS-CoV-2 که برای اولین بار توسط دانشمندان در آفریقای جنوبی در ۲۴ نوامبر شناسایی شد، توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) به عنوان «نوع نگران کننده» (VOC) نامگذاری شده است. موارد ابتلا در فهرست رو به رشدی از کشورها از جمله بلژیک، هنگ کنگ، اسرائیل، بریتانیا، آلمان و استرالیا شناسایی شده
است. شواهد نشان می‌دهد که
‏Omicro- (یا B. ۱.۱. ۵۲۹) ممکن است مسری تر
از نوع دلتا باشد که در حال حاضر بسیار قابل انتقال است.


هر چه ویروس بیشتر گسترش یابد، احتمال جهش آن بیشتر می‌شود. جهش‌ها با تکثیر ویروس پس از آلوده کردن میزبان انسان به وجود می‌آیند. هنگامی که یک ویروس وارد یک فرد می‌شود، وظیفه ویروس این است که به سلول‌های میزبان انسانی خود دستور دهد تا نسخه‌هایی از ویروس بسازند که سلول‌های بیشتری و در نهایت افراد دیگر را آلوده می‌کند. از آنجایی که ویروس به سرعت مواد ژنتیکی خود را تکثیر می‌کند، خطاهای تصادفی در DNA آن می‌تواند در طول فرآیند کپی‌برداری رخ دهد. اینها به عنوان جهش شناخته می‌شوند.
اکثر جهش‌ها برای ویروس ناپایدار هستند، به این معنی که در واقع می‌تواند به ویروس آسیب برساند. برخی از آن‌ها پایدار هستند اما برای ویروس مفید نیستند. اما هرازگاهی جهش‌هایی ایجاد می‌شوند که به ویروس جدید - که اکنون به عنوان یک نوع شناخته می‌شود - برتری نسبت به انواع موجود می‌دهد.
احتمال وقوع جهش در افراد با سیستم ایمنی ضعیف بسیار بیشتر است - زیرا احتمالاً زمان بیشتری برای پاکسازی ویروس طول می‌کشد و زمان بیشتری برای تکثیر و جهش دادن به آن می‌دهد - و در افراد واکسینه نشده، زیرا سیستم ایمنی آن‌ها توسط واکسن‌ها آماده نمی‌شود. آفریقای جنوبی نرخ واکسیناسیون نسبتاً پایینی دارد و تنها تقریباً ۳۵ درصد از جمعیت به طور کامل واکسینه شده اند، و بوتسوانا، جایی که گمان می‌رود منشا آن باشد، نرخ واکسیناسیون حتی پایین‌تری دارد.
وقتی دانشمندان انواع جدید را قبل از اینکه آن‌ها را «انواع نگران کننده» بدانند ارزیابی می‌کنند، به دنبال این هستند که ببینند آیا جهش‌های جدید احتمالاً قادر به انجام سه کار هستند یا خیر: مقاوم کردن ویروس در برابر اثرات واکسن ها، قدرت سرایت، شدت بیماریزایی. هنوز خیلی زود است که مطمئن شویم Omicro- می‌تواند همه یا بعضی از این کارها را انجام دهد، اما این واقعیت که WHO آن را به عنوان یک نوع نگرانی طبقه‌بندی کرده است به این معنی که از طریق یک ارزیابی مقایسه ای، نشان داده شده است که با یکی یا بیشتر از موارد فوق مطابقت دارد.
نوع Omicro- با ۳۰ جهش، سه حذف کوچک و یک درج کوچک در پروتئین اسپایک بعنوان خوشه‌هایی که در قسمت بیرونی ویروس قرار دارند و به ورود آن به سلول‌ها کمک می‌کنند؛ شناخته می‌شود. از این تعداد، ۱۵ مورد در حوزه اتصال گیرنده هستند.
به گفته سازمان جهانی بهداشت، Omicro- با سرعت بیشتری نسبت به افزایش عفونت‌های قبلی شناسایی شده است، که نشان می‌دهد این نوع ممکن است مزیت رشد داشته باشد. ویروس SARS-CoV-2 که باعث COVID-19 می‌شود از پروتئین اسپایک خود برای اتصال به سلول‌های میزبان انسان و آلوده کردن آن استفاده می‌کند. اگر جهش‌های روی پروتئین اسپایک امکان اتصال سریع‌تر و قوی‌تر نسبت به دلتا را فراهم کند، Omicro- می‌تواند به زودی به نوع غالب در هر کجا که وجود دارد تبدیل شود. بار دیگر باید گفت که، هنوز خیلی زود است که مطمئن شویم و روند ارزیابی ادامه دارد، اما این علائم اولیه نگران‌کننده است.
در حال حاضر هیچ داده‌ای وجود ندارد که نشان دهد افرادی که به نوع Omicro- آلوده شده‌اند علائم متفاوتی نسبت به افرادی که با انواع قبلی آلوده شده‌اند، دارند. هیچ علامت غیرمعمولی از مطالعات در آفریقای جنوبی گزارش نشده است و در واقع مانند انواع قبلی، برخی از افراد آلوده به Omicro- بدون علامت بوده اند.
در حال حاضر ناشناخته‌های زیادی در حال بازی هستند، اما دانشمندان با سرعت بی‌سابقه‌ای در حال کار هستند تا درک بهتری از نوع
‏ Omicro- و معنای آن برای همه‌گیری
همه گیر بدست آورند.
دانشمندان و مقامات بهداشتی سریعاً اطلاعات مربوط به Omicro- را با سایر نقاط جهان به اشتراک گذاشتند، و اگرچه این بدان معنا بود که مرزها و سفرها به روی آن‌ها بسته شده بود، چیزی که مقامات آفریقای جنوبی به شدت از آن انتقاد داشتند، همچنین به این معنی بود که دانشمندان دیگر می‌توانند به آن دسترسی پیدا کنند.
عاقلانه است که کشورهایی که هنوز این نوع در آن‌ها گزارش نشده است، با اعمال محدودیت‌های سفر و توالی‌یابی دقیق ژنوم افراد پرخطر، به سرعت عمل کنند. خوش شانس هستیم که نوع
‏Omicro- از طریق آزمایش PCR قابل تشخیص است.
ظهور انواع جدید مسئولیتی را که کشورهای ثروتمند در واکسیناسیون سایر نقاط جهان و همچنین جمعیت خود دارند برجسته می‌کند. بیانیه‌ای که توسط مدیرکل سازمان جهانی بهداشت، دکتر تدروس آدهانوم گبریسوس معروف شد، هرگز به این اندازه صادق نبوده است: هیچ کس ایمن نیست تا زمانی که همه در امان باشند.
پرمصرف‌ترین واکسن‌ها - فایزر، مدرنا و آکسفورد آسترازنکا - فقط بر این اساس هستند که سیستم ایمنی بدن ما قسمت پروتئین اسپایک ویروس SARS-CoV-2 را به‌عنوان خارجی تشخیص دهد و ارتشی از سلول‌های ایمنی را به سمت این قسمت تشکیل دهد. اما اگر جهش‌های موجود در Omicro- آنقدر پروتئین اسپایک را تغییر دهند که سیستم ایمنی ما دیگر نتواند آن را به طور کامل تشخیص دهد، ممکن است به این معنی باشد که درجه‌ای از فرار ایمنی برای این نوع وجود دارد.
همچنین ممکن است به این معنا باشد که کسانی که به ایمنی طبیعی و مصونیت ناشی از ابتلا قبلی COVID-19 - نیز ممکن است دچار ابتلای مجدد شوند. نگرانی‌هایی وجود دارد که جهش‌هایی که Omicro- در خود دارد ممکن است افرادی را که قبلاً آلوده شده اند، در معرض عفونت مجدد قرار دهد. به گفته WHO، شواهد اولیه حاکی از افزایش خطر ابتلا به عفونت مجدد با این نوع در مقایسه با سایر VOCs است.
مطالعات ویروس‌شناسی و ژنتیک بیشتری برای درک اثربخشی واکسن‌ها در برابر نوع جدید و تاثیر آن بر عفونت مجدد مورد نیاز است. WHO گفته است که مطالعات متعددی در حال انجام است زیرا مشاوران به نظارت بر این نوع ادامه می‌دهند. این امکان وجود دارد که Omicro- از مصونیت موجود توسط واکسن‌ها و عفونت‌های قبلی فرار کند، اما احتمال بی‌فایده‌کردن محافظت قبلی بسیار کم است و به احتمال زیاد واکسن‌ها به درجه خوبی از محافظت حتی در برابر این بیماری ادامه می‌دهند. استفان بانسل، مدیر اجرایی مدرنا، در گفتگو با رسانه‌های خبری گفت که فکر نمی‌کند واکسن‌های کووید-۱۹ در برابر نوع Omicro- موثر باشند، اگرچه او گفت که مطمئن نیست چقدر تفاوت وجود خواهد داشت.
افزایش اخیر عفونت‌های جدید در آفریقای جنوبی نگرانی‌های جدی را در مورد افزایش قابلیت انتقال نوع جدید، به‌ویژه در افراد جوان‌تر، ایجاد کرده است. ما دیدیم که چگونه نوع دلتا که برای اولین‌بار در هند شناسایی شد باعث افزایش گسترده موارد در سراسر اروپا و ایالات متحده شد، جایی که به دلیل توانایی آن در اتصال سریعتر و با میل ترکیبی بیشتر به سلول‌های میزبان انسان، از نوع آلفا پیشی گرفت. دانشمندانی که در تلاش برای توضیح افزایش ناگهانی موارد در آفریقای جنوبی بودند، اولین کسانی بودند که نوع جدید را کشف کردند. افزایش سریع موارد در آفریقای جنوبی مرتبط با Omicron، نشان می‌دهد که این نوع می‌تواند
با دلتا، گونه‌ای که در حال حاضر بسیار قابل انتقال است، رقابت کند.