تصادف خونین مینی‌بوس کارگران در محور اهواز-خرمشهر

باز هم یک خبر تلخ دیگر از تصادف جاده‌ای، این بار با ۱۰ کشته سر حادثه! انگار چشم و گوش‌مان به دیدن و شنیدن این اخبار اندوهناک عادت کرده، اما واقعاً تا کی قرار است تصادف‌های دهشتناک در جاده‌های ما رخ دهد و تا کجا باید بر آمار کشته‌ها، معلولان و زخمی‌های حوادث جاده‌ای بیفزاییم؟! انگار عزمی برای مقابله با این حوادث نیست. با یک بررسی مختصر، ولی دقیق از جنبه‌های مختلفی که باعث این قبیل حوادث می‌شوند، می‌توان از تکرار آن‌ها تا حد زیادی کاست یا حداقل آمار تلفات و خسارات حوادث جاده‌ای را به حداقل رساند. عوامل انسانی، کیفیت پایین خودروها، صوری بودن معاینات فنی، سرسری گرفتن ایست‌های بازرسی در پاسگاه‌ها و پلیس‌های بین‌راهی، جاده‌های پرخطر و نقاط زیاد حادثه‌خیز، اجرا نکردن قوانین موجود در زمینه اسقاط خودرو‌های فرسوده و جنبه‌های دیگری از این قبیل، پدیدآورنده حوادث جاده‌ای هستند که توجه به آن‌ها می‌تواند آمار این حوادث را به حداقل برساند.
صبح روز گذشته تصادفی در محور اهواز- خرمشهر، ۱۰ کشته و ۱۳ مصدوم برجا گذاشت. فرماندار شادگان امروز را در این شهرستان عزای عمومی اعلام کرد.
بر اساس اعلام مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریتی حوادث دانشگاه علوم پزشکی اهواز، تصادف زنجیره‌ای بین خاور، رانا، پژو، پراید و کامیون در جاده قدیم اهواز- خرمشهر رخ داده است.
بنا بر گزارش‌های ارائه شده، در ۴۰ کیلومتری مسیر اهواز به خرمشهر در جاده قدیم، که موسوم به جاده مرگ است، تصادف بین پنج دستگاه خودرو به صورت زنجیره‌ای رخ داد که علت آن برخورد خودروی کامیون ایسوزو به پهلوی مینی بوس بوده است.


رضا دولت‌شاهی، رئیس پلیس راه خوزستان درباره جزئیات این حادثه گفت: تصادف بر اثر برخورد کامیون حامل احشام با مینی بوس سرویس کارگران به وقوع پیوسته و سپس سه دستگاه خودرو سواری هم با آن‌ها برخورد می‌کنند.
عادل مردانی، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز آمار مصدومان این حادثه را ۱۳ نفر اعلام
کرده است.
تصاویر منتشر شده از این حادثه غم‌انگیز و عبرت‌آموز است. مینی‌بوس از رده خارج، حمل اضافه‌بار احشام، ماشین‌های تولید داخل که بدنه فلزی آن‌ها مچاله و سوخته است، جاده‌ای که ظاهراً آسفالت است، اما پر از چاله و گودال، در چنین وضعیتی اگر حوادث جاده‌ای رخ ندهد، جای تعجب دارد! زدودن عوامل تصادف‌زا از جنبه‌های مختلف می‌تواند از حجم تلفات جاده‌ای بکاهد؛ تلفاتی که به‌رغم کاهش سفر در دوران کرونایی، در هفت ماهه ابتدایی امسال با افزایش ۹ درصدی مواجه بوده است؛ تلفاتی که هر ساعت جان دو ایرانی را می‌گیرد و ۲۵ نفر از شهروندان را هم معلول و مجروح می‌کند.