اطمینان رئیسی واژه‌ای به ایرانیان خارج برای بازگشت به کشور

رئیس عدلیه با اشاره به کارکرد شورای عالی ایرانیان تصریح کرد: ضروری است اقدامات و کارکرد‌ها و اختیارات شورای عالی ایرانیان برای مسئولان بخش‌های مختلف کشور تبیین شود.
به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای عصر دیروز طی سخنانی در گردهمایی رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشور‌های همسایه با اشاره به ضرورت ایجاد فضای تعامل و همفکری در راستای نیل به سعادت و تعالی اظهار کرد: برای رسیدن به نقطه مطلوب و متعالی باید در جهت تأکید بر مشترکات اهتمام ورزید و توجه داشت که وجود تمایزات در راستای حرکت در مسیر کمال است، اما این هم افزایی در امور است که موجبات پیشرفت را فراهم می‌کند.
اختیارات سفیر باید توسعه پیدا کند
محسنی اژه‌ای در ادامه به تبیین شاخصه‌ها و خصایص مقام «سفیر» در جمهوری اسلامی ایران پرداخت و گفت: سفیر جمهوری اسلامی ایران باید نماد تمامی ویژگی‌ها و خصایص جمهوری اسلامی باشد و تقویت این سفیر منوط به تفویض اختیار عمل اجرایی به او در حوزه مأموریت کاری‌اش است و در این راستا باید از هر اقدامی که به تضعیف سفیر می‌انجامد، پرهیز کرد. اهمیت دارد در مقام اجرای سیاست‌ها دست سفیر را باز گذاشت و برای او بسط ید ایجاد کرد تا بتواند سیاست‌های کشور را به نحو مطلوب در حوزه مأموریتی خود عملیاتی کند.


اژه‌ای در ادامه با تبیین مقوله دیپلماسی قضایی و ضرورت کاربردی کردن آن اظهار داشت: توسعه مقوله دیپلماسی قضایی مزایای قابل توجهی دارد و از وقوع بسیاری از مسائل و آسیب‌ها پیشگیری می‌کند. رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه تاکنون به نحو مطلوبی از ظرفیت‌های دیپلماسی قضایی استفاده نشده است، گفت: حوزه قضایی ظرفیت‌های قابل توجهی برای کاربرد در عرصه دیپلماسی دارد که ضروری است به این مقوله بیش از پیش توجه شود.
مشکل غیر قابل حلی برای ایرانیان خارج از کشور نمی‌بینم
محسنی اژه‌ای در ادامه با اشاره به موضوع ایرانیان مقیم خارج از کشور گفت: در خارج از کشور ایرانیان زیادی هستند که به وطن خود تعلق خاطر داشته و تمایل دارند که به وطن خود بازگشته و در اینجا سرمایه‌گذاری کنند یا مراودات خود را با زادگاهشان افزایش دهند؛ این امر بسیار سودمند و فاقد ضرر است و حتی آن دسته از افرادی که در خارج از کشور و دارای مشکلاتی نیز هستند، اعتقاد ما این است که مشکلات‌شان به لحاظ سیاسی، حقوقی و قضایی غیرقابل حل نیست.
رئیس عدلیه با اشاره به کارکرد شورای عالی ایرانیان تصریح کرد: ضروری است اقدامات و کارکرد‌ها و اختیارات شورای عالی ایرانیان تبیین شود. باید تبیین شود که سیاست‌ها و راهبرد‌های شورای عالی ایرانیان در دهه فعلی دارای چه شاخصه‌ها و مشخصاتی است و این سیاست‌ها و راهبرد‌ها چه تفاوت‌هایی با دهه‌های قبل پیدا کرده است.
محسنی اژه‌ای با اشاره به ضرورت توسعه ارتباطات با همه کشور‌ها که قائل به احترام متقابل نسبت به جمهوری اسلامی ایران هستند به ویژه همسایگان گفت: باید تعاملات و روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی ما با همسایگان گسترش یابد و مسائل ما با همسایگان با توجه به اقتضائات موجود، احصا شود. وی با تأکید مجدد بر تشکیل کارگروه مشترک میان قوه قضائیه و وزارت امور خارجه و همچنین تقویت کارکرد شورای عالی ایرانیان گفت: بسیاری از مسائل حقوقی و قضایی مبتلابه پیرامون اتباع ایرانی مقیم کشور‌های خارجی و همچنین اتباع بیگانه در کشور ما به ویژه در حوزه محکومیت‌های قضایی با تشکیل کارگروه مشترک دستگاه قضایی و وزارت امور خارجه قابل حل است. رئیس عدلیه همچنین از اقدام در دست اجرای دستگاه قضایی برای تشکیل سامانه‌ای برای تعیین تکلیف وضعیت حقوقی و قضایی ایرانیان خارج از کشور خبر داد.
رئیس قوه قضائیه در پایان با اشاره به اقدامات قوه قضائیه در راستای پیگیری پرونده ترور شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی گفت: در راستای پیشبرد پرونده ترور حاج قاسم سلیمانی و همرزمانش، چه در داخل کشور و چه در خارج اقدامات حقوقی و قضایی ویژه‌ای ترتیب داده شده و نسبت به شناسایی و تشکیل پرونده برای عاملان و مسببان این جنایت اقدام شده است؛ همچنین در این راستا تعاملات خوبی با کشور عراق داشته ایم.
وزیر امور خارجه کشورمان در این گردهمایی با اشاره به اهتمام حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای به موضوع ایرانیان خارج از کشور گفت: زمانی که من به نیویورک سفر کرده بودم حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در تماسی به من تأکید کرد که در جلسه با ایرانیان خارج از کشور به آن‌ها اطمینان بدهید که ما در قوه قضائیه برای رفع مشکلات‌شان مصمم هستیم و آن‌ها برای رفت و آمد خود به ایران هیچ‌گونه نگرانی نداشته باشند و با فراغ بال به مسائل خانوادگی و شخصی‌شان در کشور اصلی خود بپردازند؛ من به عنوان وزیر امور خارجه جا دارد از این وسعت دید رئیس دستگاه قضا قدردانی و تشکر کنم.
سرمایه‌گذاری ایرانیان خارج را تضمین می‌کنیم
آیت‌الله رئیسی هم روز گذشته در نشست سفرا و رؤسای نمایندگی‌های ایران در کشور‌های همسایه گفت: ما می‌گوییم دولت مردمی هستیم. وزارت خارجه در رابطه با دولت مردمی چه سهمی دارد، بخش قابل توجهی از ایرانیان خارج از کشور هستند. این‌ها هم‌وطن ما و متعلق به این کشورند. مانند کاری که رئیس‌جمهور به استان می‌رود و وزرا در بخش‌های مختلف حضور پیدا می‌کنند، سفرا و کنسولگری‌ها هم که در خارج از کشور نمایندگی می‌کنند، باید در جمع ایرانیان مقیم خارج حضور پیدا کنند. نه اینکه منتظر باشند برای مسائل حقوقی و کنسولی به آن‌ها مراجعه شود.
رئیسی بر ضرورت پیش‌بینی سازوکاری برای ایجاد این دیدار‌ها تأکید کرد و گفت: ایرانیان خارج مردم این کشورند و مانند کسانی که داخل کشور هستند، حقوقی دارند. ما هم نسبت به آن‌ها وظایفی داریم. این‌ها متعلق به این کشور هستند؛ هم تعلق فرهنگی دارند، هم تعلق اقتصادی دارند و هم تعلق آبا و اجدادی. ایرانیان خارج از کشور به جای اینکه در خارج از کشور سرمایه‌گذاری کنند حتماً مایلند اینجا سرمایه‌گذاری کنند؛ لذا ما باید موانع را برای آن‌هایی که تمایل قلبی به سرمایه‌گذاری دارند، برطرف کنیم. اگر لازم است مجوزی صادر بشود یا تضمین‌هایی به آن‌ها داده شود، باید انجام شود. رئیسی افزود: باید شرایطی فراهم کنیم که احساس کنند سرمایه‌گذاری که در اینجا می‌کنند، سودش تضمین شده است، این فرصت را باید برای آن‌ها فراهم کنیم.