دبیر کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات:

نظام مهندسی ساختمان و خانه‌های مطبوعات موظف به بارگذاری اطلاعات مجموعه خود در سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات هستند
آفتاب یزد: یک حقوقدان یزدی از دبیر کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات درخواست نمود آیا سازمان نظام مهندسی ساختمان، سازمان نظام پزشکی، خانه‌های مطبوعات و همچنین کانون کارشناسان رسمی دادگستری مشمول قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات مصوب ۱۳۸۷ مجلس شورای اسلامی و آیین نامه اجرایی و دستورالعمل اجرایی قانون مذکور می‌باشند یا خیر؟ و آیا تکلیفی در بارگذاری اطلاعات خود در سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات جهت دسترسی عموم جامعه به اطلاعات دارند؟
مدیر پاسخگویی کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات به درخواست این حقوقدان چنین پاسخ داد: همانطورکه مشخص است قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، موسسات مشمول این قانون را در ماده ١ و در یک دسته‌بندی کلی به موسسات عمومی و موسسات خصوصی دسته‌بندی کرده است. از نظر این قانون، موسسه خصوصی شامل هر موسسه انتفاعی و غیرانتفاعی به استثناء موسسات عمومی است. متعاقباً در مواد ٨ و ٩ موسسات عمومی و خصوصی به نحو برابر به ارائه اطلاعات مکلف شده اند( ماده ٨: موسسه عمومی یا خصوصی باید به درخواست دسترسی به اطلاعات در سریع ترین زمان ممکن پاسخ دهد و در هر صورت زمان پاسخ نمی تواند حداکثر بیش از ١٠ روز از زمان دریافت درخواست باشد و ماده ٩ نیز تصریح دارد:پاسخی که توسط موسسات خصوصی به درخواست های دسترسی به اطلاعات داده می شود باید به صورت کتبی یا الکترونیکی باشد.)
علی ایحال با توجه به تصویب شیوه نامه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات موسسات خصوصی ارائه‌دهنده خدمات عمومی تاریخ 18/9/1397 کمیسیون و ابلاغ رئیس جمهور در تاریخ 10/2/1398تکالیف مشخص شده و این موسسات مکلفند طبق قانون، آیین‌نامه‌های اجرایی و شیوه نامه‌های مصوب عمل کنند.