ورود «نفتالی بنت» به امارات از دروازه عربستان

نفتالی بنت، به عنوان اولین نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در حالی وارد ابوظبی پایتخت امارات شد که در همان روز یک شهید و پنج زخمی حاصل یورش صهیونیست‌ها به کرانه باختری بود. مشخص است که برای رهبران امارات مسئله فلسطین دیگر در اولویت نیست، هرچند در فضای افکارعمومی اماراتی‌ها حساسیت‌ها نسبت به فلسطین همچنان زیاد است. مسئله فلسطین در واقع نشان‌دهنده فاصله زیاد میان رهبران سیاسی و شهروندان اماراتی است.
به گزارش جوان، هرچند نفتالی بنت به عنوان یک نخست‌وزیر ائتلافی جایگاه شکننده‌ای در تل‌آویو دارد، اما این شانس با او بود تا نامش به عنوان اولین نخست‌وزیر اسرائیلی وارده شده به امارات متحده عربی ثبت شود. بنت بامداد دو شنبه مورد استقبال عبدالله بن زاید، وزیر خارجه امارات قرار گرفت و در بدو ورود به فرودگاه ابوظبی در اولین سخنان خود گفت: «چه استقبالی! خیلی هیجان‌زده هستم که به نمایندگی از مردمم در اولین سفر رسمی یک رهبر اسرائیلی در اینجا هستم. ما مشتاقانه به دنبال تقویت روابط هستیم.» او در همان ساعات ابتدایی روز نیز با محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی دیدار کرد.
بنت از آسمان عربستان وارد امارات شد
یک نکته مهم در سفر بنت به امارات، عبور هواپیمای او از آسمان عربستان سعودی بود. مسیریابی بین‌المللی نشان می‌دهد که هواپیمای حامل نفتالی بنت از مبدأ تل‌آویو حرکت کرده و با عبور از آسمان عربستان سعودی به ابوظبی رسیده است. اجازه عربستان برای عبور هواپیمای نخست‌وزیر اسرائیل به مقصد امارات نشان می‌دهد که رهبران ریاض هم چندان بدشان نمی‌آید که به سمت عادی‌سازی روابط با تل‌آویو حرکت کنند، اما آن‌ها با یک مانع بزرگ به نام افکارعمومی ضداسرائیلی در شبه‌جزیره روبه‌رو هستند.


مخالفت افکارعمومی برای عادی‌سازی روابط با تل‌آویو در امارات هم وجود دارد، اما اماراتی‌ها یک فرصت مهم در این ارتباط دارند و آن جمعیت بزرگ کارگران و غیرشهروندان ساکن به‌ویژه در دو شهر بزرگ ابوظبی و دوبی است که در عمل نسبت به وضعیت سیاسی و روابط بین‌المللی شیخ نشین‌ها بی‌تفاوت هستند. در واقع آن بخش از افکارعمومی اماراتی‌ها که می‌توانند با عادی‌سازی روابط کشورشان و تل‌آویو واکنش نشان دهند، در شهر‌های کم‌جمعیت‌تر و کوچک‌تر هستند و در عمل فرصت عرض‌اندام ندارند، اگرچه برای شهروندان بومی امارات مسئله فلسطین همچنان در اولویت است.
در عربستان هم اگرچه جمعیت کارگران خارجی قابل‌توجه است، اما شهر‌های بزرگ و تعیین‌کننده این کشور همچون مکه، مدینه و ریاض همچنان دارای جمعیت اکثریت شهروندان بومی است که نسبت به عادی‌سازی روابط با تل‌آویو بسیار حساس هستند. براساس یکی از آخرین نظرسنجی‌های انجام شده، تنها ۱۶ درصد از مردم عربستان عادی‌سازی روابط میان کشور‌های عربی با رژیم صهیونیستی را اقدام مثبتی می‌دانند. به نوشته روزنامه عربی۲۱، این نظرسنجی را یک شرکت تجاری مستقل منطقه‌ای در نوامبر ۲۰۲۱ انجام داده که موضع‌گیری مردم عربستان درباره برخی مسائل بین‌المللی از جمله عادی‌سازی ریاض با رژیم صهیونیستی را نشان داد.
امارات به فلسطین خیانت کرد
همزمان با سفر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به امارات، جنبش جهاد اسلامی فلسطین، استقبال حکام امارات از نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را محکوم و آن را خیانت به فلسطین دانست. پایگاه خبری فلسطین‌الیوم گزارش داد: جنبش جهاد اسلامی فلسطین معتقد است استقبال از بنت، تقویت و تحکیم امنیت این رژیم جنایتکار، تلاش برای مشروعیت بخشیدن به موجودیت دروغین و باطل آن، شستن دست‌های آغشته به خون کودکان و مردم بی‌گناه و امت ما و تلاش برای تبرئه قاتلان و تروریست‌های صهیونیستی از جنایات‌شان علیه امت اسلامی است. همچنین مایکل لینک، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در اراضی فلسطین همزمان با سفر بنت به امارات در گفتگو با العربی‌الجدید اعلام کرد، تا زمانی که جامعه جهانی در مقابل اشغالگری رژیم صهیونیستی سکوت کرده و هیچ‌گونه اقدامی از طریق توقف فروش سلاح به این رژیم و اخراج آن از توافقنامه‌های تجاری و فرهنگی بین‌المللی اتخاذ نکرده، هرگز اشغالگری و سرکوب فلسطینی‌ها به دست این رژیم متوقف نخواهد شد.